Skyliner II – w połowie drogi do szczytu
Budowa drugiej fazy kompleksu biurowego Skyliner, należącego do Grupy Karimpol, osiągnęła półmetek. Na wysokości 65 metrów realizowane są obecnie ściany 15. piętra, co oznacza, że konstrukcja dotarła do połowy swojej docelowej wysokości. Każdy kolejny poziom budynku powstaje w pięć dni. Zakończenie wszystkich prac budowlanych planowane jest na koniec IV kwartału 2026 roku.
Już teraz można wyobrazić sobie przyszłe wnętrza wejścia do budynku. W lobby widoczne są ośmiometrowe ściany z betonu licowego i monumentalne słupy, które nadadzą przestrzeni reprezentacyjnego charakteru. Dominantą architektoniczną tej części budynku będzie 16-metrowy filar wysunięty przed główne wejście, który podtrzymuje kondygnacje biurowe. W kolejnych etapach prac hol główny zostanie połączony z lobby pierwszej wieży nie tylko na poziomie parteru, ale także antresoli – dzięki temu powstanie przestronna, dwupoziomowa przestrzeń z lokalami handlowo-usługowymi o łącznej powierzchni 4.500 mkw. Podium będzie ogólnodostępne i zapewni wygodne oraz szybkie przejście pomiędzy stacją PKP Warszawa Główna, a Rondem Daszyńskiego, tworząc naturalny pieszy węzeł komunikacyjny w sercu miasta.
- Cieszymy się, że budowa Skylinera II przebiega bardzo sprawnie. Coraz wyraźniej widać, jak wyjątkową przestrzenią stanie się podium łączące oba budynki. To rozwiązanie nada całemu kompleksowi spójnego charakteru i stanie się nowym rozpoznawalnym punktem na mapie Warszawy. Stworzy także atrakcyjną, dwupoziomową strefę wspólną, która będzie sercem Skylinera i miejscem przyjaznym, otwartym dla najemców, gości budynku, ale też okolicznych mieszkańców – Szymon Zduńczyk, członek zarządu w Karimpol Polska.
Trzon wieży powstaje przy użyciu systemu ACS – samowspinających się szalunków. Krawędzie stropów przy wykonywaniu prac żelbetowych są zabezpieczone osłonami w systemie RCS, które wznoszą się razem z żelbetem do góry. Takie osłony są niezbędne dla bezpiecznej realizacji prac zbrojarskich i ciesielskich na takich wysokościach.

W dolnej części wieży widoczna jest już także szklana elewacja Skylinera II, montowana z gotowych aluminiowo-szklanych elementów przy użyciu miniżurawia. Obecnie montaż fasady odbywa się na piątym piętrze. Równocześnie w podziemiu oraz na pierwszych ośmiu piętrach nadziemnych trwają już prace wykończeniowe i instalacyjne.
– Prace idą sprawnie, utrzymujemy regularne tempo realizacji pięter biurowych, każde z nich powstaje w pięć dni, tak jak zakładaliśmy. Na szczycie czeka nas sześć kondygnacji nietypowych – pięć technicznych i jedna eventowo-restauracyjna. Ze względu na zmieniającą się geometrię budynku i zróżnicowaną wysokość pięter będą one zdecydowanie bardziej wymagające inżyniersko – Piotr Pikuła, Dyrektor Kontraktu Skyliner II w WARBUD S.A.
– Jednym z kluczowych atutów wieżowców są spektakularne widoki, dlatego w Skylinerze II podobnie jak w pierwszej fazie, zależało nam, aby narożniki budynku były jak najbardziej otwarte. Zastosowaliśmy tzw. metodę „łańcucha rowerowego” – słupy konstrukcyjne zostały delikatnie przesunięte, co pozwoliło uwolnić narożne przestrzenie. Dzięki temu wnętrza zyskały więcej światła i panoramiczny charakter, a bryła budynku z daleka sprawia wrażenie lekkiej i niemal unoszącej się w powietrzu – Michał Sadowski, wiceprezes, współwłaściciel i architekt-partner w APA Wojciechowski Architekci.
Druga wieża kompleksu Skyliner będzie mieć 130 metrów wysokości i 28 kondygnacji, oferując łącznie 24 000 mkw. powierzchni najmu. Z tego około 23 000 mkw. przeznaczonych zostanie na nowoczesne biura, a blisko 1 000 mkw. na lokale handlowo-usługowe w parterze budynku. Standardowa powierzchnia piętra biurowego wyniesie ok. 1 100 mkw. Na najwyższych piętrach powstaną tarasy-ogrody o łącznej powierzchni blisko 900 mkw., połączone zewnętrznymi schodami i obsługiwane dodatkową windą. W sumie w budynku znajdzie się 10 wind – 7 głównych, 2 prowadzące do garażu oraz 1 pożarowa. Skyliner II zostanie połączony z pierwszą wieżą wspólnym podium o powierzchni 4 500 mkw., w którym znajdą się funkcje handlowo-usługowe dostępne zarówno dla najemców, jak i mieszkańców okolicy. Do dyspozycji użytkowników oddany będzie także pięciokondygnacyjny parking podziemny z 217 miejscami dla samochodów oraz 100 stanowiskami dla rowerów. Skyliner II otrzymał certyfikat BREEAM na poziomie Outstanding, a Karimpol – podobnie jak w przypadku pierwszego etapu – planuje zasilanie budynku z odnawialnych źródeł energii.
Projekt architektoniczny Skylinera II powstał w pracowni APA Wojciechowski Architekci, generalnym wykonawcą jest WARBUD S.A., natomiast zarządzanie projektem z ramienia inwestora nadzoruje firma Hill International. Zespół CBRE Poland odpowiada za komercjalizację drugiej wieży.