Dostroyka – Completion to projekt, który został zakwalifikowany do programu głównego Biennale Architektury Tbilisi 2020. Tegoroczna edycja Biennale jest organizowana pod hasłem “What do we have in common?” [“Co mamy wspólnego?”]. Jest to jednocześnie jedyny projekt reprezentujący Polskę. Autorzy odnoszą się w nim do typowo gruzińskiego problemu nieistniejącej przestrzeni wspólnej, nieobcego także polskiemu odbiorcy.
Dostroyka – Completion (Dobudówka) to międzynarodowa, ogólnodostępna platforma internetowa, pozwalająca na interakcję “zwiedzających” wystawę w czasie izolacji społecznej. W projekcie autorzy odnoszą się do pojęcia wspólnotowości – ważnego aspektu życia społecznego Gruzinów – który nie znajduje swojego odbicia w dbałości o wspólną przestrzeń miasta. Inspiracją jest nieład przestrzenny osiedli mieszkaniowych stolicy Gruzji, które często przyjmują formę patchworku różnych rodzajów okien, dobudowanych balkonów i innych, nie do końca legalnych rozwiązań zastosowanych przez mieszkańców poszczególnych mieszkań.
Dostroyka to interaktywny model 3D typowego tbiliskiego bloku mieszkalnego oraz fotografie fragmentów fasad istniejących budynków. Cyfrowy model jest gotowy do “zamieszkania” przez użytkowników wystawy poprzez wybór fragmentu elewacji oraz umieszczenie jej w wybranym przez siebie miejscu na fasadzie budynku. Model 3D aktualizuje się w czasie rzeczywistym zgodnie z decyzjami kolejnych odwiedzających, czego efektem jest stale zmieniająca się elewacja. Poza ogólnodostępną platformą internetową, projekt będzie również częścią ekspozycji w Pawilonie powstałym w Tbilisi na czas trwania wystawy (17.10-10.11.2020).
To projekt, który ma szansę stać się uniwersalnym komentarzem i nieskomplikowanym narzędziem edukacyjnym, wskazującym na znaczenie decyzji jednostek w procesie kształtowania się przestrzeni wspólnych. Uczestnictwo w wystawie jest okazją do promocji naszego kraju w ramach ważnego, międzynarodowego wydarzenia architektonicznego, jednak równie istotnym aspektem projektu jest współpraca polsko gruzińska przy jego realizacji.
W skład zespołu kuratorskiego wchodzą dwie młode architektki, absolwentki Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej – Anna Nauwaldt i Aleksandra Zawistowska – oraz tłumaczka języka rosyjskiego i reporterka, od dekady związana z Kaukazem, autorka książki reporterskiej „Pokazucha. Na gruzińskich zasadach” – Stasia Budzisz. Autorki współpracują z zespołem programistów pod kierownictwem doktoranta Wydziału Architektury PW, Krzysztofa Nazara oraz docenianą i nagradzaną gruzińską fotografką, Diną Oganovą.
Projekt wspierany jest przez Instytut Adama Mickiewicza, Instytut Pileckiego, Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, Polsko-Gruzińską Izbę Przemysłowo-Handlową, Fundację im. Stefana Kuryłowicza i Fundację Verda.