GMINNY ZESPÓŁ SZKÓŁ W KAZIMIERZU DOLNYM
W nowym gmachu szkoły odtworzono charakterystyczne elementy architektoniczne zniszczonego wybuchem gazu, zabytkowego budynku. Nowe, neutralne formy z szacunkiem odnoszą się do pierwotnego krajobrazu kulturowego – ARCHISTUDIO
Główną ideą zabudowy Gminnego Zespołu Szkół w Kazimierzu Dolnym jest stworzenie nowoczesnej, przyjaznej dzieciom i naturze szkoły, dla której inspiracją stały się elementy krajobrazu, kultury i architektury miejsca, w którym powstaje. Założeniem projektowym było utrzymanie dominującego w krajobrazie, charakterystycznego układu urbanistycznego wyburzonej w wyniku katastrofy budowlanej zabytkowej szkoły autorstwa architekta Karola Sicińskiego. Nowy budynek przywraca pierwotny krajobraz kulturowy poprzez odbudowę założenia urbanistycznego, wykorzystanie i odtworzenie charakterystycznych elementów architektonicznych. Neutralne, nowe formy realizują idee szacunku i ochrony tego co najcenniejsze przy współczesnym podejściu do rozwiązań funkcjonalnych obiektu edukacyjnego. Na zabudowę Zespołu składają się 3 skrzydła budynku, w których zlokalizowano szkołę podstawową, wspólny program obsługi szkół wraz z programem środowiskowym oraz gimnazjum. Dziedziniec wewnętrzny tworzy reprezentacyjny plac wejściowy. Przeszklony łącznik I piętra pełni funkcję komunikacyjną pomiędzy wspólnie użytkowanymi przez szkoły pracowniami specjalistycznymi, urbanistycznie domykając dziedziniec od strony południowej. Biblioteka, pod placem wejściowym, jest doświetlona poprzez niewielkie patio z zielenią. Posadzone w patio drzewo symbolizuje odrodzenie się budynku. Blok pomieszczeń ogólnodostępnych zlokalizowanych w segmencie centralnym mieści bibliotekę pod placem wejściowym, blok żywieniowy na poziomie parteru i przyziemia, dwukondygnacyjną aulę szkolną na I piętrze oraz salę gimnastyczną na poddaszu budynku. Usytuowanie pomieszczeń ogólnodostępnych w segmencie centralnym budynku umożliwia ich wykorzystanie w ramach programu szkoły, a po zakończeniu lekcji – przez społeczność lokalną w ramach programu środowiskowego. Wyposażenie obiektu stanowi spójną kompozycję z architekturą budynku, stwarzając stonowane tło dla aktywności dzieci i młodzieży.