AMBITNE PROJEKTY INWESTYCYJNE
Jakie inwestycje mające na celu poprawę pozycji rynkowej firmy podejmowali w 2022 roku producenci materiałów budowlanych? Jakie przedsięwzięcia służące umocnieniu na rynku będą realizowali w najbliższych miesiącach i latach? Ile wyniosły nakłady inwestycyjne w ubiegłym roku, a jakie kwoty producenci planują przeznaczyć na inwestycje w 2023? Pytania skierowaliśmy do szefów firm, które w rankingu przygotowanym przez PwC i „Buildera” niezmiennie plasują się na wysokich pozycjach.
JOANNA CZYNSZ-PIECHOWIAK, Prezes, Grupa Saint-Gobain w Polsce
Od początku obecności w naszym kraju Saint-Gobain zainwestowało już ponad 2,2 mld euro. W 2022 r. istotne procesy inwestycyjne objęły między innymi cyfryzację produkcji i sprzedaży – mówimy o inwestycjach o wartości setek tysięcy euro. Rok 2022 był dla nas szczególny również dlatego, że podpisaliśmy jedną z największych w Polsce umów PPA na zakup energii wiatrowej. Pokryje ona blisko 45% naszego zapotrzebowania na energię. Umowa przewiduje zakup około 190 GWh energii wiatrowej rocznie, co odpowiada zasilaniu około 100 000 polskich gospodarstw domowych energią elektryczną ze źródeł odnawialnych każdego roku. To dla nas ważna decyzja, wpływająca pozytywnie na naszą pozycję rynkową. Klienci oczekują od liderów rynku pełnego zaangażowania w ramach środowiskowej i społecznej odpowiedzialności biznesu. Jako lider rynku chcemy dać przykład innym firmom i wskazać kierunek działań umożliwiających podniesienie standardów w branży.
Warto także wspomnieć o tym, że ostatni czas był dla nas bardzo udany, jeśli chodzi o relacje z klientami B2B – stawiamy w nich na bliskość i partnerskość. Dbamy też o naszych klientów końcowych, troszcząc się o ich komfort, zdrowie i bezpieczeństwo, a także oferując rozwiązania energooszczędne i cechujące się obniżonym śladem węglowym.
Obecnie mniejsze i większe inwestycje prowadzimy we wszystkich 25 zakładach w Polsce. Mam na myśli również projekty przemysłowe, w ramach których chcemy zainwestować w naszych zakładach dziesiątki milionów euro. Do celów tych inwestycji należy dekarbonizacja procesów, a także zwiększenie możliwości produkcyjnych. Głównymi środkami, które pozwolą nam je osiągnąć, są natomiast automatyzacja i wprowadzanie nowych technologii. Można w tym kontekście podać przykład przyszłej inwestycji w Gliwicach o wartości blisko 18 milionów euro. Obejmuje ona hybrydyzację pieca do produkcji wełny ISOVER.
Biorąc pod uwagę nie tylko rok 2023, ale także perspektywę długoterminową, Grupa Saint-Gobain jest dobrze przygotowana na skutki wyzwań makroekonomicznych, przed którymi stoi polska gospodarka. Dlaczego? Największą szansę na przezwyciężenie trudności związanych z przyszłymi uwarunkowaniami mają te podmioty, które w dłuższej perspektywie stawiają na inwestycje w innowacyjność i zrównoważony rozwój. Inwestycje obydwu rodzajów są dla grupy Saint-Gobain priorytetem.
Michał Maciejewski, Dyrektor Zarządzający, Eko-Okna
Firma aktualnie cały czas pracuje nad realizacją inwestycji w Wodzisławiu Śląskim, tam powstaje nowy zakład. Pozwoli to na zwiększenie mocy produkcyjnych oraz zaspokojenie potrzeb klienta. Poszerzamy sprzedaż o nowy asortyment pod konkretne rynki eksportowe. Wyróżnia nas jakość, termin i dostawy zawsze na czas. Uruchomiliśmy w Kornicy produkcję okien drewnianych. To bez wątpienia przełomowe wydarzenie – stawiamy na rozwój tego obszaru – uważamy, że ten produkt wraca na rynek. Przed nami rok pełen wyzwań, targi budowlane m.in. w Las Vegas, Nowym Jorku oraz poznańska Budma. Czeka nas czas wytężonej pracy. Czytamy potrzeby klientów, zaspokajamy je i w konsekwencji rozwijamy się z zawrotna prędkością na skalę branży stolarki otworowej.
dr MARCIN LUTY, Prezes Zarządu, Swiss Krono
SWISS KRONO sp z o.o. jest częścią Szwajcarskiej Grupy KRONO i każdego roku realizuje ambitne projekty inwestycyjne. Z jednej strony wdrażamy sprawdzone rozwiązania, które przyniosły efekty w innych naszych fabrykach w Europie. Wdrażane są również pomysły naszych pracowników i kierownictwa zakładu, które znacząco usprawniają funkcjonowanie firmy. W minionym roku doceniliśmy jak nigdy wcześniej inwestycje, które pozwoliły SWISS KRONO ograniczyć spalanie gazu. Nie sprzedajemy już kory sosnowej, która w całości znajduje użycie do celów energetycznych. Tak pozyskana energia cieplna wykorzystywana jest m.in. do suszenia drewna.
Ważną inwestycją 2022 była także wymiana oświetlenia za ok. 6 mln zł, która pozwala na duże oszczędności energii elektrycznej. Pośród wielu projektów warto wspomnieć o cennych działaniach proekologicznych, które pochłonęły ponad czterdzieści pięć milionów złoty. Zainstalowanie nowego mokrego odciągu oparów z hali produkcji płyt OSB poprawiło znacząco warunki pracy załogi, a pośrednio wpłynęło na poprawę jakości produktów. SWISS KRONO w 2022 modernizowało jeszcze linię impregnacji papieru, a także system zaklejania włókien na linii MDF Cieszą zawsze inwestycje w produkt i nowe korzyści, które potrafimy dostarczyć klientom. Rok 2022 jest dla nas czasem wdrożenia i popularyzacji podłóg wodoodpornych Aqua Zero i Aqua Block, które zdobywają właśnie wiele rynków na całym świecie.
Właścicielka SWISS KRONO złożyła jasną deklarację, że pragnie być związana z nasza branżą przez całe życie i chciałaby przekazać firmę swoim dzieciom. Dział inwestycji budowlanych i technologicznych pracuje obecnie nad ponad 80 otwartymi projektami. W marcu 2023 chcemy uruchomić automatyczny magazyn wysokiego składowania wraz z systemem logistycznym za 35 milionów euro. Nowy magazyn przygotowuje firmę na kolejne lata rozwoju. Sporą inwestycją będzie nowy węzeł skrawania wiórów do produkcji płyt OSB. Modernizacja pozwoli na znaczące polepszenie jakości płyt, efektywniejsze wykorzystanie surowca i poprawę bezpieczeństwa pracy. Ważną inwestycja proekologiczną będzie także budowa węzła do recyklingu drewna. Pozwoli nam ona dawać drugie życie drewnu poużytkowemu, podobnie jak czyni się to z makulaturą lub złomem.
Szukamy też sposobów rozwijania serwisu klientowskiego, dlatego już niebawem uruchomimy magazyn konfekcjonowania, aby usprawnić dostępność całego asortymentu w sieci dystrybucji.
MARIUSZ SOŚNIERZ, Prezes Zarządu, Grupy Cersanit
Inwestycje Grupy Cersanit w 2022 r. koncentrowały się na obszarach strategicznych z punktu widzenia rozwoju przedsiębiorstwa. Dużo uwagi poświęciliśmy poszerzaniu oferty produktowej, dostosowując ją do zmieniających się potrzeb rynku, przy efektywnym wykorzystaniu dostępnych mocy produkcyjnych. Pomimo wyjątkowej sytuacji makroekonomicznej kontynuowaliśmy inwestycje w Ukrainie. W branży ceramicznej efektywność energetyczna jest krytyczna, zoptymalizowaliśmy pod tym kątem portfel projektów. Istotna zmiana nastąpiła również w obszarze transformacji cyfrowej, wykraczając znacznie poza zakres wdrożenia nowego systemu ERP.
W ciągu 2022 roku wprowadziliśmy z dużym sukcesem cienkościenne umywalki w technologii Rocklite, które bazują na naszej autorskiej formule masy ceramicznej. Produkty wykonane z masy ROCKLITE są niezwykle delikatne i wytrzymałe, co jest bardzo pożądane przez naszych klientów. Ponadto, inwestujemy w najnowsze technologie produkcyjne, które służą zwiększeniu efektywności procesów przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej jakości. Strategicznym celem dla Cersanit jest transformacja struktury mocy produkcyjnych w kierunku najbardziej marżowych oraz pożądanych przez klientów produktów. Całkowite nakłady inwestycyjne w 2022 r. powinny oscylować w okolicy 140 mln PLN.
W 2023 roku będziemy kontynuować działania zapoczątkowane w poprzednich latach. Zakładamy między innym finalizację już rozpoczętych inwestycji w nowe moce produkcyjne w obszarze płytki ceramicznej oraz ceramiki sanitarnej. Dodatkowo w jeszcze większym stopniu będziemy pilnować efektywności kosztowej aby sprostać rosnącej konkurencji.
TOMASZ GRELA, Prezes Zarządu, Aluprof
Efekty pandemii oraz sytuacja związana z wojną spowodowały, że rok 2022 nie należy do najłatwiejszych. Wierzymy jednak, że przemyślane inwestycje, podjęte w trudnych czasach, zaprocentują w przyszłości. Działamy elastycznie i potrafimy podjąć odpowiednie działania, dostosowując się do nowych warunków rynkowych. Dlatego zdecydowaliśmy się na szereg usprawnień technologicznych, które nie tylko pozwolą nam na dalszy rozwój, ale przyczynią się też do optymalizacji procesów, a co za tym idzie obniżenia kosztów.
Aluprof jest w tym momencie w szczytowej fazie rozwojowej. W zakresie prowadzonych projektów produktowych, sprzedażowych, marketingowych, produkcyjno-logistycznych prowadzone są bardzo zaawansowane działania. Nasza pozycja rynkowa stale się umacnia, a to również dzięki intensyfikacji i dywersyfikacji kierunków sprzedażowych. Coraz dynamiczniej zaznaczamy swoją obecność również poza kontynentem.
Zdecydowaliśmy się na zwiększenie mocy produkcyjnych w dwóch naszych zakładach. Jakiś czas temu oddaliśmy do użytkowania nowy magazyn w Opolu, a w tym roku podobny w Bielsku-Białej. Dodatkowo, i w jednym, i drugim zakładzie, zainwestowaliśmy w rozbudowę naszego parku maszynowego. Do końca stycznia uruchomimy kolejne dwie linie lakiernicze w Bielsku.
Początkiem tego roku zakupiliśmy najnowocześniejszą linię do produkcji szkła do naszego zakładu w Ogrodzonej. Ostatnie miesiące upłynęły na licznych badaniach i certyfikacjach w tym zakresie. Mamy nadzieję, że w kolejnych latach ta inwestycja zaowocuje znacznymi wzrostami sprzedaży w grupie Aluprof.
W przyszłym roku planujemy rozbudowę naszego zakładu w Złotowie. Traktujemy tę inwestycję jako kolejny etap dostosowania zasobów logistycznych firmy do potrzeb wynikających z naszego rozwoju.
Mamy bogate doświadczenie i kompetencje, oferujemy wysokiej jakości produkty i wsparcie techniczne. Jesteśmy w pełni zaangażowani w pomoc naszym klientom i wspieranie rozwoju ich biznesów na rynku budowlanym, dlatego nasze plany i ambicje są coraz większe.
DAWID ROBAK, Dyrektor Finansowy i Zakupów, Lafarge Polska
Miniony rok był dla Lafarge kluczowy, jeśli chodzi o inwestycje w zielone rozwiązania. Jestem zadowolony z osiągniętych wyników firmy, biorąc pod uwagę trudne i nieoczekiwane warunki rynkowe, które mają niebagatelny wpływ na działalność biznesową. Wydarzenia geopolityczne i ekonomiczne zmotywowały nas do transformacji biznesu w kierunku dekarbonizacji i zmniejszenia wpływu na środowisko. W tym roku zainwestowaliśmy w projekty wspierające model gospodarki obiegu zamkniętego oraz poszerzenie oferty ekologicznych rozwiązań.
W Cementowni Kujawy ruszyła instalacja wykorzystania popiołów ze spalania węgla brunatnego jako surowca do produkcji cementu. W perspektywie to ma się przyłożyć na redukcję emisji CO2 w procesie produkcji cementu o blisko 48 tys. ton na rok. Z kolei w Kopalni Dolomitu Radkowice zainwestowaliśmy w technologię do odzysku kruszywa z odpadów powydobywczych. Nie zalegają one na wysypiskach, a po wypłukaniu stanowią jakościowe materiały, które mogą być wykorzystane w budownictwie drogowym oraz mieszkaniowym. W Zakładzie Produkcji Nowa Huta w Krakowie uruchomiliśmy nowoczesną instalację do produkcji suchych mieszanek betonowych. Pozwoliło to na wprowadzenie na rynek suchego betonu, który już od kwietnia dostarczamy na budowy.
W 2022 roku dokonaliśmy również dwóch akwizycji. Przejęliśmy Izolbet, jedną z firm produkujących suche zaprawy i izolacje zewnętrzne oraz pięć zakładów betoniarskich OL Trans w Trójmieście. Przedsięwzięcia te mają na celu uzupełnienie oferty Lafarge w zakresie produktów do renowacji budynków oraz wzmocnienie pozycji biznesowej w obszarze betonu na północy.
Innowacyjne rozwiązania i zielone technologie będą motorem naszej transformacji w przyszłym roku. Jednym z największych przedsięwzięć Lafarge w Polsce jest nowatorski projekt KUJAWY GO4ECOPLANET. Ma on na celu pełną dekarbonizację produkcji cementu w Cementowni Kujawy za pomocą technologii wychwytywania CO2 oraz zaprezentowanie nowych rozwiązań dla sektora budownictwa ekologicznego. Jako Lafarge jesteśmy w Polsce ważnym uczestnikiem transformacji ekologicznej, dlatego wszelkie podejmowane przez nas przedsięwzięcia mają na celu dekarbonizację polskich miast i zmniejszanie negatywnego wpływu na środowisko.
PRZEMYSŁAW BOREK, Prezes, Pekabex BET
Strategia Pekabex na lata 2020-2024 „Bezpieczny Rozwój” zakłada ciągłe inwestycje w: doskonałość techniczną, rozwój produktów i technologii oraz przewagę operacyjną m.in. poprzez digitalizację i automatyzację procesów i działań. W 2022 r. w naszych fabrykach i na budowach pojawiły się kolejne nowoczesne maszyny i rozwiązania, które pozwalają osiągnąć jeszcze lepszą jakość, w sposób szybszy i bezpieczniejszy.
Równolegle z procesami automatyzacji pracujemy intensywnie nad wkładem Pekabeksu w zrównoważony rozwój oraz ekologię. Nasze Centrum Badań i Rozwoju, laboratoria betonu oraz specjaliści ds. środowiska tworzą grupę, zajmującą się tworzeniem odpowiednich polityk, zmian w zakresie produktów i produkcji, jak i całościowego podejścia firmy i pracowników. Skupialiśmy się na wielu tych procesach w 2022 r. i w nadchodzącym roku mamy wiele z nich już zaplanowanych.
Trzecim ważnym czynnikiem, związanym z naszą pozycją rynkową, są działania na rynkach zagranicznych. Nasza akwizycja fabryki w Niemczech znacząco wpłynęła na rozwój działalności sprzedażowej na terenie tego kraju. Jednocześnie pracujemy nad dalszym rozszerzeniem współpracy z klientami skandynawskimi, ze szczególnym naciskiem na nowe kontakty w Danii. Stworzona przez nas gama produktów premium, w tym betonów architektonicznych, cieszy się tam dużym zainteresowaniem, które – z tego co widzimy, zaczęło się przenosić także na nasz rodzimy rynek.
ANDRZEJ KAROLEWSKI, Wiceprezes Zarządu, Ponzio Polska
Miniony rok był bardzo intensywny pod względem rozwoju i badań systemów. Wdrożyliśmy wiele rozwiązań, których wprowadzenie opóźniła pandemia. Skupiliśmy się w dużej mierze na produktach przeznaczonych dla wymagającego inwestora indywidualnego. Jednym z naszych sukcesów są ekskluzywne drzwi PE96 o bardzo dobrych parametrach mechanicznych, przy jednoczesnej wysokiej odporności na efekt „bimetalu”. Naszym zdaniem, jest to jedno z najlepszych rozwiązań tego typu oferowanych na europejskim rynku. Ponadto wprowadziliśmy do sprzedaży wielkogabarytowy system przesuwny Ponzio SL2000 Greatvision ze smukłymi profilami, który jest jednym z naszych czołowych produktów w grupie premium.
Inwestycje w zaawansowane techniczne rozwiązania przyniosły także efekty w postaci pozytywnych wyników badań wyrobów w systemie antywłamaniowym w klasie RC4 oraz kuloodpornych w klasie FB4 i FB6. Wysoki stopień zaawansowania technicznego przełożył się również na świetne wyniki sprzedaży drzwi harmonijkowych z okuciami „angielskimi”. W wyniku przeprowadzonych badań uzyskaliśmy jeden z najlepszych parametrów technicznych (odporność na wodę 1200 Pa), zachowując bardzo dobrą cenę wyrobu.
Optymalizacja procesów produkcyjnych w naszym zakładzie oraz produktów, jak również realizowanie strategii wsparcia naszych klientów – to główne cele na 2023 rok. Będziemy się koncentrować na działaniach, które pomogą nam i naszym klientom być bardziej konkurencyjnym na rynku i przetrwać trudny okres w skomplikowanej obecnie sytuacji w Polsce i na świecie.