Home Biznes i Ludzie DOBRY START(UP), CZYLI SCHÜTTFLIX USPRAWNIA LOGISTYKĘ
DOBRY START(UP), CZYLI SCHÜTTFLIX USPRAWNIA LOGISTYKĘ
0

DOBRY START(UP), CZYLI SCHÜTTFLIX USPRAWNIA LOGISTYKĘ

0
0

Z MICHAŁEM SZKUDLARKIEM, Dyrektorem Zarządzającym Schüttflix Polska, rozmawia Danuta Burzyńska, Redaktor Naczelna „Buildera”.

Danuta Burzyńska: Schüttflix jest nowym graczem na rynku polskim, czeskim i austriackim. Jaki biznes i współpracę proponuje branży budowlanej?

Michał Szkudlarek: Schüttflix to startup założony w 2018 roku w Niemczech, który stworzył pierwszą w Europie cyfrową platformę logistyczną dla branży budowlanej. Nasza platforma jest czymś w rodzaju cyfrowego „integratora” dla dostawców kruszyw, firm transportowych i klientów, czyli wykonawców robót budowlanych. Platforma i towarzysząca jej aplikacja na telefon działają w ten sposób, że za pomocą kilku kliknięć producenci kruszyw mogą zaprezentować oferty swoich produktów, przewoźnicy – pobierać z aplikacji nowe zamówienia, klienci zaś porównywać ceny materiałów sypkich wraz z transportem oraz wybrać najatrakcyjniejsza ofertę i zamówić materiał z dostawą jednym kliknięciem. Chcąc opisać ten proces bardziej precyzyjnie – od strony klienta, czyli wykonawcy robót budowlanych, wygląda to w ten sposób, że klient określa, jakiego materiału potrzebuje, w jakiej ilości, w jakim czasie i gdzie ma być dostarczony. Następnie nasz algorytm łączy ceny sprzedaży okolicznych dostawców z kosztami transportu ponoszonymi na danej odległości, a aplikacja wyświetla klientowi wybór 5 najlepszych dostawców. Klient widzi już cenę całkowitą wraz z transportem. Za pomocą kilku kliknięć może złożyć zamówienie. Przy tak zorganizowanej i wspartej cyfrowo logistyce kruszyw wachlarz korzyści dla firm budowlanych jest szeroki – po raz pierwszy klienci mogą zamawiać materiały sypkie w ciągu zaledwie kilku sekund. Oszczędność czasu związana ze skróceniem procesu zbierania i składania zamówień jest znacząca. Ponadto wszystkie transporty i zamówienia są obsługiwane za pomocą cyfrowych dokumentów dostawy, kwitów wagowych i faktur, które również dla naszych partnerów wystawiamy w procesie samofakturowania. To wszystko prowadzi do dużych oszczędności czasu, bo eliminuje tak zwaną papierologię. Dla kierowników budowy ważne jest też to, że mogą określić termin dostawy w naszej aplikacji i zaznaczyć dokładną lokalizację rozładunku na obrazie satelitarnym, co kładzie kres niewłaściwie rozładowanym dostawom i zmniejsza konieczność koordynacji rozładunku ze strony pracowników na budowie. Klient może też śledzić transport ładunku w czasie rzeczywistym poprzez GPS w aplikacji kierowcy. Dodatkowo – nasi klienci i partnerzy mają zapewnione wsparcie opiekuna klienta, czyli osoby kontaktowej dedykowanej do obsługi firm w regionie.

D.B.: Co jest podstawą tego modelu biznesowego?

M.S.: Nasz model biznesowy to tak zwany marketplace, czyli platforma cyfrowa. Wspieramy technologicznie dostawy kruszyw i planowanie transportu towarów masowych. Upraszczając – działa to trochę jak Uber, Pyszne.pl lub Glovo – tylko że w kruszywach, i z tą różnicą, że duża część naszych przewozów jest wcześniej zaplanowana w ramach dużych projektów. Nie mamy własnej powierzchni magazynowej ani własnej floty ciężarówek. Tę część zostawiamy w całości naszym partnerom – w myśl zasady: niech każdy robi to, co potrafi najlepiej.

D.B.: Z jakim powodzeniem platforma działa od kilku lat na rynku niemieckim i co zadecydowało o ekspansji na polski rynek?

M.S.: Niech liczby powiedzą same za siebie – na rynku niemieckim nasze wyniki są już, myślę, powodem do dumy – mamy na platformie około 10 tysięcy partnerów: firm transportowych, kopalni i klientów, którzy na tę chwilę realizują obroty bliskie 10 mln euro miesięcznie. W sierpniu 2022 roku mieliśmy obroty ponad siedem razy takie jak w analogicznym miesiącu roku 2020, co świadczy o tym, że w sektorze budowlanym istniała bardzo duża potrzeba usprawnienia logistyki kruszyw, a platforma Schüttflix, jako narzędzie optymalizujące, odpowiedziała na tę potrzebę i świetnie się sprawdziła, zdobywając w krótkim czasie zaufanie tak wielu partnerów i klientów. Podstawowym zaś powodem pojawienia się na rynku polskim jest oczywiście fakt, że w naszym kraju realizuje się obecnie dużą liczbę inwestycji budowlanych – co jest główną przyczyną znacznej wartości tego rynku, którą szacujemy na 50% rynku niemieckiego.

D.B.: Czy zbyt wolna transformacja cyfrowa budownictwa w Polsce nie zniechęca do działania opartego o digitalizację procesów zakupowych i transportowych?

M.S.: Jeśli jest zbyt wolna, to znaczy, że warto dodać swoją cegiełkę, by ją przyspieszyć. Tak zupełnie poważnie, to uważamy w Schüttflix, że rynek polski jest jednym z bardziej zachęcających, jeśli chodzi o otwartość na digitalizację – proszę spojrzeć choćby na rynek płatności elektronicznych. Jesteśmy tu dużo bardziej zaawansowani niż wiele państw na Zachodzie.

D.B.: Co jeszcze, oprócz handlu i logistyki kruszyw, obejmuje oferta platformy? Jak Schüttflix wychodzi naprzeciw wymaganiom zrównoważonego rozwoju, zrównoważonego budownictwa
i gospodarki?

M.S.: Oferta platformy obejmuje również wywóz zanieczyszczonego gruntu i w tym obszarze bardzo mocno inwestujemy w usprawnienia procesowe. To, co chcemy osiągnąć, to umożliwić branży budowlanej większe wykorzystanie możliwości gospodarki o obiegu zamkniętym – czyli stworzyć mechanizmy umożliwiające łączenie dostaw materiałów z odbiorem gruntów zanieczyszczonych. Wiemy, że wykorzystanie technologii do połączenia tych przepływów daje niesamowite możliwości redukcji przejechanych kilometrów (a tym samym emisji CO2), ale też potencjał wykorzystania tego, co w tej chwili klasyfikuje się jako odpad, jako pełnoprawnego materiału budowlanego.

D.B.: Schüttflix firmują menedżerowie doświadczeni w różnych branżach: inżynierii lądowej, wyburzeniowej, logistycznej i gospodarki odpadami. Jak przekłada się to doświadczenie na działalność w przyjętym modelu biznesowym?

M.S.: Na stanowiskach zarządczych w Schüttflix pracują również osoby pełniące wcześniej kluczowe funkcje w innych marketplace’ach, na przykład MyTaxi czy Billiger Mietwagen. Warto jednak zaznaczyć, że nasz koncept jest na rynku dość unikatowy, wiele problemów, które rozwiązujemy – rozwiązujemy więc po raz pierwszy. W związku z tym stawiamy mocno na dużą różnorodność kompetencji i perspektyw w zespołach: zarówno centralnym, jak i lokalnych. To jeden z fundamentów naszego rozwoju.

D.B.: Jakie są najważniejsze cele i wyzwania managementu?

M.S.: W Polsce – to przede wszystkim budowa sieci zaufanych partnerów, firm transportowych i kopalni, będących w stanie dotrzymać wysokich standardów dostaw oczekiwanych przez naszych klientów. Tylko tyle i aż tyle.

D.B.: Czego mogę życzyć Panu na starcie?

M.S.: By każdy potencjalny klient lub partner czytający ten artykuł pomyślał: „Tego jeszcze nie było, może warto spróbować z Schüttflix?”.

open