Nowy parking dla Narodowego Instytutu Onkologii rośnie w oczach
Żelbetowa konstrukcja budynku nowego, wielopoziomowego parkingu Narodowego Instytutu Onkologii jest już prawie gotowa. Do zmontowania mieliśmy 1379 prefabrykowanych elementów, z których najcięższe ważyły niemal 16 ton. Budowa idzie pełną parą, by pacjenci przyjeżdżający do gliwickiego NIO jak najszybciej mogli zapomnieć o kłopotach związanych z brakiem miejsc parkingowych.
Powstający w Gliwicach wielopoziomowy parking, będzie miał powierzchnię 19,6 tys. m2. Znajdzie się tam 800 miejsc postojowych, w tym 32 dla osób niepełnosprawnych. Przebudowana i dostosowana do nowych warunków zostanie również wewnętrzna infrastruktura drogowa Instytutu Onkologii. Całość zostanie objęta nowoczesnym systemem parkingowym, który pozwoli na sprawne rozliczanie opłat za postój. Pojawią się także stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych. Inwestycja znacznie poprawi warunki parkingowe na terenie NIO, gdzie codziennie przyjeżdżają setki pacjentów.
– Zakończyliśmy montaż prefabrykowanej żelbetowej konstrukcji budynku. Był to kluczowy proces dla całej realizacji. Wymagał szczególnej uwagi i odpowiedniej koordynacji, zarówno na placu budowy, jak i w jego otoczeniu – podkreśla Kamil Kasprzak, Dyrektor Projektu z grupy NDI, która jest generalnym wykonawcą tej inwestycji. – W najbardziej intensywnym okresie montażu, przyjmowaliśmy ponad 30 transportów z elementami konstrukcji dziennie, co w korkującym się otoczeniu Instytutu Onkologii było sporym wyzwaniem logistycznym. Dostarczone prefabrykaty wprost z samochodów trafiały w miejsce docelowe. Łącznie zmontowaliśmy 1379 elementów głównej konstrukcji, z których najcięższe ważyły niemal 16 ton. Do transportu pionowego wykorzystywaliśmy dźwig, który jest w stanie podnieść 350 ton. W pierwszej kolejności została zamontowana nawa parkingu między osiami 2 i 3. Następnie rozpoczęliśmy kaskadowy montaż nawy 1-2, wycofując się od osi A w kierunku osi P.
Po zakończeniu montażu prefabrykatów przystąpiliśmy do wykonywania dozbrojeń stropów. Konstrukcja budynku, mimo iż jest prefabrykowana, wymaga wykonania szeregu elementów in situ, w technologii monolitycznej. Teraz skupiamy się na tych właśnie robotach.
Równolegle prowadzone są prace związane z układaniem sieci zewnętrznych oraz instalacji podposadzkowych. Trwają także roboty drogowe na parterze budynku.
– Prace planujemy zakończyć w lipcu tego roku. Wtedy też parking zostanie przekazany do użytkowania pacjentom NIO. Przebywając na budowie codziennie, widzimy, jak bardzo ten parking jest tutaj potrzebny. Każdego dnia do Instytutu przyjeżdżają po pomoc setki pacjentów – mówi Kamil Kasprzak z NDI.