BHP TO WSPÓLNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Otrzymana niedawno przez CEMEX Polska Złota Karta Lidera Bezpiecznej Pracy stanowi potwierdzenie, że obszar BHP jest dla firmy priorytetem. Jak dba ona o zdrowie i bezpieczeństwo pracowników, klientów i podwykonawców oraz jaki wpływ miała pandemia na działania z obszaru BHP?
Danuta Burzyńska: Jakie jest miejsce BHP w hierarchii priorytetów CEMEX Polska?
Tomasz Skibiński: Naszym celem nadrzędnym jest eliminacja wypadków i ochrona pracowników oraz podwykonawców w miejscu pracy. Dzięki ciągłej identyfikacji potencjalnych zagrożeń nieustannie doskonalimy nasze procedury i rozwiązania w zakresie BHP. Ważne są nie tylko duże zmiany, ale także niewielkie usprawnienia. Przykładami takich działań są m.in. zamontowane tablice LED w strefach rozładunku, które w określonych warunkach atmosferycznych informują o jego zakazie. W cementowniach funkcjonują platformy do otwierania włazów pojazdów, dzięki którym nie ma konieczności wchodzenia na pojazd i wykonywania pracy na wysokości. Każdego dnia skupiamy się również na promocji zdrowych i bezpiecznych nawyków. Regularnie prowadzimy kampanie edukacyjne, a w ramach specjalnych działań informacyjno-promocyjnych, uczymy pracowników m.in. bezpiecznych zachowań na drodze, czy prawidłowych postaw prozdrowotnych.
Dbamy też o bezpieczeństwo naszych podwykonawców, m.in. poprzez wspólne prowadzenie oceny ryzyka zleconych prac. Każdy podwykonawca uczestniczy w szkoleniach e-learningowych, w trakcie których poznaje m.in. standardy BHP obowiązujące w CEMEX i zasady reagowania na sytuacje awaryjne. Aby świadczyć usługi dla CEMEX, podwykonawcy zobowiązani są do zaliczenia szkoleń z zasad BHP obowiązujących w naszej firmie.
Nasze działania, mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy, zostały docenione przez Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy (CIOP-PIB). CEMEX Polska otrzymał od Instytutu Złotą Kartę Lidera Bezpiecznej Pracy na lata 2021-2022. To trzecie takie wyróżnienie w naszej historii, które motywuje nas do dalszych działań usprawniających codzienne działania i praktyki.
D.B.: Czy skuteczna promocja bezpiecznych zachowań wymaga dużego zaangażowania kierownictwa firmy?
T.S.: W działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa angażuje się cała kadra zarządzająca, w tym członkowie zarządu. BHP jest stałym punktem w agendzie spotkań Zespołu Zarządzającego oraz wszystkich działowych spotkań. W CEMEX Polska funkcjonuje program „Przywództwo w Zakresie Bezpieczeństwa Pracy”. Zakłada on, że osoby z najwyższego kierownictwa odgrywają kluczową rolę w zwiększaniu świadomości BHP oraz egzekwowaniu przepisów i zasad w tym zakresie. Silne przywództwo jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu w obszarze BHP. Dlatego, w ramach programu VFL (z ang. Visible Felt Leadership), kierownictwo odbywa cykliczne audyty BHP w za-kładach CEMEX. Wnioski z takich wizyt są prezentowane podczas spotkań poszczególnych pionów biznesowych. Obecnie sposób realizacji wizyt VFL został dostosowany do obostrzeń związanych z pandemią COVID-19. Wizyty wykonują jedynie kierownicy z poszczególnych obszarów biznesowych.
D.B.: Czy pandemia wpłynęła też na inne aspekty funkcjonowania firmy w obszarze BHP?
T.S.: Myślę, że każde potencjalne zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa musi zostać niezwłocznie rozpoznane i odpowiednio zarządzone. Właśnie dlatego, od początku pandemii naszym priorytetem było utrzymanie najwyższego poziomu bezpieczeństwa pracowników, podwykonawców i klientów w nowych okolicznościach. Stale dostosowujemy nasze rozwiązania do aktualnego poziomu wiedzy, dokładamy wszelkich starań, aby wykryć i zminimalizować nowe ryzyka dla zdrowia i tym samym chronić osoby przebywające na terenie naszych zakładów.
D.B.: Jakie konkretnie działania związane ze zdrowiem i bezpieczeństwem podjął CEMEX pod wpływem pandemii?
T.S.: W obliczu wyzwań związanych z COVID-19 dokonaliśmy weryfikacji procedur BHP. Z oczywistych względów konieczne było ich dostosowanie do nowych warunków, m.in. poprzez uwzględnienie nieznanych wcześniej zagrożeń oraz wdrożenie związanych z nimi wytycznych dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa. Na podstawie 52 protokołów bezpieczeństwa opracowanych globalnie w CEMEX, stworzyliśmy lokalną Procedurę Funkcjonowania Zakładów CEMEX Polska w okresie trwania pandemii COVID.
Nasz ogólnofirmowy, 14-elementowy System BHP został na stałe rozszerzony o kolejny, 15. element: „Działania BHP na czas pandemii oraz epidemii”. W CEMEX Polska został również powołany Zespół Szybkiego Reagowania, który na bieżąco analizuje sytuację w firmie i w całym kraju, proponując działania dostosowane do zachodzących zmian.
D.B.: Na szczególną uwagę zasługuje Nowa Strategia Zdrowia CEMEX. Jakie przedsięwzięcia się w nią wpisują?
T.S.: Składa się na nią 6 elementów: bezpieczeństwo pracy, opieka medyczna, aktywność fizyczna, zdrowa żywność i dieta, kultura i rozrywka oraz zdrowie psychiczne. Każdy z tych obszarów obejmuje ofertę skierowaną do czterech grup pracowników, wyróżnionych ze względu na zajmowane stanowisko i rodzaj obowiązków: pracowników mobilnych (sprzedaży), operacyjnych, biurowych oraz przełożonych.
W Nową Strategię Zdrowia CEMEX wpisują się m.in. projekty z zakresu edukacji o zdrowiu psychicznym pracowników, obejmujące szkolenia, webinary oraz materiały promocyjne. W okresie pandemii położyliśmy szczególny nacisk na tę sferę funkcjonowania człowieka. Obowiązujące zasady bezpieczeństwa zostały w tym czasie uzupełnione o zalecenia dotyczące zachowania dobrego samopoczucia i zdrowia psychicznego pracowników.
Promujemy 4 Zachowania Ratujące Życie, według których opracowane zostały Przewodniki zachowań w czasie trwania pandemii, skierowane nie tylko do pracowników, ale również do ich rodzin. Tam, gdzie to możliwe, przyjęliśmy zdalny bądź hybrydowy tryb pracy.
D.B.: Czy działania z zakresu BHP podejmowane przez CEMEX w Polsce były spójne z działaniami w innych krajach?
T.S.: W odpowiedzi na zalecenia krajowych i międzynarodowych organów zajmujących się ochroną zdrowia, centrala CEMEX w Meksyku opracowała 52 protokoły bezpieczeństwa. Zostały one następnie wdrożone w każdym z krajów, w których CEMEX prowadzi działalność i obecnie są wykorzystywane w naszej codziennej pracy.
Protokoły globalne i zgodne z nimi, lokalne procedury, obejmują wszelkie aspekty funkcjonowania firmy, ale też bezpieczne zachowania w domu czy w drodze do pracy. Dotyczą one m.in. kontroli miejsca pracy przed i po jego opuszczeniu oraz zasad zachowania w pomieszczeniach wspólnych tj. stołówkach, miejscach odpoczynku oraz szatniach.
Procedura szczegółowo opisuje pożądane zachowania, w razie wystąpienia zarażenia COVID-19. Dzięki jasno określonym zasadom postępowania każdy pracownik wie, jakie kroki należy podjąć, aby odizolować potencjalnie zarażonego pracownika i zapewnić bezpieczeństwo pozostałym osobom. Każdy zakład ma również koordynatora, który czuwa nad przestrzeganiem zasad i spełnianiem wymogów BHP w kontekście COVID-19.
D.B.: Prowadzeniu przyjaznego oraz bezpiecznego biznesu w branży budowlanej sprzyjają dzisiaj rozwiązania cyfrowe. Z jakich rozwiązań mogą skorzystać klienci CEMEX?
T.S.: Ważną rolę w tym zakresie odgrywa działająca w Polsce od dwóch lat platforma CEMEX Go, która pozwala realizować zdalnie procesy zamówień i dostaw, zapewniając tym samym klientom oraz kierownikom sprzedaży maksymalny poziom bezpieczeństwa. Każdy klient jest przez nas zachęcany do wykorzystywania CEMEX Go jako głównego kanału współpracy.
D.B.: Czy pandemia zmieniła coś w podejściu CEMEX do kwestii bezpieczeństwa i zdrowia?
T.S.: Pandemia jedynie potwierdziła, że działania na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa to klucz do sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dlatego zarówno przed, jak i w trakcie pandemii, zwracamy szczególną uwagę na przestrzeganie wdrożonych zasad bezpieczeństwa – zarówno przez pracowników, jak i klientów oraz podwykonawców. Pandemia uświadomiła nam, jak ważnym elementem zdrowia jest zdrowie psychiczne. Żyjemy i pracujemy w nowej rzeczywistości i niektórym jest się trudniej do niej zaadaptować. Dlatego w ostatnim roku położyliśmy spory nacisk na edukację nt. zdrowia psychicznego, technik relaksacji i radzenia sobie ze stresem.
Uważamy, że zapewnienie bezpiecznych warunków pracy to nasza wspólna odpowiedzialność.