1. Home
  2. News
  3. CRITICAL SKILLS FOR SOLVING DESIGN PROBLEMS
CRITICAL SKILLS FOR SOLVING DESIGN PROBLEMS
0

CRITICAL SKILLS FOR SOLVING DESIGN PROBLEMS

0

Magdalena Ignaczak, Jacek Kunca

Książka „CRITICAL SKILLS FOR SOLVING DESIGN PROBLEMS”, której współautorem jest JM Studio Architektoniczne, została wydana przez uznane australijskie wydawnictwo Images Publishing i zawiera analizy prawie dwudziestu projektów znanych architektów, a także daje niepowtarzalną okazję do uczenia się od ekspertów. Znani architekci przedstawiają w niej proces projektowania, prezentując pełnokolorowe fotografie, rysunki i szkice pomysłów. Zawiera „Piętnaście zasad” skutecznego rozwiązywania problemów projektowych.

  1. Nie traktuj warunków terenu jako przeszkody, pomyśl jak rozwiązać te niekorzystne czynniki
    Ograniczenia jakie wynikały w tym projekcie z przepisów miejscowych , nieciekawego sąsiedztwa, hałaśliwej drogi szybkiego ruchu od frontu, jak i oczekiwań klienta co do reprezentacyjnej siedziby dały przypisany tylko do tego miejsca indywidualny efekt. Czasami im więcej ograniczeń tym bardziej ciekawy powstaje budynek. Ograniczenia mobilizują, pobudzają kreatywność i zmuszają do myślenia jak wady przekuć w zalety.
  2. Nie przesądzaj z góry i staraj się realizować działania kompleksowo i obiektywnie
    Cały czas trzeba mieć otwartą głowę i być otwartym na różne zmiany i nie przywiązywać się do jednej koncepcji. Najpierw powstaje analiza funkcjonalna nałożona na zewnętrzne ograniczenia. Później w efekcie żmudnej pracy i kolejnych przybliżeń krystalizuje się bryła budynku. W tym projekcie należało dodatkowo uwzględnić dalekie perspektywy, z których miał być widoczny budynek. Ponadto nietypowo punktem wyjścia dla projektu – był pomysł użycia blachy cor-tenowej , gabionów oraz betonu zarówno na zewnątrz jak i we wnętrzu
  3. Wyobraź sobie, że poruszasz się w przestrzeni
    Projektowanie wymagało czasu, a przede wszystkim wymyślenia, jak w wykreowanej przestrzeni funkcjonować będą użytkownicy, jak odbierać będą budynek pracownicy, a jak goście idący do sali konferencyjnej, jakie emocje ma w nich wzbudzać otaczająca ich przestrzeń, jak odbiorą wizerunek firmy. Jakie odczucia będą mieli kontrahenci zanim dotrą do gabinetu prezesa.
  4. Koordynuj związek między funkcjami, przestrzenią, stylami i obiegiem
    Budynek w trakcie projektowania cały czas podlega zmianom. Z chaosu stopniowo wyłania się przemyślany porządek. Trzeba pilnować obranego kierunku i głównego pomysłu, ale droga do celu jest długa i kręta.
  5. Zapisuj aktualne plany i pomysły, i wykorzystuj je jako część procesu tworzenia
    W projektowaniu bardzo pomocne jest stworzenie własnego archiwum pomysłów i inspiracji. Nie należy przekreślać pomysłów, które nie zostały wykorzystane na jakimś etapie projektu. Zawsze można do nich wrócić, jak nie w tym to w innym projekcie.
  6. Staraj się zrozumieć intencje Strony A
    Zrozumienie rzeczywistych intencji klienta jest zawsze wyzwaniem. Czasami klient nie potrafi wyrazić swoich oczekiwań i wtedy trzeba zdać się na intuicję. Oczekiwania klienta często się wykluczają. Rolą architekta jest twórcze przetworzenie oczekiwań klienta.
  7. Jak uwzględnić propozycje Strony A w projektach
    Współpraca projektowa architekta z klientem jest konieczna. Ważna jest też umiejętność słuchania. To nie architekt będzie użytkownikiem zaprojektowanego budynku. Bardzo ważne jest spisanie wytycznych i oczekiwań klienta, które zawsze są podstawą do projektowania. Architekt jest przewodnikiem, ale to nie on jest najważniejszy. Celem jest zaprojektowanie i zbudowanie jak najlepszego budynku.
  8. Oceń i osądź własne projekty
    Należy mierzyć wysoko, nie bać się śmiałych pomysłów i wytrwale szukać dla nich technicznych rozwiązań według zasady, że ogranicza nas tylko wyobraźnia i budżet klienta. Najlepszy projekt to zawsze ten następny
  9. Bądź zaciekawiony złożonymi i niezorganizowanymi sytuacjami
    Należy szukać swojej drogi .Czym trudniej, tym lepiej. Z jednej strony nie należy wpadać w pułapkę ułatwiania sobie pracy poprzez banalne rozwiązania, z drugiej strony trzeba też unikać mielizn zbędnych fajerwerków, modnych trendów, które za chwilę będą przebrzmiałe.
  10. Uwierz, że efektywny środek projektowy jest obiecujący, nawet jeśli nie może być teraz wdrożony
    Nie należy przekreślać nawet najbardziej odważnych pomysłów. Prędzej czy później znajdą się sprzyjające okoliczności do ich zrealizowania , bardziej otwarty I świadomy inwestor lub większy budżet. Na pewno nie należy się zniechęcać . Cechami architekta powinny być wytrwałość, cierpliwość I konsekwencja.
  11. Jeśli uznasz, że projekt odbiega od kierunku projektowania, powinieneś natychmiast przestać
    Czasami zbyt mocno i długo skupiając się na rozwiązaniu jakiegoś problemu projektowego traci się właściwą perspektywę. Dobrze jest wtedy zrobić przerwę, złapać dystans. Można też cofnąć się o kilka kroków. Czasami dobry efekt daje robienie dwóch różnych projektów jednocześnie będących na różnych etapach projektowania.
  12. Dokonuj wyczerpujących ocen postępu procesu projektowania i optymalizuj ten proces
    Mimo, że w pewnym sensie architekt jest wizjonerem i buja w obłokach to z drugiej strony musi mocno stąpać po ziemi i pilnować terminów, zgodności projektu z przepisami i założonym programem i oczekiwaniami klienta. Cały czas trwa balansowanie i szukanie idealnej równowagi.
  13. Wykrywaj krytyczne problemy i szukaj rozwiązań
    Cały czas trzeba być na najwyższym poziomie skupienia. Nie wolno popadać w rutynę, lecz wszystko niemal obsesyjnie kontrolować Czasami projekt końcowy bardzo różni się od koncepcji pierwotnej. Trzeba wtedy sprawdzić czy zmiany nie zaszły zbyt daleko Ostateczna decyzja zależy od inwestora.
  14. Pracuj wspólnie jako zespół i szukaj problemów, które przeoczono
    Teoretycznie praca zespołowa powinna ułatwiać kontrolę i panowanie nad projektem . W praktyce to na barkach głównego projektanta spoczywa konieczność kompleksowego patrzenia na projekt i pilnowania wszystkich szczegółów. Niemal każdy współpracownik, który zajmuje się jakimś fragmentem projektu instyktownie chce pójść na skróty, bo patrzy tylko na swoje zadanie.
  15. Reaguj na wszystkie niespodziewane problemy pojawiające się w procesie projektowania
    To architekt musi panować nad całością projektu, wyważać sprzeczne interesy, czasami walczyć o swoją rację aby nie utracić kontroli nad swoim projektem. Nie jest łatwe ale konieczne. Architekt musi być niemal jak Leonardo da Vinci, posiadać interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną i praktyczną. Być po części artystą, inżynierem, rzemieślnikiem, psychologiem ,negocjatorem i kosztorysantem i w każdej z tych odległych od siebie dziedzin umieć się sprawnie poruszać i cały czas się rozwijać.