JAK DEWELOPERZY BUDUJĄ POZYCJĘ?
Rok 2024 to czas dynamicznych działań i ambitnych strategii, które kształtują przyszłość rynku deweloperskiego w Polsce. Jakie inicjatywy podejmowane w tym roku przez czołowych graczy wpłyną na ich pozycję rynkową w nadchodzących latach? Jakie działania planują na 2025 rok, aby zbudować i umocnić swoją pozycję w zmieniających się realiach? Na te pytania odpowiadają liderzy branży.
LESZEK STANKIEWICZ
Wiceprezes Zarządu i Dyrektor Finansowy,
Dom Development
Grupa Dom Development w tym roku nie zwalnia tempa, umacniając pozycję lidera na rynku mieszkaniowym w Polsce. Popyt na nasze mieszkania pozostaje silny, o czym świadczą wyniki III kwartału 2024 r., kiedy osiągnęliśmy najwyższą kwartalną sprzedaż w naszej historii. Zakładamy, że w całym 2024 r. sprzedamy więcej mieszkań niż w bardzo dobrym 2023 r., kiedy znaleźliśmy nabywców na 3906 lokali netto. Jednocześnie spodziewamy się, że w tym roku przekażemy klientom rekordową liczbę mieszkań. Dom Development ma bardzo dobrą sytuację finansową, rekordową liczbę lokali w budowie oraz długą listę atrakcyjnych projektów, które sukcesywnie wprowadzamy do sprzedaży. Do naszych przewag konkurencyjnych należą także: duży, stale uzupełniany i zdywersyfikowany bank ziemi oraz wchodzący w skład Grupy wewnętrzni generalni wykonawcy – Dom Construction i Euro Styl Construction. Zapewnia nam to wysoką jakość i terminową realizację wszystkich inwestycji, efektywność kosztową oraz osiąganie satysfakcjonujących marż.
RAFAŁ MAZURCZAK
COO, Grupa Echo Investment
Przeniesienie projektów mieszkaniowych Echo Investment do Archicomu wyznaczyło jasny podział pomiędzy biznesem Grupy skierowanym do klientów indywidualnych a ofertą instytucjonalną. W 2024 r. wzmacniamy naszą pozycję w kluczowych sektorach. Zakończyliśmy komercjalizację biurowca React w Łodzi i przygotowujemy jego sprzedaż. W przyszłym roku gotowy będzie Office House w ramach Towarowej 22 w Warszawie i pierwszy etap Swobodna SPOT we Wrocławiu. Rośnie też WITA w Krakowie – wszystkie te projekty oparte są na strategicznej idei „destinations”. Wspólnie z Signal Capital Partners i Griffin Capital Partners rozpoczęliśmy realizację prywatnych akademików StudentSpace – docelowo Przeniesienie projektów mieszkaniowych Echo Investment do Archicomu wyznaczyło jasny podział pomiędzy biznesem Grupy skierowanym do klientów indywidualnych a ofertą instytucjonalną. W 2024 r. wzmacniamy naszą pozycję w kluczowych sektorach. Zakończyliśmy komercjalizację biurowca React w Łodzi i przygotowujemy jego sprzedaż. W przyszłym roku gotowy będzie Office House w ramach Towarowej 22 w Warszawie i pierwszy etap Swobodna SPOT we Wrocławiu. Rośnie też WITA w Krakowie – wszystkie te projekty oparte są na strategicznej idei „destinations”. Wspólnie z Signal Capital Partners i Griffin Capital Partners rozpoczęliśmy realizację prywatnych akademików StudentSpace – docelowo zamieszka w nich 5 tys. studentów w największych miastach w Polsce. Platforma Resi4Rent jest niezmiennie liderem rynku PRS i do końca br. będzie posiadać 6,2 tys. gotowych mieszkań na wynajem oraz kolejne 4 tys. w budowie.
ZBIGNIEW JUROSZEK
Prezes Zarządu, ATAL
W 2024 r. konsekwentnie realizowaliśmy założony plan inwestycyjno-sprzedażowy i rozpoczęliśmy ok. 20 nowych projektów lub ich etapów. W ten sposób budujemy bogate i zróżnicowane portfolio mieszkań, które zaspokoi popyt w różnych fazach rynkowej koniunktury, zarówno w segmencie popularnym, jak też premium. W przyszłym roku zamierzamy kontynuować tę strategię. Rozbudowaliśmy ponadto bank ziemi, jako bazę pod przyszłą działalność, nabywając grunty o wartości ok. 350 mln zł. Mając zapewnione finansowanie własne oraz pochodzące z wcześniejszych emisji akcji i obligacji na bardzo korzystnych warunkach, mogliśmy w środowisku wysokiego kosztu pieniądza prowadzić stabilną bilansowo działalność. Osiągnięcie satysfakcjonujących wyników finansowych pozwoliło także na kontynuowanie przyjętej polityki dywidendowej i wypłatę w tej formie kolejnej premii akcjonariuszom spółki.
Ważnym wydarzeniem w ramach rozwoju organicznego firmy było otwarcie w Szczecinie nowej – ósmej już – filii ATAL i rozpoczęcie w tej aglomeracji regularnej działalności.
DAMIAN KAPITAN
Prezes Zarządu, Spravia
Bieżący rok to dla Spravii dynamiczny rozwój własnego działu Construction Management. Dział zajmuje się budowaniem osiedli siłami własnymi. Do końca 2024 r. w realizacji w modelu construction management będziemy mieli 13 budów, czyli ok. 1850 mieszkań. To szereg nowych kompetencji, jak kalkulacje i analizy kosztowe, optymalizacje, zakupy centralne, nowe technologie, raportowanie ESG czy certyfikacja BREEAM, które będziemy rozwijali w przyszłości. W tym roku zwiększamy bank ziemi –zakupiliśmy już dwie działki (jedną w Krakowie, drugą w Poznaniu). Nasz obecny bank ziemi, który dotyczy Warszawy, Krakowa, Gdańska, Gdyni, Poznania i Wrocławia, pozwala na wybudowanie prawie 4300 mieszkań. W zależności od tempa realizacji i sprzedaży inwestycji daje to 3–4-letni horyzont inwestycyjny. Planujemy też kolejne zakupy.
BARTOSZ KUŹNIAR
Prezes Zarządu, Lokum Deweloper
Budowa mieszkań w Polsce opiera się głównie na działaniu prywatnych inwestorów. Pomimo tego deweloperzy zmuszeni są prowadzić swą działalność w bardzo niesprzyjającym branży otoczeniu administracyjno-społecznym. Umiejętność elastycznego dostosowania do tego niekorzystnego otoczenia na przestrzeni lat pozwoliła nam zbudować stabilną pozycję spółki. Obecnie mamy niskie, w zasadzie ujemne zadłużenie netto oraz posiadamy niewykorzystane linie kredytowe zabezpieczające prowadzone budowy. Działamy na podstawie własnego generalnego wykonawstwa, specjalizując się w realizacji inwestycji o podwyższonym standardzie. Mieszkania budujemy w najbardziej atrakcyjnych częściach miasta. Staramy się oferować głównie mieszkania gotowe, aby klient miał możliwość oceny jakości ich wykonania. Posiadamy także bogaty bank ziemi, zabezpieczający naszą działalność na wiele lat. Do końca roku spodziewamy się otrzymać pozwolenie na budowę kolejnego dużego projektu na około 3 tys. mieszkań, którego start planujemy wiosną przyszłego roku. Wiele jednak zależy od tego, czy możliwości finansowe klientów będą wystarczająco dobre. Wprawdzie pod kątem dostępności cenowej mieszkań względem zarobków sytuacja polskich nabywców jest znacznie lepsza niż np. Czechów, Słowakó czy Niemców, jednak Polacy zderzają się z brakiem dostępu do kredytów mieszkaniowych. Obecnie kredyty hipoteczne w Polsce są najdroższe na tle pozostałych krajów Europy. Mamy nadzieję, że wkrótce stopy procentowe spadną bądź pojawią się niezbędne społecznie programy wsparcia kredytowego, aby Polacy mogli zaspokajać swoje potrzeby mieszkaniowe. Będziemy na to dobrze przygotowani, dysponując dużą pulą gotowych mieszkań i projektami gotowymi do uruchomienia.
MIECZYSŁAW CIOMEK
Prezes Zarządu, Invest Komfort
Niemal trzy dekady doświadczenia, zaangażowania i podejmowania odważnych decyzji biznesowych przełożyły się na aktualną pozycję rynkową firmy. Rok 2024 to dla nas moment przełomowy – uruchomiliśmy rekordową liczbę sześciu nowych inwestycji, w tym dwa flagowe projekty: Miasto GDY, które zmienia Śródmieście Gdyni oraz OFF Miasto redefiniujące Dolne Miasto w Gdańsku. Wprowadziliśmy także wykończone mieszkania w standardzie move in w projekcie WITA 77 na gdańskiej Strzyży. Nasze sukcesy nie byłyby możliwe bez wyjątkowego zespołu Invest Komfort, który swoją pracą i zaangażowaniem zdobył nagrodę Budowa Roku 2023 dla Smolnej Sopot. Po tylu latach działania w Trójmieście nie tylko wierzymy w jego potencjał – jesteśmy jego częścią. To tutaj zbudowaliśmy zaufanie naszych klientów, którzy nie tylko kupują kolejne mieszkania, ale polecają nas swoim znajomym, tworząc z nami wspólnotę, która trwa.
BOAZ HAIM
CEO, RONSON Development
RONSON Development utrzymuje silną pozycję na rynku, systematycznie rozszerzając swoje portfolio realizowanych inwestycji oraz planując dalszą rozbudowę banku ziemi. W 2025 r. nasza oferta wzbogaci się o ponad 1300 nowych lokali – do sprzedaży wejdą inwestycje w nowych, atrakcyjnych lokalizacjach w Warszawie, we Wrocławiu, w Poznaniu i Szczecinie – a także o kolejne etapy naszych popularnych projektów. Mimo braku nowych programów wspierających kredytobiorców nasze założenia pozostają ambitne i odzwierciedlają zapotrzebowanie rynku. Rok 2025, w którym obchodzimy 25-lecie działalności, to dla nas doskonała okazja do dalszej realizacji strategii „Expect More”, zgodnie z którą dążymy do podnoszenia jakości usług i dostarczania klientom jeszcze lepszych rozwiązań.
MATEUSZ SANEJKO
Marketing Director, Yuniversal Podlaski
Spółka Yuniversal to przede wszystkim jakość. Bieżący, 2024 rok pozwolił nam na rozpoczęcie łącznie 10 inwestycji, m.in. w Warszawie, Białymstoku oraz Łodzi. Realizujemy inwestycje kluczowe dla przyszłości każdego klienta. Doskonale rozumiemy, jak ważny jest wybór miejsca, w którym będzie się mieszkać przez wiele lat, dlatego też nasz bank ziemi sukcesywnie powiększa się i zostanie spożytkowany na realizacje kolejnych atrakcyjnych inwestycji w 4 województwach, przewidzianych w roku 2025 oraz kolejnych latach. Jednymi z najważniejszych obecnie aspektów zakupu nieruchomości są cena, lokalizacja, standard wykończenia, ale również estetyka budynku, dlatego przywiązujemy ogromną wagę do staranności realizacji i zaspokojenia wszystkich wymagań potencjalnych nabywców, dzięki czemu wybierają nasze inwestycje i powracają przy wyborze kolejnej nieruchomości. Prezes spółki Yuniversal działa w branży od ponad 33 lat, co czyni go jedną z najbardziej doświadczonych osób na rynku nieruchomości w Polsce.
WŁADYSŁAW GROCHOWSKI
Prezes, Arche
W 2024 r. kluczowe znaczenie dla naszej pozycji rynkowej mają otwarcia dwóch nowych obiektów: Arche Nałęczów dawne „Sanatorium Milicyjne” oraz Arche Klasztor we Wrocławiu. Są to 20. i 21. obiekt, które dołączyły do kolekcji Arche, ożywiając zabytkowe miejsca i przyczyniając się do rozwoju lokalnych społeczności. Oprócz inwestycji kontynuujemy nasze zaangażowanie w działania społeczne, w tym aktywizację osób wykluczonych. Nie ustajemy w niesieniu pomocy tam, gdzie jest ona potrzebna. Intensywnie wspieramy ofiary powodzi w ramach Fundacji Leny Grochowskiej i hoteli Arche.
Naszym celem na przyszły rok jest dalsze umacnianie pozycji jako największej polskiej sieci hoteli z najbogatszą kolekcją zabytkowych obiektów. Planujemy finalizację zakupu kolejnych inwestycji, a jeśli nie uda się tego dokonać w tym roku z powodu procedur urzędowych, zaprezentujemy je na początku 2025 r. Na różnych etapach rewitalizacji i projektowania mamy obecnie około 20 obiektów, w tym tak znaczące inwestycje jak Elektrociepłownia Szombierki w Bytomiu oraz Królewska Papiernia w Konstancinie- Jeziornie, które są dużymi i prestiżowymi projektami.
MIROSŁAW BEDNAREK
Prezes Zarządu, Matexi Polska
W 2024 r. konsekwentnie rozwijamy nasz portfel projektów. Obecnie prowadzimy budowę sześciu projektów w Warszawie oraz trzech w Krakowie, co daje około tysiąca lokali, które są aktualnie w budowie, natomiast w przygotowaniu mamy około 3000 lokali. Wśród tych projektów znajdują się inwestycje wieloetapowe, jak XYZ Place czy Splot Wola, które zapewniają nam stabilizację i przewidywalność w zarządzaniu portfelem. W przyszłym roku przewidujemy wzrost obrotów o 60 proc., a w 2026 r. planujemy je podwoić w porównaniu z tym rokiem. Tak dynamiczny wzrost będzie możliwy dzięki starannemu doborowi projektów pod względem atrakcyjności rynkowej, w tym przede wszystkim lokalizacji, oraz umiejętnemu zarządzaniu naszym portfelem inwestycyjnym. To strategia, która pozwala nam stawiać czoła wyzwaniom dla sektora nieruchomości i umacniać pozycję rynkową. Budujemy naszą markę na fundamencie jakości i terminowości realizacji, co przekłada się na zadowolenie i lojalność klientów, którzy wracają do nas, kupując kolejne mieszkania. „Witamy w okolicy” to motto naszej firmy, za którym stoi filozofia tworzenia miejsc do życia, a nie tylko do zamieszkania. To podejście przyciąga klientów, którzy cenią sobie komfort i jakość życia.