1. Home
  2. Architecture Design
  3. Muzeum otwiera się tylko raz
Muzeum otwiera się tylko raz
0

Muzeum otwiera się tylko raz

0

Program wydarzeń towarzyszących inauguracji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Kim Gordon, iIkona amerykańskiej sceny alternatywnej, eksperymentalny klubowy projekt 700 Bliss oraz kompozytorka i pianistka Hania Rani w muzycznym programie otwarcia MSN-u. Muzeum przedstawia nową identyfikację graficzną i szczegółowy program wydarzeń towarzyszących inauguracji budynku przy Marszałkowskiej 103. Przez trzy tygodnie, od 25 października do 10 listopada, w MSN-ie odbędzie się ponad 100 różnorodnych wydarzeń. Szczegółowe informacje od dziś można znaleźć na nowej odsłonie strony artmuseum.pl.

Między starym a nowym MSN-em

Zaczynamy świetlistą performatywną paradą. Delegacja Śliskich Spraw to zaproszenie do udziału w nomadycznym rejwie, wiedzmowej celebracji przejścia pomiędzy starym a nowym wcieleniem MSN-u. Delegacja z bloku na ulicy Pańskiej 3 wychodzi w stronę gmachu przy Marszałkowskiej 103. To również nawiązanie do kontekstu miejsca – placu Defilad, gdzie niejednokrotnie to, co społeczne i to, co polityczne, spotykało się ze sztuką. Za kształt performansu odpowiadają Bambi van Balen i nat skoczylas (z artystyczno-aktywistycznego kolektywu Tools for Action) wraz z zaproszonymi osobami artystycznymi.

Na dwa tygodnie października Pawilon MSN-u nad Wisłą (przy Wybrzeżu Kościuszkowskim 22) przekształci się w studio warsztatowe, w którym kształtu nabierać będą zarówno obiekty artystyczne, biorące udział w wydarzeniu, jak sam program Delegacji. Zapraszamy do wzięcia udziału w próbach choreograficznych prowadzonych przez Jagnę Nawrocką, przyjścia na warsztat z wytwarzania dmuchanych narzędzi protestu (Tools for Action). Rozmaite obiekty (artystyczne i nie), które wezmą udział w tej specyficznej paradzie zasiedlą na noc nowy budynek Muzeum oraz staną się częścią archiwum otwarcia MSN-u.

Kim Gordon, 700 Bliss, Hania Rani. Muzyka w Muzeum

Muzycznie otwarcie Muzeum rozpocznie Kim Gordon, ikona amerykańskiej sceny alternatywnej, wokalistka, producentka, projektantka mody, pisarka i autorka tekstów, współzałożycielka eksperymentalnego postpunkowego zespołu Sonic Youth. Kariera Kim Gordon rozciąga się na ponad 4 dekady. Artystka występowała na całym globie, współpracując z najbardziej ekscytującymi nazwiskami świata muzyki. W 2019 roku zadebiutowała solowym, doskonale przyjętym przez krytykę, albumem No Home Record. W marcu 2024 r. ukazał się jej drugi album zatytułowany The Collective. Kim Gordon nazywana jest sumieniem sceny alternatywnego rocka lat 80. i 90., wzorem dla całego pokolenia muzyków, zwłaszcza kobiet. W wywiadach opowiadała, że wcale nie czuje się muzykiem, podkreśla, że zawsze chciała zostać artystką wizualną, co również realizuje. Jej prace można było zobaczyć między innymi w Gagosian Gallery w Los Angeles czy w 303 Gallery w Nowym Jorku.

W dniu kolejnym, w sobotę, zagrają 700 Bliss. To amerykański duet artystyczny, Moor Mother i DJ Haram poznały się w 2014 w Filadelfii. Połączyło je tamtejsze, tętniące życiem środowisko artystyczne, muzyczne fascynacje oraz zamiłowanie do aktywizmu.. Razem stworzyły idealną parę DJ-ki i MC. Po kilku latach wspólnej pracy opublikowały ciepło przyjętą EP-kę zatytułowaną Spa 700, pełną rapu, klubowych rytmów oraz noise’u (a szczególnie jego odmiany power electronics). 700 Bliss to swoisty miks brzmienia Public Enemy i Merzbow. Ich pierwsza długogrająca płyta zatytułowana Nothing to Declare to kakofoniczna rapowo-klubowa mieszkanka, muzyczny rytuał, którego celem jest – jak trafnie napisał portal Pitchfork – zmiana układu sił na świecie.

Muzyczny finał weekendu otwarcia Muzeum zapewni Hania Rani, która z tej okazji przygotowuje specjalny koncert. To artystka, której nie trzeba przedstawiać zarówno w Polsce jak i na świecie. O jej muzycznych dokonaniach rozpisuje się prasa w całej Europie. Twórczość Hanii Rani nawiązuje do brzmień wypracowanych przez amerykańskich minimalistów, ambientu, muzyki filmowej oraz współczesnej elektroniki. W 2019 roku ukazał się jej debiutancki album Esja wydany przez prestiżową brytyjską wytwórnię Gondwana Records. Występowała na wielu prestiżowych scenach Europy, od Filharmonii Narodowej w Warszawie, przez Funkhaus w Berlinie, po The Roundhouse w Londynie. W Polsce Hania Rani otrzymała m.in. nagrodę Sanki, została też nominowana do Paszportów Polityki 2019.

Agnieszka Polska, Zbigniew Libera, Karolina Jabłońska, Wojciech Bąkowski. Nowe prace na otwarcie

Przygotowana specjalnie dla MSN multimedialna praca wideo Agnieszki Polskiej Przepowiednia operuje animacją i tekstem inspirowanym literaturą spekulatywną, teorią systemów, cybernetyką, science fiction. Losowo wyświetlane, krótkie „wróżby” – wypowiedzi dotyczące przyszłości przedstawione są na czarno-białych planszach wzorowanych na tradycyjnej oprawie graficznej dialogów filmów niemych. Każdy paragraf przetworzony jest przez model sztucznej inteligencji posługujący się stabilną dyfuzją: daje to efekt powolnej entropii tekstu, który pojawia się i znika rozpływając w niezrozumiałe, dynamicznie generowane znaki. Praca może być oglądana przez dłuższy czas, w formie losowo formującego się wiersza, jak również przez krótką chwilę, gdy odbiorcy potrzebna jest odpowiedź na pytanie lub wskazówka dotycząca przyszłości. Zgodnie z zamysłem architekta budynku Thomasa Phifera, biała fasada nowej siedziby stanie się także ekranem do prezentowania sztuki. Wyświetlimy na niej specjalnie na tę okazję przygotowaną pracę Agnieszki Polskiej. Transmitowane będą także odbywające się podczas weekendu otwarcia koncerty. W dniach 14 – 27 października, codziennie o godzinie 18:00 pracę będzie można obejrzeć na wielkoformatowych ekranach w podziemnym przejściu stacji Metro Świętokrzyska. Praca została sfinansowana przez Unię Europejską NextGenerationEU. Partnerem projektu jest również firma Warexpo.

Zbigniew Libera i prezentacja pracy artysty pod roboczym tytułem Inwazja na muzeum, powstałej w ramach publicznej otwartej sesji zdjęciowej wykonanej w nie oddanym jeszcze do użytku budynku MSN-u. W kolekcji Muzeum znajduje się m.in. monumentalna praca fotograficzna Zbigniewa Libery pt. Wyjście ludzi z miast. Ta futurystyczna wizja jest wizualną opowieścią o możliwości kształtowania zbiorowej pamięci. Jak będziemy pamiętać przyszłość? W jaki sposób utrwalimy pierwsze wejście do nowego MSN-u? Być może za pomocą dzieła, które artysta stworzył z udziałem publiczności. Zbigniew Libera przygotowuje fotograficzną pracę ukazującą „szturm na muzeum” – wejście ludzi do przestrzeni jeszcze niegotowej, a już przyciągającej uwagę.

Jedną z prac prezentowanych w nowo otwartej siedzibie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie będzie również wielkoskalowy obraz Karoliny Jabłońskiej Słoiki 2024. Tetraptyk o wymiarach 250 cm x 760 cm eksponowany będzie w kawiarni MSN-u. Słoiki 2024 w warstwie wizualnej będą nawiązywały do nowych prac Jabłońskiej, w których motywami przewodnimi jest kuchnia, gotowanie i przetwory. Budzące proste skojarzenia i znane wszystkim kulinaria stają się wabikami na publiczność, jednak pod kojarzącym się z codziennością przekazem kryją się socjologiczne metafory, zakamuflowane informacje z pierwszych stron gazet i osobiste przemyślenia autorki. Obrazy Karoliny Jabłońskiej opierają się na wątkach autobiograficznych, mrocznym humorze i surrealnych sytuacjach. Słoiki to „martwa natura” złożona z pojemników wypełnionych kiszonkami i przetworami, potłuczonego szkła, butelki z listem (najprawdopodobniej z prośbą o ratunek) – ustawionych na łące wśród śmieci i pełzających ślimaków. W jednym ze słoików znajduje się „zamarynowana” głowa, a może tylko odbicie twarzy artystki oglądającej ten swojski i budzący grozę pejzaż. Fundatorami obrazu są Panattoni i Fundacja Roberta Dobrzyckiego.

Kolejną pracę, która stanie się częścią nowej siedziby MSN stworzył Wojciech Bąkowski. Będzie to instalacja dźwiękowa zainstalowana w podcieniach budynku. Zegar dźwiękowy, na który składają się skomponowane przez Bąkowskiego jingle i autorskie komentarze. Informacje o aktualnych godzinach dopełnione poetyckimi frazami dotyczącymi upływającego czasu – nostalgiczne komunikaty z przeszłości – mieszać się będą z obietnicami poranka. W pracy głos artysty przetransponowany przez program do obsługi komunikatorów w przestrzeni publicznej kontrastuje z metaforyczną treścią.

Magdalena Abakanowicz, Alina Szapocznikow, Sandra Mujinga. Wystawa i zapowiedź kolekcji

Otwarcie i pierwsze tygodnie działania Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w nowym budynku to przede wszystkim prezentacja kilku wielkoskalowych rzeźb i instalacji polskich i światowych artystek, a wśród nich: Magdalena Abakanowicz, Alina Szapocznikow, Sandra Mujinga, Monika Sosnowska, Cecilia Vicuna, Zhanna Kadyrowa, Kateryna Lisovienko, Mariela Scafati czy Karolina Jabłońska.To zarówno dzieła historyczne, między innymi duży abakan Magdaleny Abakanowicz, jak i prace artystek współczesnych o międzynarodowym znaczeniu: pochodzącej z Demokratycznej Republiki Konga Sandry Mujingi czy Cecilii Vicuñi, chilijskiej ikony sztuki feministycznej.

Rozpoczęcie działalności przez Muzeum pokazem prac kobiet jest kontynuacją światowego trendu odrabiania lekcji o zapomnianych i przeoczonych twórczyniach i ważnym manifestem opowiedzenia się po niedocenianej części sceny artystycznej a także kontynuowania poszukiwania brakujących postaci w historii sztuki. W efekcie takich działań rozkwitła m.in. wielka pośmiertna popularność Aliny Szapocznikow, której pracę Przyjaźń publiczność zobaczy właśnie w dniu otwarcia. Wyeksponowanie wybranych dzieł w przestrzeniach poszczególnych galerii pozwoli wydobyć walory architektoniczne nowej siedziby, o której opowie podczas otwarcia jej twórca Thomas Phifer. Wydarzenie będzie zapowiedzią pierwszej wystawy kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej, której wernisaż zaplanowano na 21 lutego 2025 roku.

Z myślą o tych, którzy chcieliby już teraz bliżej poznać wybrane dzieła z kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, powstał podcast Wszystko już było. To wspólna produkcja MSN-u i Audioteki, będąca pierwszym polskim serialem dźwiękowym poświęconym sztuce współczesnej. Inspirowany amerykańskimi formatami „audio storytelling” (takimi jak Aria Code Metropolitan Opera czy Artists Among Us Whitney Museum of American Art), podcast proponuje nowy sposób opowiadania o sztuce, spleciony z tym, co porusza nas w otaczającym świecie.Pilotowy odcinek zatytułowany Brzydkie słowo mężczyźni” nawiązuje do pracy wideo berlińskiego duetu Boudry/Lorenz. Poznajemy w nim historie Marilyn Monroe i Valerie Solanas, opowiedziane subiektywnie przez Katarzynę Figurę (aktorkę, nazywaną w latach 90. „polską Marylin Monroe”) oraz Joannę Krakowską (teatrolożkę i autorkę nagradzanej książki Odmieńcza rewolucja o queerowym performansie, w której jedną z bohaterek jest właśnie Solanas). Premiera podcastu odbędzie się 25 października w Audiotece.

Tarek Atoui, Luis Camnitzer, Kateřina Šedá. Wystawa i „Formy podstawowe”

Pierwszymi zwiedzającymi nową siedzibę Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie będą dzieci. Po zakończeniu budowy na uczniów i uczennice czekają nie tylko oprowadzania z przewodnikami i twórcze warsztaty, ale również kolejna, specjalna edycja programu „Formy podstawowe”. Jej finałem będzie przygotowana przez najmłodszych wystawa sztuki współczesnej. „Formy podstawowe” to nagradzany w świecie, unikatowy program MSN-u i Fundacji EFC, który łączy edukację artystyczną z aktywnym uczestnictwem w procesie twórczym. Jegocelem jest wprowadzenie sztuki współczesnej do szkół podstawowych, oferując uczniom możliwość tworzenia własnych dzieł i wystaw oraz rozwijania kreatywności, współpracy i umiejętności myślenia krytycznego. Program zdobył drugą nagrodę w kategorii „Procesy twórcze” podczas gali wręczenia Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej oraz był nominowany do międzynarodowej nagrody Outstanding Museum Practice Award, przyznawanej przez CIMAM, globalną sieć ekspertów w dziedzinie muzeów sztuki nowoczesnej i współczesnej.

W trzech poprzednich edycjach „Form podstawowych” szkoły na pewien czas zamieniały się w muzea, goszcząc i współtworząc wystawy sztuki współczesnej w swoich klasach. W tym roku to nowo otwarte Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie stanie się „pudełkiem pełnym sztuki”, do którego zaproszone zostaną szkoły, by wspólnie tworzyć i odkrywać sztukę. W dwóch szczytowych galeriach MSN-u powstanie dedykowane miejsce warsztatów, spotkań, baza materiałów, dystrybutor artystycznych instrukcji, czytelnia i sala wystawowa.  Głównym tematem „Form podstawowych” w roku szkolnym 2024-2025 będzie sama instytucja muzeum. Oprócz wybranych prac z poprzednich edycji, w tegorocznej muzealnej odsłonie „Form podstawowych”, udostępnione zostaną trzy nowe instrukcje-dzieła, do użytku dla szkół, publiczności muzeum, jak i osób zatrudnionych w instytucjach sztuki. Autorem pierwszej z nich jest urugwajsko-niemiecki artysta konceptualny, Luis Camnitzer, który zajmuje się w swojej twórczości tematem edukacji i „odszkolnienia” akademii sztuki. Drugą pracę stworzyła Kateřina Šedá – czeska artystka, zajmująca się pracą ze społecznościami, często angażująca własną rodzinę czy sąsiadów. Autorem trzeciej instrukcji jest Rirkrit Tiravanija, jeden z nestorów tzw. estetyki relacyjnej, który w muzeach tworzy sytuacje, oparte o wspólne gotowanie, muzykowanie czy uczenie się.

W MSN-ie podczas dni otwarcia, które potrwają do 10 listopada, odbędą się również oprowadzania dla dzieci i warsztaty performatywne. Jednym z najgłośniejszych będzie finał projektu opartego na realizacji partytury „Bubbles and Drops” (Bąble i krople), libańskiego kompozytora i artysty wizualnego Tareka Atoui, w którym weźmie udział kilkadziesiąt dzieci ze szkół biorących udział w „Formach podstawowych”. Publiczne wykonanie kompozycji odbędzie się 9 listopada, zaś 10 listopada Tarek Atoui zagra solowy set muzyczny. Tarek Atoui urodził się w Libanie, mieszka obecnie w Paryżu. Sam o sobie mówi, że jest przede wszystkim muzykiem i kompozytorem, a dopiero potem artystą sztuk wizualnych. Eksperymentuje z dźwiękiem – występuje przed publicznością, buduje instrumenty i instalacje dźwiękowe, bada muzyczne tradycje, organizuje koncerty, także z udziałem nieprofesjonalnych wykonawców.

Plac Defilad, Pałac Kultury, MSN. Wystawa i festiwal Warszawa w Budowie

Od 2009 roku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie organizuje WARSZAWĘ W BUDOWIE – wystawę i liczne wydarzenia poświęcone projektowaniu miasta. Pomysł na festiwal wziął się z potrzeby zdobywania wiedzy na temat przemian stolicy oraz z intuicji, że przestrzeń publiczną można ulepszać. W tym roku tematem festiwalu zatytułowanego Trudna Miłość. Muzeum między placem a Pałacem jest historia centrum Warszawy, gdzie stanął gmach Muzeum, a co za tym idzie – historia samego Muzeum, która się z tym miejscem bezustannie splata. Po dwóch dekadach funkcjonowania w tymczasowych siedzibach MSN wprowadza się na plac Defilad. Ważnym kontekstem dla prac prezentowanych na wystawie Trudna miłość jest historia transformacji ustrojowej, która miała wpływ na przemiany całego miasta. Tytułowa „trudna miłość” odnosi się z jednej strony do długiego procesu tworzenia instytucji – dotychczas nomadyczne Muzeum osiadło ostatecznie w centrum Warszawy – a z drugiej strony do skomplikowanej relacji budynku z miejscem, w którym się znajduje. Oto Nowe Centrum Warszawy jest w procesie zaawansowanej budowy, dzięki której przestrzeń stolicy staje się bardziej przyjazna i wygodna dla wszystkich.

Prace prezentowane na wystawie festiwalowej odnoszą się też do współczesności, w której   muzea stały się twórcami polityki, a przynajmniej pewnym jej zwierciadłem. Ale jaką reprezentują władzę i jakie mechanizmy pracy nad trudną historią świata? – pytają artystki i artyści. W duchu tej koncepcji autorzy i autorki prac na pierwszej wystawie w nowym budynku MSN-u postulują, by nowe Muzeum nie zamieniało się w „muzeum–mauzoleum” – rodzaj monumentalnego grobowca – lecz by było miejscem żywej komunikacji ze społeczeństwem za pomocą sztuki: miejscem poznawania i rozumienia świata.

Wystawa Trudna Miłość. Muzeum między placem a Pałacem została przygotowana we współpracy z kuratorami Fredim Fischlim i Nielsem Olsenem z GTA Exhibitions – galerii przy szkole architektury ETH w Zurychu, której studenci regularnie biorą udział w wyjazdach studyjnych do Warszawy.

Maria Stokłosa, Katalin Ladik, Young Black Romantics. Performans w Muzeum

21 performansów i 1 działanie grupowe z udziałem ponad 30 osób performerskich, czyli ponad 40 pokazów w 5 dni w 12 salach nowego budynku. A wśród artystek m.in. Maria Stokłosa, Ramona Nagabczyńska, Paweł Sakowicz czy Marta Ziółek. Program jest zaproszeniem, by odwiedzająca Muzeum publiczność razem z performerkami i performerami doświadczyła siedziby MSN-u, poczuła wysokość i proporcje pustych sal, fakturę ścian, temperaturę posadzek, zapach, kolory i światło jego architektury. To sugestia, by skierować uwagę na to, czego zwykle nie widać. Artystki i artyści zaproszeni do udziału w programie zaprezentują zarówno performanse znane już polskiej publiczności, do których wrócą po latach (pokazy Izy Szostak, Agnieszki Kryst, Pawła Sakowicza, Weroniki Pelczyńskiej i innych) i prace, które gościły już w MSN-ie w jego poprzednich lokalizacjach (praca Ramony Nagabczyńskiej), jak i nowe projekty, których premiery zbiegają się z otwarciem gmachu przy Marszałkowskiej 103 (prace Marii Stokłosy i Marty Ziółek). Zobaczymy twórczynie i twórców o ugruntowanej pozycji, a także prezentacje najmłodszego pokolenia (Emma Szumlas, Tamara Olga Briks, Sticky Fingers Club) oraz spektakle polskiej społeczności tańca rozproszonej po Europie i rzadko prezentującej swoje prace w Warszawie (Katarzyna Wolińska, Agata Siniarska, Przemek Kamiński, Mary Szydłowska, aleks borys). W Muzeum zobaczymy prace w procesie, spektakle taneczne i instalacje choreograficzne, a wśród nich – obok intymnych działań solowych – także spektakularne realizacje grupowe. Performatywne świętowanie rozpoczniemy wyjątkowym działaniem w wykonaniu wszystkich zaproszonych do programu osób pod opieką Marii Stokłosy, w niedzielę, 27 października, o godz. 18:00.

Kolejne wyjątkowe prace performatywne zobaczymy w MSN-ie dzięki współpracy z wiedeńską Kolekcją Kontakt. To organizacja koncentrującą się na sztuce z Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej, zwłaszcza z lat 60. i 70. XX wieku. Kolekcja Kontakt,  która obchodzi w tym roku 20-lecie istnienia, łączy kolekcjonowanie z pracą badawczą i inicjowaniem wystaw, organizowanych często w poza-muzealnych przestrzeniach, takich jak biurowiec czy supermarket. Nazwa Kontakt (w pełnym brzmieniu: Kontakt. The Art Collection of Erste Group and ERSTE Foundation Association for the Promotion of Central, Eastern and Southeastern European Art) została zaczerpnięta z tytułu pracy słowackiego artysty Júliusa Kollera, który zachęcał, aby w sztuce zajmować się „angażowaniem, a nie aranżowaniem” i zawsze dbał o kontakt z odbiorcą.

Dla MSN-u zostaną zrekonstruowane dwa „anty-happeningi” Júliusa Kollera. Pierwszy z nich Univerzálny Futurologický Otaźnik (U.F.O.)z 1978 roku zostanie powtórzony kilkakrotnie na zewnątrz Muzeum podczas dni otwarcia z udziałem dzieci z warszawskich szkół podstawowych (biorących udział w muzealnym programie “Formy podstawowe”). Drugi anty-happening to odtwarzany codziennie w jednej z sal wystawowych na drugim piętrze obrys pomieszczenia na podobieństwo boiska do gry w tenisa tworzony przy pomocy sproszkowanej kredy. Koller łączył w swojej twórczości sztukę z sesjami ping ponga i tenisa, zawsze starając się grać fair play.

Podczas weekendu otwarcia w MSN-ie wystąpi także węgierska artystka Katalin Ladik: poetka (konkretna, dźwiękowa, wizualna), pisarka, performerka, aktorka, autorka prac wizualnych. Performans Katalin Ladik w Muzeum odniesie się się do rytmu i podziałów klatki schodowej w nowym budynku. Artystka nawiązuje do Aktu schodzącego po schodach nr 2, obrazu olejnego Marcela Duchampa namalowany na początku 1912 roku, wywołał sensację i skandal na nowojorskiej wystawie Armory Show. Kolejny elementem współpracy MSN-u z Kontakt Collection będzie performatywna wystawa When I State that I Am an Anarchist. Nawiązuje ona do twórczości charyzmatycznego, mało znanego poza kręgami nowojorskiej awangardy, artysty Christophera D’Arcangelo, który organizował akcje wymierzone w hierarchiczny system instytucji sztuki  – m.in. przykuwając się kajdankami do muzealnych ław i barierek. Kurator wystawy i autor jej libretta, Pierre Bal-Blanc zinterpretuje siedem epizodów z życia D’Arcangelo.

Z okazji otwarcia siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie swój nowy performans przygotuje również paryski artysta Ndayé Kouagou. Punktem wyjścia dla praktyki artysty, znanego także jako Young Black Romantics, są autorskie teksty, które sięgają do wyrażeń i poetyki cyfrowego krajobrazu Tiktoka i  Instagrama. Performansy artysty odwołują się do skrajnych emocji, które przeżywamy na styku tego, co prywatne z tym, co publiczne: niepokoju, kruchości, pewności siebie, poczucia sprawczości. W tym zatytułowanym Please, don’t be!, Ndayé Kouagou podzieli się zasadniczymi i uniwersalnymi pytaniami na temat wszystkiego i niczego, zapraszając publiczność do zajęcia własnego stanowiska i porównania go z punktem widzenia innych osób.

Ping Pong z ekipą serwisową, czyli artystyczny maraton sportowy to propozycja wspólnej zabawy w formule jednej z najbardziej demokratycznych i dostępnych dyscyplin. Tenis stołowy ma długą tradycję oddziaływania na sztukę – zaznaczył swoje miejsce w instalacjach Edwarda Krasińskiego, Rirkrita Tiravaniji czy właśnie akcjach Július Kollera, które będą towarzyszyć otwarciu Muzeum. Przywitanie z nową siedzibą będzie okazją do swobodnej gry i animacji przy zaadaptowanych przez artystów, MSN-owych stołach.  Podczas tygodni otwarcia Muzeum odbędą się także dwa turnieje – indywidualny i drużynowy, w których mogą wziąć udział wszyscy chętni. Ekipa serwisowa to drużyna, która zawiązała się wokół wspólnej zajawki. Każdego lata grali na wystawionym na błotnistej nawierzchni stole w pamiętnej Eufemii przy warszawskiej ASP, by w końcu zacząć działać profesjonalnie. Stoły i przestrzeń do gry przygotowane zostaną przez warszawskie artystki wizualne, m.in. Katarzynę Przezwańską.

Z wielkim powodzeniem zakończyły się zapisy do Turnus Show, pełnowymiarowego przedstawienia, podczas którego wystąpić może każdy i każda, a jedynymi ograniczeniami są scena i hasło przewodnie – „Show”. 26 października, w drugim dniu otwarcia siedziby MSN-u, scena KINOMUZEUM stanie się miejscem, gdzie wyłonione w otwartym naborze osoby zaprezentują przed publicznością własną swobodną twórczość: od obrazów przez performanse, sztuczki po czytanie wierszy i opowiadanie  dowcipów. Pokaż, na co Cię stać! Każdy i każda górą! Najlepsi i najlepsze z najlepszych!– będzierządzić zabawa, dostępność i przesada.

Z kolei zaplanowane na ostatni dzień października w MSN-ie przy Marszałkowskiej 103 Freak show obejmie różne formy działań performatywnych, od monodramu, przez arię operową po drag show. Będą one stanowiły autorską ekspresję artystyczną osób występujących – żyjących wewnątrz doświadczenia cielesnej niezwykłości. Twórców i twórczynie połączyło wspólne myślenie o niepełnosprawności jako o narzędziu artystycznym oraz wykorzystane figury „freaka” we własnych zróżnicowanych praktykach. Poprzez „freak show” odzyskują ideę wspólnych występów, tworzonych jednak w oderwaniu od sztuki terapeutycznej lub „sztuki specjalnej”. Jak ta odmienna cielesna odnajdzie się dzisiaj w prestiżowej przestrzeni nowej siedziby Muzeum?

Pokazy, spotkania, występy. Kino w Muzeum

KINOMUZEUM będzie miejscem, gdzie filmy niezależne i eksperymentalne spotkają się z najciekawszymi zjawiskami kina głównego nurtu. Publiczność zobaczy tam europejski arthouse, kino gatunkowe, filmy artystek i artystów, dokumenty i animacje, spotka się z twórcami i twórczyniami, porozmawia o sztuce filmowej z ekspertkami i ekspertami działającymi zarówno w obszarach teoretyczno-filmoznawczych, jak i praktycznych. Obecne w programie kina będą też bogate zbiory filmowe Muzeum, archiwa czy kolekcje poszczególnych artystów i artystek. Kino będzie kontynuowało wieloletnie współprace z festiwalami filmowymi czy kolektywami artystycznymi, jednocześnie tworząc kolejne kolaboracje. Ważną częścią repertuaru będą również filmowe działania towarzyszące wystawom.

Książki MSN-u na otwarcie

Na jesienne otwarcie nowej siedziby Wydawnictwo MSN szykuje szczególne publikacje. Książkę autorstwa antropologa architektury i miast Michała Murawskiego pod tytułem Forma przyjaźni. Muzeum na placu, zawierającą oprócz eseju autora, rozmowy m.in. z architektem budynku Thomasem Phiferem, krytykiem architektury Deyanem Sudjiciem, urbanistką Marleną Happach i osobami z Solidarnościowego Domu Kultury „Słonecznik”. Książka będzie wydana w języku polskim i angielskim. Drugą pozycją wydaną z okazji otwarcia siedziby będzie album fotograficzny Marty Ejsmont, fotografki od lat dokumentującej proces budowy MSN-u, który będzie niezwykłym artystycznym zapisem tego, jak powstawał nowy budynek Muzeum. Partnerem wydania albumu jest firma WARBUD S.A.

MSN. Nowy siedziba, nowa identyfikacja

Sercem identyfikacji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie pozostaje akronim „MSN”, z którym Muzeum jest kojarzone wśród mieszkanek i mieszkańców. „M” to stałość w przeciwieństwie do „SN”, które oznacza nieustanne bycie w zmianie i żywe reagowanie na rzeczywistość. Geometria liter M S N oraz powiązane z nimi elementy identyfikacji wizualnej nawiązują do architektury i są ściśle sprzężone z bryłą budynku przy Marszałkowskiej 103. Pełny akronim został wytłoczony nad jednym z głównych wejść do nowej siedziby, stał się też częścią identyfikacji i będzie pojawiał się w kolejnych projektach oraz realizowanej właśnie kampanii otwarcia.

Fundamentem identyfikacji wizualnej Muzeum jest typografia. Jest ona nośnikiem prezentowanych publiczności treści, programu i misji instytucji. Główną koncepcją oznakowania Muzeum jest użycie dwóch skontrastowanych form o odmiennej ekspresji: zmieniającej się czyli cyfrowej oraz rzemieślniczej, odlewanej, a więc stałej. Cyfrowe i zmienne to oczywiście treści poświęcone wystawom czy programowi publicznemu a te odlewane przeznaczone są dla informacji związanych z architekturą muzeum. Ten kontrast między warstwą trwałą a cyfrową ma na celu podkreślenie sensu i roli Muzeum, które jest definiowane nie tylko przez architekturę, ale także przez generowany przekaz. Bycie w Muzeum to interakcja między wystawą a otaczającą ją przestrzeniąmówi Gosia Stolińska, koordynatorka zespołu ds. identyfikacji wizualnej.

W praktyce wewnątrz budynku, oprócz ekranów ze zmieniającymi się, digitalowymi treściami informującymi o programie, nad wejściami do galerii oraz w ich wnętrzach znajdziemy wytłoczone informacje o pomieszczeniach: metry kwadratowe, wysokość i wymiary, podobnie: numer piętra na holu wejściowym każdego poziomu. To informacje architektoniczne, które pozostaną na zawsze. Dzisiejsze muzea mogą w przyszłości zmienić swoją funkcję i program a wykorzystanie ich budynków może ulegać zmianie. Stałe informacje będą pomocne.

Dostępne MSN

W ramach projektu Otwieramy MSN dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w programie otwarcia nie zabraknie wydarzeń i rozwiązań zaprojektowanych dla osób ze szczególnymi potrzebami. Wszystkie dziewięć prac z zapowiedzi kolekcji będzie miało przygotowane audiodeskrypcje, tłumaczenia informacji na PJM i opisy w tekście łatwym do czytania i rozumienia (ETR).

Zespół Muzeum pracuje również nad pomocami dotykowymi dla osób niewidomych, które powstaną do pracy Fasada Moniki Sosnowskiej oraz Znikanie Sandry Mujingi, a także do przedstawienia nowego budynku. W kalendarium otwarcia znajdziemy też m.in. warsztaty dla rodzin z dziećmi w spektrum autyzmu, oprowadzania w polskim języku migowym z cyklu Oko Głuchych realizowane przez Głuche edukatorki i tłumaczone na polski język foniczny, oprowadzanie po budynku i zapowiedzi kolekcji dla osób neuroróżnorodnych z cyklu Sztuka w całym spektrum oraz oprowadzanie po budynku i zapowiedzi kolekcji dla osób z niepełnosprawnością wzroku z cyklu Czego nie widać w sztuce.

Publiczność będzie mogła zwiedzać budynek z audioprzewodnikiem ze ścieżką audiodeskrypcji i ścieżką w polskim języku migowym. Ścieżkę w PJM będzie miała również rodzinna wersja audioprzewodnika.

Wisienka na torcie, czyli Krem w brylée

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i cukiernia warszawska Lukullus łączą siły! Z okazji wielkiego otwarcia, zainspirowani budynkiem nowej siedziby Muzeum, właściciele cukierni Lukullus Albert Judycki i Jacek Malarski, wykreowali nowy deser: Krem w brylée Dodatkowo, wszystkie dzieła cukiernicze Lukullusa zostaną oprawione w pudełka z pracami osób artystycznych. Znajdą się na nich wizerunki obrazów Aleksandry Waliszewskiej, Katarzyny Przezwańskiej, Karoliny Jabłońskiej, Jarosława Flicińskiego i Mikołaja Sobczaka. Ciastko Krem w brylée , które będzie można nabyć od 12 października, jest zaproszeniem do świętowania otwarcia Muzeum i stworzenia kolekcji unikatowych pudełek Lukullusa. Smacznego!

Wydarzenia odbędą się dzięki współpracy z partnerami

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie jest miejscem dialogu i partnerstw z organizacjami z sektora publicznego, społecznego oraz biznesowego. Misją Muzeum jest kształtowanie wrażliwości estetycznej i poznawczej, ale też reagowanie na współczesne zjawiska społeczne. Wspieranie Muzeum oznacza wspólne budowanie wieloletnich programów – w instytucji, która funkcjonuje na pograniczu sztuki współczesnej, edukacji i działań społecznych.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie nie powstałoby bez udziału Miasta st. Warszawy. Wielkoskalowa inwestycja i codzienna działalność Muzeum realizowana jest właśnie dzięki stołecznemu ratuszowi. 25 października otwieramy Muzeum wraz z naszymi stałymi i nowymi partnerami. Dzięki ich wsparciu realizować będziemy mogli dla publiczności wiele świetnych programów. Marka Audi wspiera ideę „Muzeum Otwartego”. To dzięki Audi wstęp na wszystkie wydarzenia otwarcia jest darmowy. Invest Komfort wspiera z kolei w Muzeum projekty o tematyce architektonicznej. To dzięki tej współpracy publiczność będzie miała między innymi możliwość przeżyć spacer architektoniczny z audioprzewodnikami, które będą w Muzeum dostęone do nieodpłatnego wypożyczenia mówi Joanna Mytkowska, dyrektorka Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Wraz z firmą Audi MSN planuje przez najbliższe trzy lata szereg wydarzeń mających na celu prezentację międzynarodowych projektów z użyciem nowych technologii, designu i sztuk wizualnych. Współpraca ta wynika ze wspólnej wiary w przyszłość, godzenia odwagi w myśleniu i działaniu z szacunkiem wobec otaczającego nas świata. Podczas otwarcia, wraz z Invest Komfort, zapraszamy na 16 edycję festiwalu Warszawa w Budowie, a szczególnie towarzyszące mu debaty z udziałem ekspertów. Invest Komfort wraz z MSN-em będzie budować programy, których celem jest wprowadzanie dobrych praktyk w dziedzinach związanych z projektowaniem i podnoszeniem jakości przestrzeni publicznych. 27.10 MSN wraz z partnerami zorganizuje wspólne śniadanie dla publiczności. Razem chcemy pokazać, że inwestowanie w standard przestrzeni wpływa na jakość życia.

Firma EY jako partner niezmiennie wspiera Muzeum od dekady. To między innymi dzięki firmie EY, MSN posiada w swoich zbiorach już ponad 1000 dzieł. Firma EY jest Mecenasem Kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i przy otwarciu patronuje pracy Zbigniewa Libery.

Partnerem edukacji w Muzeum jest Fundacja EFC. W ramach współpracy z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Fundacja, od lat,  realizuje projekt „Formy podstawowe”. Co roku muzealni edukatorzy dostarczają do szkół dzieła sztuki realizowane przez artystów i artystki z całego świata. Dzięki temu uczniowie i uczennice oraz nauczyciele i nauczycielki wspólnie odkrywają, że sztuka jest doskonałym narzędziem do wyrażania siebie oraz zrozumienia współczesnego świata.

Partnerem kina MSN jest E.ON Polska. Wraz z otarciem kina E.ON i MSN będą mogły dostarczyć niezapomnianych emocji filmowych. Wspólnie rzucą nowe światło na sztukę, by promować oraz wspierać ambitne idee i projekty filmowe. Współpraca obejmie również festiwal otwarcia nowej siedziby Muzeum, podczas którego wraz z firmą EON zapraszamy na nocne zwiedzanie Muzeum oraz nocny maraton filmowy.

Stałymi partnerami działań Muzeum są Kancelaria Domański Zakrzewski Palinka, która od wielu lat jest partnerem prawnym Muzeum oraz Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Muzeum otwiera swoją nową siedzibę dzięki wsparciu Kolekcji Kontakt, Instytutu Adama Mickiewicza, Instytutu Francuskiego, Raffles, Lukullusa, Mullenlowe Warsaw, Warexpo oraz firmy VES.

Muzeum kieruje specjalne podziękowania dla Fundacji Roberta Dobrzyckiego i firmy Panattoni za wsparcie Muzeum i ufundowanie obrazu Karoliny Jabłońskiej do kawiarni w nowej siedzibie MSN-u.


Fot. w nagłówku: Sandra Mujinga, Ghosting, 2019, kolekcja Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Fot. installation view, Kunsthal Charlottenborg, Copenhagen (Denmark), 2019. © Sandra Mujinga, Croy Nielsen Vienna (Austria), The Approach London (UK) and David Stjernholm (03/2021). © Prawa autorskie BMW AG, Monachium (Niemcy).

tags: