02.08.2019 r. miało miejsce uroczyste otwarcie wybudowanego przez konsorcjum spółek STRABAG fragmentu autostrady A1 o łącznej długości 32 kilometrów, który tworzą dwa odcinki:
odcinek H: pomiędzy węzłem Zawodzie (bez węzła) i węzłem Woźniki (z węzłem) o długości 16,7 km,
odcinek I: pomiędzy węzłem Woźniki (bez węzła) i węzłem Pyrzowice (bez węzła) o długości 15 km.
Łączna wartość inwestycji: 1 183,5 mln PLN brutto
Zrealizowane dwa odcinki: H oraz I
Zastosowana innowacyjna technologia (MOP Starcza): pręty z włókna szklanego GFRP wykorzystane do zbrojenia nawierzchni
Oba odcinki posiadają nawierzchnię z betonu cementowego oraz mają dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu z możliwością dobudowy trzeciego pasa. W ramach zrealizowanych prac powstał nowy węzeł drogowy Woźniki, a także cztery miejsca obsługi podróżnych (MOP): Woźniki (2 x MOP) i Starcza (2 x MOP) oraz obwód utrzymania autostrady (OUA) Ożarowice. Wybudowane zostały 54 obiekty inżynierskie w ciągu autostrady i dróg poprzecznych, w tym między innymi: 19 wiaduktów nad autostradą i 8 w ciągu autostrady, 5 mostów, 12 małych mostów, 10 przejść dla dużych i średnich zwierząt i 101 przejść pod autostradą dla małych zwierząt i płazów. Zamontowana została niezbędna infrastruktura, w tym: oświetlenie drogowe, ekrany akustyczne, ogrodzenia, a także wykonane zostały nasadzenia zieleni. Przebudowano również fragmenty dróg wojewódzkich nr 904 i 789 oraz drogi powiatowe i gminne.
Na odcinku H po raz pierwszy w Polsce do zbrojenia nawierzchni drogowej zostały wykorzystane pręty z włókna szklanego GFRP. Na MOP Starcza Wschód wykonano 100 metrowy doświadczalny odcinek nawierzchni betonowej o ciągłym zbrojeniu, w którym wykorzystane zostało zbrojenie kompozytowe z włókna szklanego GFRP. Zbrojenie to wyróżnia odporność na korozję oraz ponad 2,5 – krotnie wyższa wytrzymałość na rozciąganie i 4 – krotnie mniejsza waga w stosunku do tradycyjnego zbrojenia stalowego. Zastosowanie zbrojenia ciągłego pozwala wyeliminować szczeliny dylatacyjne, które są przyczyną generowania hałasu podczas eksploatacji nawierzchni, natomiast użycie do tego celu włókna GFRP w miejsce stali eliminuje ryzyko uszkodzeń nawierzchni związane z korozją zbrojenia, przez co znacząco podnosi trwałość tak wykonanej nawierzchni.
Zaangażowanie STRABAG w budowę tej kluczowej dla regionu i Polski inwestycji drogowej, jaką jest autostrada A1, ma już swoją historię. Dzisiaj oddajemy do użytku kolejne 32 kilometry i przenosimy front robót na następny odcinek autostrady A1, na którym wspólnie z partnerami z konsorcjum, będziemy kontynuować prace tak, by możliwie szybko kierowcy mogli również korzystać z fragmentu Rząsawa – Blachownia – powiedział Waldemar Wójcik, członek zarządu Strabag Sp. z o.o.
W uroczystości otwarcia udział wzięli m.in:
Mateusz Morawiecki – Prezes Rady Ministrów
Andrzej Adamczyk – Minister Infrastruktury
Jarosław Wieczorek – Wojewoda Śląski
Waldemar Wójcik, członek zarządu Strabag Sp. z o.o
Materiał video ze zrealizowanej inwestycji:
Źródło: http://www.strabag.pl