ROZSZERZONE SMART CITY 4.0
Digitalizacja XXI wieku pewnym krokiem wchodzi w detale tkanki miejskiej
O intensywnie rozwijającym się w Polsce rynku profesjonalnych wyświetlaczy opartych o technologie cyfrowe wpływające na poprawę oraz komfort społecznej komunikacji, zdalnej permanentnej obsługi i zarządzania, kreowanej przestrzeni oraz nowoczesnego designu, a także o najbardziej interesujących obszarach tego rynku — z GRZEGORZEM NOWICKIM, Channel Sales Managerem Professional Display Samsung Electronics, ANDRZEJEM NOSEM, Starszym Partnerem Biznesu Kategorii Sklepowych w Shell Polska oraz AGNIESZKĄ LINERT, Menedżerką do spraw Rozwoju w Greenlite Media — rozmawia Danuta Burzyńska, Redaktor Naczelna „Buildera”.
Danuta Burzyńska: Samsung obsługuje wiele branż i dostarcza produkty w różne obszary biznesowe, wpływając na ich rozwój oraz unowocześnienie. Jaki potencjał niosą za sobą te rozwiązania? Które z obszarów są szczególnie atrakcyjne, rozwojowe i najbardziej rentowne w Polsce?
Grzegorz Nowicki: Technologie komunikacji cyfrowej, czyli Digital Signage, znajdują coraz szersze zastosowanie w nowoczesnej rzeczywistości biznesowej. Trend ten utrzymuje się na rynku od kilku lat ze względu na korzyści, jakie wynikają z zastosowania takiego systemu. Digital Signage w swojej istocie pozwala na dotarcie z ważnym komunikatem, w tym samym czasie, do odbiorców rozproszonych, w niektórych przypadkach po wielu krajach. Takie możliwości są osiągane poprzez połączenie odpowiedniego rodzaju wyświetlaczy cyfrowych dostosowanych do konkretnego miejsca instalacji oraz oprogramowania zarządzającego, które steruje zarówno samymi urządzeniami, jak i całą treścią na nich prezentowaną. W skali makro taki system to świetne narzędzie marketingowe dla dużych klientów mających kilkadziesiąt lub kilkaset rozproszonych lokalizacji. W mniejszej skali instalacje Digital Signage są z powodzeniem wykorzystywane jako system komunikacji wewnątrzfirmowej czy interaktywny system zadaniowy dostosowany do realizacji konkretnej czynności w obiekcie.
D.B.: Komunikacja w rzeczywistym czasie, a przy tym atrakcyjna i pomysłowa, to ważny aspekt cyfrowych nośników, które zmieniły oblicze polskich miast, kreowanej przestrzeni oraz obiektów. Czytałam, że w zleconym w ubiegłym roku przez Samsunga badaniu aż 76 procent sondowanych Polaków widziało w nich element budowy smart city. Na jakie inne istotne możliwości oferowane przez wyświetlacze cyfrowe warto zwrócić uwagę?
G.N.: Niewątpliwą zaletą nośników cyfrowych wykorzystywanych w systemach Digital Signage jest ich uniwersalność. Ekran, który na co dzień jest nośnikiem reklamowym, może w ciągu jednej chwili przekształcić się w narzędzie do komunikacji alarmowej, zwracając uwagę np. na osoby, które zaginęły, czy trudną sytuację drogową. Pokazuje to pewną zwinność systemu Digital Signage, czyli natychmiastową możliwość dostosowania wyświetlanej treści do wymagań bieżącej sytuacji. Jest ona jednocześnie jego największą przewagą nad statycznymi nośnikami analogowymi.
D.B.: Jak te produkty mogą wspomóc kreowanie inteligentnych miejscowości?
Agnieszka Linert: Stosowanie rozwiązań Digital Signage w miastach zapewnia fantastyczne wrażenia wizualne. Otrzymujemy miasta informacyjne, kreatywne, medialne i pełne doznań.
Ekrany kształtują image m.in. obiektów handlowych, biurowych, urzędów, lotnisk. Możemy zmienić fasadę danej powierzchni, wykorzystać przekaz pod imprezy okolicznościowe odbywające się w danym mieście. Nowoczesne narzędzia promocyjne dbają o wizerunek miasta i przyczyniają się do jego przewagi konkurencyjnej.
D.B.: Ekrany LED inspirują także do kreowania nowoczesnej i bardziej atrakcyjnej komunikacji w takich miejscach jak stacje paliw, które przechodzą dzisiaj zauważalną metamorfozę, wpływając znacząco również na ich nowoczesny design. Jaką jeszcze wartość stanowią dla Shell?
Andrzej Nos: Stacje paliw stają się wielofunkcyjnymi obiektami usługowymi, w których oprócz zatankowania auta można odebrać paczkę, zrobić szybkie zakupy i napić się pysznej kawy. Oferujemy naszym klientom produkty oraz usługi najwyższej jakości i chcemy, aby czuli to, również przebywając wewnątrz naszych punktów. Z tego względu ekrany LED spełniają w naszych obiektach podwójną funkcję. Wpasowują się wizualnie w nasze zmodernizowane wnętrza i dodają stacji paliw nowoczesnego charakteru. A z drugiej, bardziej praktycznej strony służą nam jako środek komunikacji z klientem. Widzimy, że informacje wyświetlane na ekranie spotykają się z większym zainteresowaniem odbiorców, widać je z daleka. Są efektowne i efektywne.
D.B.: Dlaczego ten obszar dostaw wyświetlaczy jest tak ważny dla Samsunga?
G.N.: Stacje paliw stały się ważnymi punktami zakupowymi, gdzie klienci mogą o każdej porze nabyć produkty pierwszej potrzeby, co uwypukla konieczność jasnej i współczesnej komunikacji usług – dlatego technologie profesjonalnego wyświetlania są tak ważne w procesie rozwoju oraz rozbudowy stacji.
D.B.: Jaka jest skala działania?
A.N.: Na naszych 430 stacjach w Polsce mamy już obecnie ponad 1000 ekranów LED. Wyświetlamy na nich nie tylko cennik produktów, informacje o nowej promocji czy akcji, ale również angażujące filmiki pokazujące proces zbierania i selekcjonowania ziaren naszej nowej kawy Shell Café.
D.B.: A czy produkty, o których mówimy, są dedykowane temu rynkowi, sieci paliw?
A.L.: Szeroki wachlarz możliwości zastosowań monitorów aż prosi się o oddzielną rozmowę w kolejnym numerze (uśmiech). To nie tylko biznes, ale i edukacja, rozrywka czy retail, gdzie ekrany przykuwają uwagę odbiorców, zachęcają ich do zapoznania się z ofertą. W obiektach przemysłowych mogą wyświetlać aktualny stan maszyn oraz urządzeń, emitować przekaz ważny z punktu widzenia bezpieczeństwa czy staranności pracy. Nowoczesne systemy stanowią odpowiedź na potrzeby firm i instytucji, które chcą dotrzeć ze swoim contentem jak najdalej oraz osiągnąć oczekiwane rezultaty. Systemy prezentacji audiowizualnej zwiększają skuteczność przekazów reklamowych poprzez zwracanie uwagi, dynamikę i możliwość dostosowania do aktualnej sytuacji.
D.B.: Na co szczególnie w tym miejscu warto zwrócić uwagę inwestorom/użytkownikom i projektantom tych obiektów budowlanych?
A.L.: To, co jest kluczowe, to nawiązanie współpracy z integratorem już na początku ścieżki projektowej. Niezależnie od tego, czy jest to nowo budowany obiekt czy przestrzeń przeznaczona do remontu lub lekkiego liftingu. Współpraca pomiędzy architektami a zespołem inżynierów prowadzi do pełnego zadowolenia klienta. Rozmowy oraz doradztwo są prowadzone na bieżąco, mamy szanse na modyfikacje, na zaproponowanie rozwiązań niestandardowych. W tym roku wspólnie z Samsung i z ESS Audio rozpoczęliśmy warsztaty z cyklu Obraz i dźwięk – duet idealny, gdzie przybliżamy branży architektoniczno-budowlanej, na co zwrócić uwagę przy doborze rozwiązań, jak uniknąć błędów oraz jak uświadamiać klientów.
D.B.: A na jaką pomoc poza doborem i dostawą urządzeń mogą oni liczyć ze strony lidera w produkcji nowoczesnych ekranów digital signage?
G.N.: W przypadku oferty profesjonalnych rozwiązań wyświetlających Samsung od lat stawia na silną współpracę z Kanałem Partnerskim. Oznacza to, że rozwiązania są sprzedawane w modelu sprzedaży pośredniej, w którym dostawcą kompleksowego rozwiązania do odbiorcy końcowego zawsze jest profesjonalnie przygotowany integrator, jak np. Greenlite, który oprócz fachowego doradztwa w kwestii rozwiązań Samsung zapewni kompleksową integrację oraz dobierze komplementarne składowe całego systemu. Dzięki temu całe rozwiązanie jest jeszcze lepiej dostosowane do potrzeb klienta.
D.B.: Dziękuję Państwu za rozmowę.
Zdjęcia arch. wymiarr3