Konstrukcja hali kadłubowej w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni jest już gotowa, co uczczono dziś (11.12.2023) symbolicznym zawieszeniem wiechy. Obiekt będzie miał 43 metry wysokości, a wliczając zamontowany na dachu zespół urządzeń do wentylacji nawet 46 metrów, co czyni go najwyższą halą w polskim przemyśle stoczniowym i jedną z największych w Europie.
Powieszona dziś na konstrukcji hali kadłubowej wiecha zgodnie z tradycją budowlaną symbolizuje osiągnięcie najwyższego punktu konstrukcyjnego. Budowa trwa od marca, a kamień węgielny wmurowano w czerwcu. Inwestorem dla tego zdania jest PGZ Stocznia Wojenna, a generalnym wykonawcą konsorcjum składające się ze spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET.
Najwyższa w Polsce hala kadłubowa
W ramach zawartej w marcu tego roku umowy do realizacji jest nowa hala, w której integrowane będą kadłuby trzech ultranowoczesnych fregat dla Marynarki Wojennej RP, powstających w ramach Programu Miecznik. Zgodnie z projektem powierzchnia zabudowy hali wyniesie blisko 6 tys. m2. Wysokość hali to 43 metry, a wliczając zamontowany na dachu zespół urządzeń do wentylacji to nawet 46 metrów. Bramy wielkogabarytowe osiągną podobne wymiary: 43 metry wysokości i 34 metry szerokości, a suwnice będą w stanie udźwignąć nawet 100 ton. Takie parametry czynią halę najwyższym tego typu obiektem w polskim przemyśle stoczniowym i jednym z największych w Europie.
– Bardzo się cieszę, że dziś wspólnie możemy świętować zawieszenie wiechy na konstrukcji hali kadłubowej. To dla ludzi budowy bardzo ważny moment. Dziękuję wszystkim zaangażowanym w to przedsięwzięcie – mówiła Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes Zarządu Grupy NDI. – Harmonogram realizacji jest bardzo napięty, dlatego prace realizowane są pełną parą i staramy się szybko rozwiązywać wszystkie bieżące problemy.
Nowa hala produkcyjna i rozbudowane nabrzeże
Poza halą kadłubową generalny wykonawca buduje również halę produkcyjną o powierzchni blisko 5 tys. m2, w której będą funkcjonowały wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe oraz 4 kondygnacyjny budynek biurowy. Dodatkowo konsorcjum rozbuduje nabrzeże, drogi wewnętrzne, parkingi oraz zmodernizuje infrastrukturę techniczną na terenie PGZ Stoczni Wojennej.
Na budowie unikatowe podnośniki
Aktualnie na budowie trwa montaż słupów w osi 17 oraz dźwigarów dachowych w osiach 1 – 3. W najbliższym czasie planowane jest także montowanie maszynowni bram – jeszcze w tym roku odbędzie się dostawa i scalanie elementów.
Lada moment wykonywana będzie klatka schodowa zewnętrzna, a następnie obudowa dachu w osiach 3 – 15. Równolegle z robotami konstrukcyjnymi trwa montaż płyt elewacyjnych na ścianie północnej i południowej. Z koli wewnątrz hali montowane są elementy wentylacji.
Co ciekawe, w robotach na terenie PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni biorą udział aż cztery z sześciu dostępnych w kraju podnośniki o wysokości 58 metrów.
Zakończenie wszelkich prac w ramach tej inwestycji zaplanowano na czerwiec przyszłego roku. Wartość zadania to 260 mln netto.
Materiały Grupa NDI