1. Home
  2. Architecture Design
  3. W krajobrazie płynie architektura
W krajobrazie płynie architektura
0

W krajobrazie płynie architektura

0

Pięciogwiazdkowy hotel Linea Mare w Pobierowie czerpie inspiracje z bałtyckiego krajobrazu i marynistycznej elegancji. Kontekst miejsca, czyli wyjątkowy charakter bałtyckich plaż oraz samej działki inwestycyjnej – rozległego terenu o wydmowej specyfice – piaszczystej, porośniętej nadmorskimi sosnami, był punktem wyjścia przy tworzeniu koncepcji zarówno architektury, jak i wnętrz tego obiektu. Zainspirowani otoczeniem chcieliśmy stworzyć projekt, który oddawać będzie nadmorski klimat, przeplatając nautyczne, żeglarskie akcenty.

Przy projektowaniu myśleliśmy o jego przyszłych użytkownikach. Hotel miał mieć charakter resortowy i rodzinny, zapewniać jak największą dawkę komfortu, możliwości wypoczynku i dodatkowych atrakcji przez cały rok. W efekcie powstał obiekt, który składa się z 235 apartamentów i pokoi hotelowych z przestrzenną recepcją, lobby barem i restauracją, a także bogatym programem basenowym, saunarium i strefą gabinetów SPA Dr Irena Eris Beauty Partner.

Budynek został usytuowany na działce tak, aby zachować linie zabudowy wzdłuż sąsiadujących ulic oraz otrzymać obszerną wolną przestrzeń na jego zapleczu, umożliwiającą zachowanie jak największej ilości istniejącego drzewostanu i stworzenie strefy parku, w którym goście hotelowi mogą spędzać wolny czas i korzystać z dodatkowych funkcjonalności.

Przestrzeń bez granic
Ważną ideą towarzyszącą nam przy projektowaniu było przenikanie się i dopełnianie stref wnętrza i zewnętrza, nie tylko pod względem estetycznym, ale również funkcjonalnym. Budynek posiada duży taras frontowy zlokalizowany przy wejściu głównym i restauracji. Jest zadaszony rozległym, aczkolwiek lekkim, morficznym, częściowo ażurowym zadaszeniem i pozwala korzystać z oferty kulinarnej obiektu. Stopniowo przechodzi on w strefę plaży, tworząc miejsce relaksu o mniej formalnym charakterze. Od strony wnętrza budynku i lobby baru znajdziemy drugi taras – nawiązujący kształtem do nadmorskich muszli – z amfiteatralnymi siedziskami i donicami, stanowiący swoiste foyer dla dostępnej za nim strefy basenu zewnętrznego. Wykończenie tarasu i otoczenia basenu z deski egzotycznej zwiększa poczucie komfortu i ciepła oraz jednocześnie luksusu i wysokiej jakości. Dodatkowe tarasy znajdują się na dachu obiektu – zarówno prywatne, przy części pokoi hotelowych, jak i duży taras dla wszystkich gości.

Lekki, jasny, miękki
Najważniejszym zabiegiem architektonicznym, stanowiącym na wielu płaszczyznach o charakterze tego obiektu, było jego wygięcie po łuku w centralnej części. Miejsce to jest rdzeniem całego założenia – skupia w sobie strefę wejścia, wszystkie usługi komplementarne i nakreśla oś komunikacji. Ma ono również kluczowe znaczenie dla odbioru budynku w przestrzeni. Płynna, miękka tranzycja linii elewacji optycznie zmniejsza i humanizuje budynek – nie wytwarza agresywnych krawędzi, wyraźnych linii światłocienia, sprawia, że lekko płynie on w krajobrazie.

Lekką i jasną bryłę budynku wzbogaciliśmy odrobiną koloru wprowadzonego na przegrodach balkonowych pomiędzy poszczególnymi apartamentami. Starannie dobrany, migotliwy zestaw odcieni: bieli, błękitów i turkusów mieni się w słońcu niczym falująca tafla morza. Ten spokojny i płynny motyw przełamują akcenty barwy pomarańczowej, które ocieplają obiekt i przywołują skojarzenia słońca czy bałtyckich bursztynów.

Wnętrza Linea Mare to ciepła, jasna przestrzeń skąpana w kojącej palecie barw czerpiącej inspiracje z delikatnych kolorów plażowego piasku i mieniącego się turkusu morza. Odcienie beżu dominują w przestrzeni, nadając spokojną i relaksującą atmosferę. Akcentem kolorystycznym jest turkus, odzwierciedlający wibrujące fale morza. Zestawienie tych kolorów tworzy płynne połączenie między wnętrzem a nadmorskim otoczeniem.

Design na pokładzie
Dwupoziomowe lobby wraz z recepcją stanowi połączenie wzornictwa inspirowanego żeglugą i współczesnej estetyki. Na ścianach zastosowane zostały instalacje z liny jutowej i liny barwionej na kolor morski, mocowane za pomocą mosiężnych knag i podświetlanych marynistycznych polerów. Tkaniny zasłon przywodzą na myśl żagle, a turkusowe tekstylia przełamane są koralowymi akcentami. Ciemne orzechowe drewno zastosowane na ladzie recepcyjnej i trzonie windowym nawiązuje do desek na pokładach statków. Współpraca z artystą – szklarzem zaowocowała podświetlaną szklaną instalacją rozpiętą przez dwie kondygnacje lobby. Ta szklana „ławica” składa się z 280 podwieszanych elementów, które odbijają światło wpadające przez wysokie witryny lobby.

W restauracji dominuje ciemne drewno przechodzące płynnie ze strefy lobby, stanowiące tło dla turkusowej mozaiki użytej na zaokrąglonym barze. Nad strefą stolikową sufit zdobią lampy wykonane przez polskich rzemieślników. Lniane faktury i drewniane lamele abażurów przepuszczają miękkie światło, kreując nastrojową atmosferę. Strefa à la carte oferuje obszerną lożę, stoły z blatem z ceramicznej mozaiki oraz marynistyczne dekoracje oświetleniowe wykonane z lin.

Relaks jako leitmotiv
Strefa basenu i spa usytuowana na podziemnej kondygnacji hotelu zapewnia intymność i wyciszenie poprzez szczegółowo zaprojektowane nastrojowe oświetlenie. Staranna selekcja jasnych płytek kamiennych oraz połączenie gładkich faktur z delikatnym ryflowaniem oddziałują na sensoryczne doznawanie przestrzeni. Oś hali basenowej zamyka podświetlana ściana wodospadu. Wyjątkowy jest tu kształt pomieszczenia i głównej niecki basenowej. Ze względu na to, że znajdują się one w centralnej części budynku, przyjmują kształt zgodny z architekturą obiektu i są również wygięte po łuku.

Pokoje hotelowe kontynuują spokojny wyraz stref wspólnych, skupione są wokół relaksu i odpoczynku, utrzymane w klimacie ponadczasowej, subtelnej elegancji. Dominujące jest jasne drewno, a celem zabiegu przejścia morskimi barwami w strefie wejściowej płynnie do beżowych kolorów w głębi apartamentu jest oddanie momentu przejścia plaży w morze. Efekt został osiągnięty poprzez indywidualny projekt wykładziny „ombre” i konsekwentnie przełożony na kolorystykę tapet oraz zabudów meblowych.

Wyzwania i rozwiązania
W trakcie projektowania i realizacji tego obiektu pojawiło się kilka wyzwań technologicznych, głównie związanych z posadowieniem obiektu. Pierwszy aspekt to wysoki poziom wód gruntowych. Ich lustro zostało określone już na 2 m poniżej poziomu terenu, kiedy poziom posadowienia niektórych komór, pompowni czy większości podbasenia sięgał 8–9 m poniżej poziomu terenu. W celu zabezpieczenia wykopu otwartego przed napływem wody gruntowej wykonano przesłonę filtracyjną z kolumn betonowych wokół całego budynku oraz fragmentu terenu, gdzie należało zlokalizować basen zewnętrzny i zbiorniki podziemne. Dla zapewnienia jak najwyższego poziomu szczelności konstrukcji kondygnacja podziemna została wykonana na płycie fundamentowej w rygorze technologii „białej wanny”. Dodatkowo, z uwagi na znaczny wypór wód gruntowych, część płyty fundamentowej należało zakotwić.

Kolejnym wyzwaniem okazała się nośność gruntów. Namierzono przewarstwienia z gruntów organicznych, jak namuły i torfy, oraz utwory uplastycznione o niskich parametrach wytrzymałościowych. Aby uniknąć nierównomiernego osiadania budynku, konieczne było wzmocnienie gruntu pod fundamentami za pomocą kolumn betonowych.

Budowa hotelu przebiegła bardzo sprawnie i została zrealizowana w ciągu zaledwie 1,5 roku. W dużej mierze do tego sukcesu przyczyniły się dynamiczna i profesjonalna współpraca oraz doświadczenie zarówno inwestora, pracowni projektowej, jak i wykonawcy.