Home Biznes i Ludzie AI W BUDOWNICTWIE
AI W BUDOWNICTWIE
0

AI W BUDOWNICTWIE

0
0

Sztuczna inteligencja to dziedzina informatyki zajmująca się tworzeniem systemów, które potrafią wykonywać zadania, które zazwyczaj wymagają ludzkiego myślenia i sposobu pracy. W branży budowlanej poprawia jakość produkcji, logistykę, optymalizuje procesy, zwiększa wydajność i obniża koszty. Firmy budowlane wykorzystują AI na wiele różnych sposobów. Od analizy danych po automatyzację procesów realizacji projektu budowlanego. Sztuczna inteligencja otwiera wiele nowych możliwości nie tylko dla projektantów, architektów czy inżynierów, ale także dla samych wykonawców.

Zautomatyzowane algorytmy uczenia maszynowego pomagają w identyfikowaniu potencjalnych zagrożeń na placu budowy. Co więcej, AI pozwala na testowanie różnych wariantów i scenariuszy realizacji projektu jeszcze przed rozpoczęciem budowy, co w bezpośredni sposób wpływa na minimalizację potencjalnie występującego ryzyka, a także na oszczędność czasu i pieniędzy.

Sztuczna inteligencja wywróciła do góry nogami stoły kreślarskie. Całkowicie zmieniła sposób projektowania architektów i istotę pracy inżynierów, dając impuls do wykorzystania narzędzi do generowania szybkich i efektywnych rozwiązań projektowych. Al poprzez swoją niczym nieograniczoną moc obliczeniową pozwala na szybką i skuteczną analizę wielkich zbiorów danych, jak również łączenie pozornie niezwiązanych ze sobą źródeł informacji.

Systemy oparte na sztucznej inteligencji pomagają w doborze najlepszego rozwiązania projektowego, maksymalnym wykorzystaniu wolnej przestrzeni oraz identyfikacji potencjalnie występujących problemów jeszcze przed rozpoczęciem pracy. W efekcie sztuczna inteligencja pozwala lepiej zrozumieć plac budowy. Optymalizuje koszty, ułatwia wykonanie i zarządzanie realizacją projektu budowlanego. Sprawia, że budownictwo staje się bardziej wydajne, efektywne i bezpieczne.

Roboty i automaty w służbie człowiekowi
Zaawansowana technologia od wielu lat wykorzystywana jest w przemyśle. Nie inaczej jest na placach budowy, gdzie roboty zaprogramowane do wykonywania powtarzalnych prac malują, murują i tynkują. Automatyzacja pracy na placu budowy optymalizuje koszty, poprawia tempo i jakość pracy, jak również w bezpośredni sposób wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa życia i zdrowia ludzkiego. Monitorowanie za pomocą dronów napędzanych sztuczną inteligencją pozwala przeprowadzać regularne inspekcje placów budowy bez narażania pracowników na niebezpieczne sytuacje. Roboty nie tylko sprawiają, że przemysł budowlany jest bezpieczniejszy i bardziej opłacalny, ale także zmniejszają wpływ na środowisko poprzez ograniczenie ilości odpadów.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji może mieć bezpośredni wpływ na optymalizację logistyki na placu budowy. Algorytmy uczenia maszynowego mogą zostać wykorzystane do analizowania danych dotyczących tras transportu po to, żeby określić najbardziej efektywne trasy transportowe i najbardziej odpowiednie źródła dostaw. AI pomaga w planowaniu dostaw poprzez ciągłe monitorowanie warunków drogowych, korków, robót drogowych czy wszelkich innych czynników mających wpływ na zachowanie ciągłości prac w realizacji projektu budowlanego.

Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
Roboty mogą uczynić budownictwo bezpieczniejszym, przenosząc duże i ciężkie ładunki czy pracując w niebezpiecznych dla życia i zdrowia ludzkiego warunkach. Wykorzystanie robotów do powtarzalnych i niebezpiecznych zadań, których ludzie coraz częściej nie chcą wykonywać, oznacza, że automatyzacja może także pomóc w walce z kryzysem siły roboczej.

Za pomocą algorytmów predykcyjnych rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, poprzez analizę danych, przewidują i identyfikują potencjalne ryzyko wypadków na placu budowy. Systemy ostrzegają o niebezpiecznych warunkach pracy i wszelkich innych zagrożeniach, co w bezpośredni sposób przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa pracownika w miejscu pracy.

Zastosowanie sztucznej inteligencji zwiększa efektywność projektów, zapewniając jednocześnie wyższe standardy bezpieczeństwa dla pracowników oraz tworząc bardziej zrównoważone budynki. Optymalizuje wykorzystanie materiałów, sprzętu oraz planowanie pracy ludzi. Dzięki uczeniu maszynowemu algorytmy mogą dokładnie przewidywać zapotrzebowanie na materiały budowlane i sprzęt, co pomaga uniknąć nadmiernych zapasów i zmniejszyć ilość odpadów.

Monitoring i zarządzanie kontrolą jakości
Algorytmy uczenia maszynowego, jak i wszelkie inne systemy oparte na rozwiązaniach sztucznej inteligencji pomagają w stałym monitoringu realizacji projektu budowlanego w czasie rzeczywistym i ciągłym porównywaniu z założonymi celami. Pozwala to na możliwie szybkie wykrycie i określenie przedziału czasowego spodziewanego opóźnienia.

W tym miejscu warto podkreślić, że sztuczna inteligencja czerpie wiedzę z doświadczeń poprzednich budów i projektów, co pozwala na stałe doskonalenie.

Obawy i moralny aspekt wykorzystania sztucznej inteligencji
Chociaż potencjał sztucznej inteligencji w budownictwie jest olbrzymi, integracja tych rozwiązań nadal napotyka liczne wyzwania i obawy. Kwestią otwartą jest choćby zabezpieczenie danych, prywatność czy moralny aspekt wykorzystania informacji przez sztuczną inteligencję.

Obawy znajdują swoje potwierdzenie w ostatnim badaniu* przeprowadzonym przez Dun & Bradstreet**, wiodącego dostawcę danych i analiz umożliwiających podejmowanie decyzji biznesowych, z którego wynika, że w Polsce przedsiębiorcy najbardziej obawiają się o bezpieczeństwo cybernetyczne. Do tego przyznało się aż 37 proc. respondentów. Niewiele mniej – 35 proc. obawia się ataków i oszukańczych działań generowanych przez sztuczną inteligencję, w tym także wszelkich prób wyłudzenia danych czy prób oszustw finansowych.

Polskie dane wpisują się w średnią europejskich krajów. Tutaj warto zaznaczyć, że najbardziej o cybernetyczne bezpieczeństwo obawiają się przedsiębiorcy z Niemiec (47,4 proc.) i Szwajcarii (47,3 proc.). Nieuczciwych działań, jak i wszelkich oszukańczych prób z użyciem sztucznej inteligencji w pierwszej kolejności obawiają się Niemcy (32 proc.) oraz przedsiębiorcy z krajów skandynawskich, w tym przede wszystkim z Danii (30 proc.) i Szwecji (27,8 proc.).

Sztuczna inteligencja z każdym dniem zyskuje na znaczeniu. Niemniej jednak dla pełnego wykorzystania jej możliwości niezbędne jest świadome podejście do wyzwań i dbałość o rozwijanie kompetencji pracowniczych w zakresie nowych technologii.


* Badanie zostało przeprowadzone przez firmę badawczą Censuswide na zlecenie Dun & Bradstreet pod koniec kwietnia 2024 r. wśród 1354 pracowników compliance i AML w 9 europejskich krajach: Wielkiej Brytanii, Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii, Austrii, Niemczech, Szwajcarii i Polsce. Ponadto w badaniu uwzględniono także podział branżowy, w tym przede wszystkim: architekturę, inżynierię i budownictwo, sztukę i kulturę, edukację, finanse, opiekę zdrowotną, HR, IT i telekomunikację, prawo, produkcję i usługi użyteczności publicznej, handel detaliczny, gastronomię i rozrywkę, sprzedaż, media i marketing oraz podróże i transport.

** Dun and Bradstreet to wiodący i globalny dostawca danych i analiz pozwalających na podejmowanie lepszych decyzji biznesowych, co umożliwia firmom na całym świecie poprawę wyników. Wgląd w Data Cloud Dun & Bradstreet aktywizuje i dynamizuje rozwiązania, które pozwalają klientom na wzrost przychodów, obniżenie kosztów, ograniczenie ryzyka i rozszerzenie ich działalności. Od 1841 r., niezależnie od ich wielkości, firmy na całym świecie współpracują z Dun & Bradstreet, minimalizując ryzyko prowadzenia biznesu i odkrywając nowe możliwości rynkowe.

open