1. Home
  2. News
  3. Pierwszy tramwaj na Alei Pawła Adamowicza w Gdańsku
Pierwszy tramwaj na Alei Pawła Adamowicza w Gdańsku
0

Pierwszy tramwaj na Alei Pawła Adamowicza w Gdańsku

0

W poniedziałkowe przedpołudniowe rozpoczęły się testy i przejazdy techniczne nową linią tramwajową w Gdańsku. Jeśli wszystkie procedury przebiegać będą zgodnie z założeniami, pierwsi pasażerowie pojadą nową trasą w czerwcu. Umowa na realizację została podpisana 17 IV 2018 roku i potrwa do końca sierpnia 2020 roku. Oprócz linii tramwajowej powstaje też zupełnie nowy układ drogowy. 

– To historyczna zmiana, Al. Pawła Adamowicza, zwana roboczo Nową Bulońską to jeden z symboli zmian w naszym mieście – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. Ta symbolika ma szczególne znaczenie w tym tygodniu , kiedy będziemy obchodzić trzydziestą rocznicę samorządności w Polsce, kiedy rozglądamy się po Gdańsku wielu z Was może nie pamiętać jak to wyglądało 30 lat temu, ale myślę że nikt nawet nie wyobrażał sobie, że tu powstaną osiedla a także droga i tramwaj je łączące.

Kluczowym elementem inwestycji  łączącej ul. Bulońską z ulicą Jabłoniową jest linia tramwajowa o długości 2,6 km. Na trasie wybudowano 6 przystanków (od strony Migowa): „Królewskie Wzgórze”, „Łabędzia”,  „Stolema”, ”Zabornia”,  „Ujeścisko” – węzeł integracyjny oraz „Lawendowe Wzgórze. By ułatwić podróżnym w przyszłości możliwość przesiadki powstał węzeł integracyjny tramwajowo-autobusowy Ujeścisko wraz z parkingiem dla samochodów osobowych i rowerów (167 miejsc parkingowych samochodowych, w tym 11 dla niepełnosprawnych, 22 miejsca postojowe rowerowe).To całkowicie nowy, budowany od podstaw odcinek trasy miejskiej.

– Dotarliśmy do końca kolejnego etapu przedsięwzięcia, które realizujemy od dwóch lat – mówi Małgorzata Winiarek -Gajewska, prezes NDI. Wkrótce będzie czynna linia tramwajowa, finiszujemy z pracami wykończeniowymi, robimy wszystko aby przed wakacjami można było przekazać całość wykonanych robót. Kolejna, nowa arteria jest praktycznie gotowa do użytkowania. Cieszymy się, że mogliśmy także w Gdańsku, czyli ​naszym regionie, zrealizować projekt w branży infrastruktury tramwajowej. Do tej pory większość naszych realizacji z tego zakresu powstawała na południu Polski.

W szczytowych momentach na budowie pracowało ok. 500 osób, 480 jednostek sprzętowych, 240 firm współpracujących (podwykonawców, dostawców, usługodawców).  Budowa składała się z około 20 branż.  NDI może pochwalić się tu realizacją wyjątkowego obiektu inżynierskiego. W przebiegu Alei Pawła Adamowicza powstała pierwsza w Polsce tzw. Estakada Wenecka. To wyjątkowy projekt wzorowany na wiaduktach łukowych, które budowali starożytni Rzymianie. Cały obiekt jest nowatorski, innowacyjny i jest wynikiem pracy polskich inżynierów. Estakada powstała z przęseł o rozpiętości 20 metrów wykonanych z betonu zbrojonego. Jest ich 154, a każde waży po 40 ton. Powstały one nieopodal obiektu, na placu budowy. Przęsło ma konstrukcję z żelbetowych łupin prefabrykowanych obok estakady i zaprojektowanych do montażu dźwigiem. 20 metrowe prefabrykaty były w jednym kawałku montowane na podporach, dzięki czemu nie mają zamków do zalewania ani betonowych przegubów – elementów konstrukcji w pierwszej kolejności ulegających degradacji. Pierwszy raz w Polsce zastosowano wielo-przęsłowy schemat łuków na kilkunastometrowych podporach.

Aktualnie pod obiektem kończy się wykonywanie powłoki antykorozyjnej betonu. Na obiekcie zostały wykonane już wszystkie elementy: mostowe, drogowe, torowe i infrastruktury towarzyszącej. W górnej części Alei Pawła Adamowicza trwa montaż ekranów akustycznych. Pod koniec miesiąca uruchomiona zostanie iluminacja estakady.
Trwają intensywne prace na ulicy Kartuskiej, po ekspresowym wykonaniu wzmocnienia podłoża gruntowego realizowane są już roboty bitumiczne. Na ulicy Jabłoniowej, która zostanie wykonana do końca sierpnia, wykonano wzmocnienie podłoża pod pierwszą nitkę drogi i przygotowywane są kolejne warstwy konstrukcji nawierzchni.  Prace przy tym fragmencie nie będą jednak miały wpływu na funkcjonowanie całego układu drogowego.

Na całej trasie trwają prace porządkowe i wykończeniowe, związane z nasadzeniami zieleni, oznakowaniem i pozostałymi elementami bezpieczeństwa ruchu.

Co było największym wyzwaniem przy realizacji tego projektu?

– Zakres robót w takiej lokalizacji – odpowiada Sylwia Rogall dyrektor projektu NDI. Budowaliśmy zupełnie nową trasę na obszarze miejskim, zurbanizowanym. To dzielnice mocno zaludnione. W tym projekcie bardzo ważna była więc logistyka i dobra organizacja pracy. Największym wyzwaniem inżynierskim były nowatorskie rozwiązania zastosowane przy estakadzie.

Budowa linii tramwajowej wzdłuż al. Pawła Adamowicza to jedna z największych inwestycji realizowanych obecnie przez Miasto Gdańsk. Inwestycja obejmuje nie tylko budowę linii tramwajowej, ale również sieć dróg i skrzyżowań wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W ramach inwestycji powstała dwukierunkowa jezdnia z jednostronnym chodnikiem oraz drogą rowerową
na całej jej długości. Trasa rowerowa zostanie również oddana do użytku w czerwcu.

W ramach inwestycji powstały drogi dojazdowe takie jak Nowa Wołkowyska, Myśliwska Południowa, przebudowano łącznice węzła z ul. Armii Krajowej, z tzw. Nową Warszawską i Nową Jabłoniową.

Przy wybudowanym i funkcjonującym już Centrum Edukacyjnym Jabłoniowa początkowo planowano budowę jedynie układu drogowego, a linia tramwajowa Nowa Bulońska Północna miała kończyć się w pobliżu skrzyżowania ul. Jabłoniowej i Warszawskiej. Po analizach możliwości finansowych, Miasto zdecydowało, by przedłużyć powstającą linię tramwajową o odcinek około 320 metrów, tak aby umożliwić dojazd tramwajem niemalże pod budynek szkoły i przedszkola.

Budowa Al. Pawła Adamowicza (roboczo zwanej Nowa Bulońska Północna) jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020. Zadanie realizowane jest w ramach Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej – GPKM etap IVa. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm, którego liderem jest firma NDI S.A. z Sopotu. Realizacja Al. Pawła Adamowicza to koszt 243 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020. Zadanie  to otrzymało dofinansowanie z Unii Europejskiej  w  kwocie około  58,5 mln zł.

PS