10 km dróg, 7 km torów, 14 rozjazdów 7 obiektów inżynierskich w tym wiadukty drogowe i przepusty ochronne na rurociągach paliwowych PERN i LOTOS, parking buforowy dla aut ciężarowych – kluczowa inwestycja o łącznej wartości 166 mln zł netto, jest na ukończeniu. Generalny wykonawca sopocka firma NDI ma do wykonania w Porcie Gdańsk już tylko prace porządkowe i trwają prace odbiorowe. W środę (17.03.) po południu pierwsze auta ciężarowe przejechały po docelowym układzie drogowym na ulicy Kontenerowej. Jej przekrój to aktualnie dwie jezdnie po dwa pasy ruchu.
– To ogromne przedsięwzięcie, które ma dla Portu Gdańsk kluczowe znaczenie. Tą inwestycję realizujemy z myślą o naszych aktualnych i przyszłych kontrahentach, aby realizowane przez nich procesy przeładunków były jak najbardziej wydajne. Chodzi tu o budowę nowych dróg i układów torowych wyprowadzanych ze stacji kolejowej PKP Port Północy do bram poszczególnych terminali. W przypadku największego z nich, czyli terminalu DCT, będą to dwa dedykowane tory. Dodatkowo zrealizowana właśnie inwestycja drogowa, wyprowadzi bezkolizyjne ruch z terminala, dalej na południe Polski. Co istotne, jest to zupełnie nowy układ drogowy, który umożliwi bezkolizyjny ruch pojazdów, co jest niezwykle istotne przy tak znacznym natężeniu ruchu towarowego. Dwie dedykowane jezdnie w układzie 2 plus 2 do terminala kontenerowego spowodują, że wyprowadzenie kontenerów będzie spełniało najwyższe europejskie standardy. Jedynym miejscem od wyjazdu z terminala, w którym trzeba zwolnić będą bramki na autostradzie. Nasza inwestycja wpisuje się doskonale w projekty realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, które na szczeblu rządowym koordynowane są przez Ministerstwo Infrastruktury. Autostrada A1 łącząca Czechy z polskim wybrzeżem Morza Bałtyckiego i Portem Gdańsk jest już gotowa w 85%. Już w 2022 roku przejedziemy bez świateł autostradą bezpośrednio z Portu Gdańsk do czeskiej Ostrawy, Brna, Pragi czy słowackiej Bratysławy. – komentuje Łukasz Greinke – prezes Portu Gdańsk. Prace w Porcie Gdańsk rozpoczęły się w sierpniu 2018 roku, a zgodnie z umową mają zakończyć się maju 2021 roku. W tym czasie generalny pracując przy pełnej operacyjności portu i wszystkich baz przeładunkowych wykonywał kolejne etapy prac.
– Największym wyzwaniem w trakcie tego projektu była dla nas logistyka – mówi Maciej Szymański kierownik budowy z firmy NDI. – Niejednokrotnie prace toczyły się 24 godziny na dobę tak aby np. przywrócić w najkrótszym możliwym czasie ruch pociągów do terminala DCT. Roboty prowadziliśmy praktycznie we wszystkich branżach i zawsze musieliśmy zachować możliwość normalnego funkcjonowania portu. Udało się to dzięki doskonałej współpracy z Inwestorem, czyli Zarządem Morskiego Portu Gdańsk oraz Inżynierem Kontraktu firmą SWECO – dodaje Maciej Szymański. Zasadnicze prace konstrukcyjne udało się zakończyć jeszcze w ubiegłym roku. Ostatnie miesiące to prace wykończeniowe oraz prace brukarskie na ulicy Kontenerowej. Na budowie w Porcie Gdańsk budowlańcy wykorzystali 40 000 t masy bitumicznej, 13 000 m3 betonu konstrukcyjnego, 860 ton stali zbrojeniowej i 1200 ton szyn.
Kończąca się inwestycja to nie tylko korzyści dla największego w tym rejonie Morza Bałtyckiego terminala kontenerowego DCT, ale także z uwagi na swój olbrzymi zakres dla całego obszaru Portu Zewnętrznego, który jest odpowiedzialny na przeważającą część przeładunków w gdańskim porcie. Ta inwestycja jest częścią największego programu inwestycyjnego w Porcie w Gdańsku od końca lat 70. ubiegłego wieku, którego wartość to ponad 750 mln zł. Jednocześnie Port Gdańsk nie zwalnia tempa i w planach są kolejne inwestycje w nabrzeża jak również w infrastrukturę drogową i kolejową, co pozwoli przekroczyć kwotę 1mld zł inwestycji w infrastrukturę portową – mówi Lech Paszkowski
Dyrektor Działu Rozwoju i Inwestycji w Porcie Gdańsk. W ramach projektu rozbudowy układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym wykonywanym przez firmę NDI na rzecz Portu Gdańsk przebudowywane zostały ulice: Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego. Powstały 4 nowe wiadukty, a rozebrane zostały 2 istniejące (w tym jeden nad czynnymi torami kolejowymi oraz drugi nad zespołem przesyłowych rur paliwowych PERN, LOTOS i Naftoport). Pojawił się dodatkowy tor do terminala DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Powstał także parking buforowy dla aut ciężarowych – pierwszy w tej części portu.
mat.pras. NDI