MarTech, czyli technologie marketingowe
MarTech, czyli technologie marketingowe w walce o cyfrowego klienta
Jak właściwie zastosować narzędzia MarTech?
CRM, DMP, CDP, WAT… – marketing oraz powiązane z nim technologie informatyczne stały się karuzelą trzyliterowych akronimów. Co jakiś czas pojawia się nowy Święty Graal czy też kolejny buzzword, a jego twórcy usilnie starają się przekonać firmy, że jest to rewolucyjne rozwiązanie, bez którego nie będziemy w stanie docierać do klientów oraz efektywnie się z nimi komunikować, i które rozwiąże wszystkie problemy.
Krajobraz rozwiązań technologii marketingowych sprawia wrażenie skomplikowanego i złożonego, a podjęcie istotnych decyzji na podstawie zapewnień producentów technologii może okazać się obarczone błędami, zwykle kosztownymi. Dlatego tak istotne jest zrozumienie tego, co chcemy osiągnąć, co mamy do dyspozycji oraz, na którym etapie, jakich narzędzi będziemy potrzebować.
Dlaczego marketing bez technologii nie może już istnieć?
Internet, nowe media oraz cyfrowe kanały komunikacji, sprzedaży oraz obsługi klienta sprawiły, że konsumenci przyzwyczaili się do personalizacji, omnikanałowości, reakcji firm zbliżonych do czasu rzeczywistego, płynnej oraz zautomatyzowanej obsługi.
Wraz ze zmianą oczekiwań klientów zmienić musiał się sposób działania marketerów. Z marketingu typu “Sztuka” nastąpiło przesunięcie do marketingu typu “Nauka”. Oczywiście ciągle trwa dyskusja na temat tego czym jest marketing. Jaka część to efekt intuicji wyrastającej z doświadczenia, a jaka twardej nauki, technologii oraz danych. Jedno jest pewne – świat jest zjadany przez software, który napędzają dane – jeśli świadomie zrezygnujemy z wykorzystania technologii, zostaniemy w tyle za konkurencją, a możliwość zapewnienia spersonalizowanych doświadczeń klientom będzie niemalże nieosiągalna.
MarTech, czyli Marketing Technology – jak to zrozumieć?
Wsparciem dla firm w obszarze działań na na styku biznes – konsument jest klasa rozwiązań informatycznych – Marketing Technology (MarTech).
Przed podjęciem decyzji o wykorzystaniu rozwiązań IT w marketingu warto precyzyjnie rozpoznać potrzeby biznesowe, zidentyfikować już wdrożone i wykorzystywane rozwiązania oraz dokładnie poznać kategorie dostępnych na rynku technologii i oferowanych przez nie funkcjonalności. Według Scotta Brinkera, autora Chiefmartec.com aktualnie na świecie dostępnych jest ponad 8 tysięcy rozwiązań klasy MarTech. Istnieje więc uzasadnione ryzyko zagubienia się w gąszczu tych rozwiązań oraz wyboru rozwiązania, które może nie być niezbędne albo służy do innych celów niż te, które są dla organizacji istotne.
Dlatego rozpocznijmy od zdefiniowania kluczowych kategorii dostępnych narzędzi MarTech. Więcej: https://www.pwc.pl/pl/artykuly/martech