1. Home
  2. Materiały i Technologie
  3. LEPISZCZA ASFALTOWE „SZYTE NA MIARĘ” POTRZEB INWESTYCJI DROGOWYCH
LEPISZCZA ASFALTOWE „SZYTE NA MIARĘ” POTRZEB INWESTYCJI DROGOWYCH

LEPISZCZA ASFALTOWE „SZYTE NA MIARĘ” POTRZEB INWESTYCJI DROGOWYCH

0

Współczesne budownictwo drogowe stoi przed złożonymi wyzwaniami, wynikającymi zarówno z rosnącego natężenia ruchu, globalnych uwarunkowań gospodarczych, jak i trendów związanych z rosnącymi wymaganiami jakościowymi oraz środowiskowymi. Z myślą o tych wyzwaniach Spółka ORLEN Asfalt – lider rynku asfaltowego w Polsce – konsekwentnie rozwija i wdraża innowacyjne produkty asfaltowe odpowiadające na potrzeby sektora infrastruktury drogowej.

Szeroka gama lepiszczy asfaltowych dostępna w ofercie ORLEN Asfalt umożliwia dobór rozwiązania precyzyjnie dopasowanego do wymagań danej inwestycji – niezależnie od tego, czy dotyczy ona budowy autostrady, lokalnej drogi gminnej czy projektów utrzymaniowych.

Lepiszcza ORBITON i ORBITON HiMA – uniwersalność i trwałość
Asfalty modyfikowane polimerami ORBITON to lepiszcza przeznaczone do nawierzchni poddawanych dużym obciążeniom ruchem lub o zastosowaniach specjalnych, jak nawierzchnie mostowe czy cienkie warstwy ścieralne. Mieszanki z ich udziałem cechują się wyraźnie lepszymi właściwościami niż tradycyjne asfalty drogowe o porównywalnej twardości. Szerokie spektrum zastosowań asfaltów ORBITON obejmują różne typy mieszanek i wszystkie kategorie ruchu, co czyni je uniwersalnym rozwiązaniem dla nowoczesnego budownictwa drogowego.

Lepiszcza wysokomodyfikowane polimerami ORBITON HiMA (Highly Modified Asphalt) to produkty nowej generacji potrafiące sprostać najcięższym wyzwaniom eksploatacyjnym stojącym przed polskim drogownictwem. Lepiszcza typu HiMA wyraźnie zwiększają trwałość konstrukcji nawierzchni i tym samym wydłużają cykl jej życia Asfaltoraz okresy międzyremontowe w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami. Lepiszcza typu HiMA są przeznaczone szczególnie do zastosowań o bardzo dużym obciążeniu eksploatacyjnym – w tym do nawierzchni długowiecznych (perpetual pavements), cienkich warstw ścieralnych oraz warstw podbudowy o wysokiej trwałości zmęczeniowej. Dodatkową zaletą ORBITON HiMA jestmożliwość optymalizacji konstrukcji nawierzchni poprzez redukcję grubościwarstw asfaltowych, co przekłada się na zmniejszenie zużycia surowców naturalnych, a w efekcie – na konkretne korzyści ekonomiczne i środowiskowe.

Lepiszcza ORBITON RC – drugie życie asfaltu
W najbliższych latach wzrost liczby przebudowywanych dróg spowoduje zwiększenie dostępności destruktu asfaltowego. W odpowiedzi na te wyzwania ORLEN Asfalt opracował specjalne lepiszcza asfaltowe ORBITON RC, przeznaczone do produkcji mieszanek z wysokim udziałem granulatu asfaltowego pochodzącego z recyklingu starych nawierzchni asfaltowych. Dzięki specjalnie opracowanej recepturze ORBITON RC umożliwia zachowanie wysokiej jakości warstw asfaltowych z nawet 50% zawartością granulatu asfaltowego. W rezultacie, w zależności od zastosowanego wariantu ORBITON RC oraz jakości granulatu asfaltowego, możliwe jest obniżenie kosztów materiałowych nawet o 45%. Stosowanie lepiszczy ORBITON RC nie wymaga modyfikacji wytwórni mieszanek mineralno-asfaltowychani zmiany technologii wykonania nawierzchni, co znacznie ułatwia ich wdrożenie w praktyce.

Lepiszcza WMA – niższe emisje i zużycie energii
W ofercie Spółki ORLEN Asfalt znajdują się także lepiszcza WMA (Warm Mix Asphalt), umożliwiające obniżenie temperatury wykonania nawierzchni asfaltowej. Technologia ta pozwala na obniżenie emisji gazów i pyłów oraz zużycia energii1,2. Ponadto lepiszcza WMA pozwalają na układanie nawierzchni w niekorzystnych warunkach atmosferycznych, wpływając tym samym na wydłużenie sezonu budowlanego, oraz sprawdzają się w przypadku konieczności transportu mieszanki mineralno-asfaltowej na dalsze odległości.

Lepiszcza asfaltowe „szyte na miarę” potrzeb
Szeroka gama produktów ORLEN Asfalt umożliwia dopasowanie rozwiązań do konkretnych wymagań technicznych, ekonomicznych i środowiskowych danej inwestycji. ORLEN Asfalt zapewnia także doradztwo techniczne na etapie planowania, projektowania i wykonawstwa nawierzchni asfaltowych. Więcej informacji oraz kontakt z ekspertami: www.innowacyjnedrogi.pl.


1. Abdullah M. et. al., Warm Mix Asphalt Technology: A Review, Jurnal Teknologi (Sciences & Engineering) 71:3 (2014) 39–52.

2. Błażejowski K., Wójcik-Wiśniewska M., Baranowska W., Ostrowski P., Poradnik Asfaltowy 2023,
ORLEN Asfalt.

tags: