Home Architecture Design Kompozycja przestrzeni
Kompozycja przestrzeni
0

Kompozycja przestrzeni

0
0

Sale koncertowe, opery, filharmonie – to obiekty, w których najważniejszy jest dźwięk. Każdy, nawet najmniejszy element musi być dopracowany, by zapewnić melomanom jak najlepsze warunki odbioru muzyki. Fotele audytoryjne stanowią ważną składową tej akustycznej układanki.

Fot. Bartek Barczyk
Fot. Bartek Barczyk

Pochłanianie dźwięku przez fotele i publiczność jest jednym z kluczowych czynników, które mają wpływ na warunki akustyczne sal koncertowych. Projekty, w których akustyka ma najważniejsze znaczenie, są niezwykle złożone – w bryle fotela musimy zawrzeć wymagania akustyczne, estetyczne i jakościowe. Warto jednocześnie pamiętać, że nie istnieje uniwersalny fotel, który spełni założenia akustyczne każdej sali. Co ciekawe, o właściwościach odbijania oraz pochłaniania dźwięku nie decyduje sam jego kształt, lecz wykorzystywane w produkcji materiały. Istotny jest dobór tapicerki, która wpływa na zmniejszenie czasu pogłosu – im większą przepuszczalnością powietrza charakteryzuje
się materiał tapicerski, tym większe będzie pochłanianie dźwięku przez fotele. Podobna zasada dotyczy pianek wypełniających siedziska i oparcia. Niezwykle ważna jest również proporcja pomiędzy elementami tapicerowanymi a drewnianymi. Jeśli stosunek twardych elementów, takich jak sklejka czy widoczna konstrukcja metalowa, będzie większy do elementów miękkich, to pochłanianie dźwięku przez fotele będzie mniejsze. Dlatego też projektując wnętrze, należy precyzyjnie określić parametry techniczne siedzisk.

Twórcy marki Forum by Nowy Styl od lat poszukują najlepszych rozwiązań. Za każdą realizacją stoją inne potrzeby i wymogi, którym trzeba sprostać. Podczas prac nad projektami audytoryjnymi wykorzystują zebrane doświadczenie, ale również nieustannie poszerzają wiedzę oraz udoskonalają fotele. Opracowane rozwiązania są efektem wielu konsultacji z pracowniami akustycznymi, projektantami, a także użytkownikami obiektów. Co więcej, można pozwolić sobie na elastyczność, wybierając produkty z portfolio lub stworzyć na indywidualne potrzeby nowe rozwiązanie od podstaw.

Tiago Etiuda
Prace nad projektem Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie były czasem intensywnych konsultacji, prototypowania, poszukiwania optymalnego rozwiązania. Finalnie w sali koncertowej i salach kameralnych zastosowano fotel z portfolio – Tiago Etiuda, który zmodyfikowano tak, aby spełniał wyśrubowane wymagania architekta. Poszukiwano tkanin, które pozwoliłyby urzeczywistnić koncepcje projektowe przy jednoczesnym spełnieniu założeń akustycznych. W to zadanie była zaangażowana pracownia akustyczna Nagata Acoustics, która sugerowała, jakie materiały tapicerskie należy brać pod uwagę, aby zapewnić jak najlepszy efekt finalny, po tym jak eksperci z Nowego Stylu przedstawili informacje na temat wszystkich elementów fotela – rodzaju i grubości użytych pianek, sklejki oraz zastosowanych mechanizmów.

Fot. Bartek Barczyk

Polyphony
Dla projektu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, wraz z Tomaszem Koniorem, Nowy Styl stworzył fotel Polyphony. Uzyskanie finalnego kształtu siedziska przeznaczonego do sali koncertowej to również efekt dziesiątek prototypów, konsultacji, badań. Przy tworzeniu tego fotela współpracowano z Katedrą Mechaniki i Wibroakustyki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz Instytutem Techniki Budowlanej w Warszawie. Pozwoliło to stworzyć model, który idealnie wkomponował się w założenia obiektu, który od lat jest uznawany
za jedną z najlepszych sal koncertowych w kraju.

MIA
Z kolei w Narodowym Forum Muzyki załoga Nowego Stylu stanęła przed innym wyzwaniem. Ze względu na to, że wentylacja musiała zostać dostosowana do wymagań postawionych przez akustyków, trzeba było przygotować specjalny produkt. W nodze fotela MIA zamontowano odpowiednie nawiewy, dostosowano liczbę i wielkość otworów tak, aby tłoczone powietrze powoli oraz bezszelestnie rozprzestrzeniało się na całą salę, nie zakłócając brzmienia muzyki. Pomimo zupełnie różnych rozwiązań wszystkie te realizacje mają ze sobą wiele wspólnego. Przede wszystkim – spojrzenie na salę koncertową jako organizm, w którym każdy detal ma wpływ na końcowy efekt – najwyższa jakość zastosowanych materiałów, precyzja wykonania czy też funkcjonalność. Tylko połączenie tych elementów pozwala stworzyć produkt doskonale wpisujący się w indywidualny kontekst obiektów, w których króluje muzyka.

Fot. Bartek Barczyk
open