MARIUSZ FERENC – TOP OF MIND
Za 25 lat wciąż widzę markę Polbruk w roli lidera i wizjonera przyszłości, która dba o swoich Klientów, dostarczając na rynek produkty najlepszej jakości.
Z Mariuszem Ferencem, Prezesem Zarządu Polbruk SA, rozmawiała Danuta Burzyńska.
Danuta Burzyńska: Polbruk z niewielkiego w latach 90. przedsiębiorstwa stał się czołowym graczem i renomowanym producentem betonowej kostki brukowej i wyrobów drogowych. W jakim zakresie w ciągu minionego ćwierćwiecza marka zdominowała w tych segmentach nasz rodzimy rynek?
Mariusz Ferenc: Polbruk posiada obecnie 18 zakładów produkcyjnych zlokalizowanych w całej Polsce i planujemy dalszy rozwój. Szeroka sieć dystrybucji czyni z naszej firmy pewnego partnera handlowego. W 2016 roku firma MillwardBrown przeprowadziła badania, z których wynika, że Polbruk ma najbardziej zadowolonych użytkowników i jest marką najczęściej polecaną innym osobom. Szacuję, że od wielu lat nasz udział w rynku znacznie przekracza 20%.
D.B.: Jak ewoluował rynek kostki brukowej w Polsce i jakie widzi Pan dla niego perspektywy?
M.F.: Od wielu lat obserwujemy zmiany w preferencjach naszych Klientów. Rynek z pewnością zmierza w kierunku produktów premium, czyli kostek szlachetnych, dekoracyjnych i elementów małej architektury. W katalogu Polbruk tego typu produkty zawierają się w ofercie linii Styl, TOP i Architektura. Ten segment rynku rozwija się obecnie bardzo dynamicznie i sytuacja ta powinna utrzymać się również w najbliższych latach.
D.B.: Jak zmieniała się sama technologia produkcji, która jest fundamentem i know-how firmy?
M.F.: W tej dziedzinie również zaszło sporo zmian, szczególnie w odniesieniu do sprzętu i maszyn wykorzystywanych do produkcji kostki brukowej. Na przestrzeni lat proces produkcyjny został w znacznej mierze zautomatyzowany i zoptymalizowany. Do produkcji wciąż wykorzystuje się oczywiście dotychczas stosowane komponenty: cement, kruszywa, barwniki i domieszki, które zapewniają spełnienie coraz wyższych wymagań jakościowych naszych Klientów. Ponadto w naszych zakładach pracują wyspecjalizowani technolodzy, którzy czuwają nad tym, aby wszystkie produkty opuszczające zakłady Polbruk były najwyższej jakości. Dzięki temu, mimo braku zmian fundamentalnych zasad technologii produkcji kostki brukowej, ostateczny produkt jest bardziej atrakcyjny wizualnie, jednocześnie mając lepsze parametry techniczne.
D.B.: W jaki sposób odpowiadają Państwo na potrzeby swoich Klientów?
M.F.: Najlepiej jak potrafimy. Myślę, że najwyraźniej to widać na przykładzie usługi projektowej, którą prowadzimy. W tej chwili Klient ma wybór. Może zamówić projekt 2D i 3D, który wykona dla niego profesjonalny architekt z naszego biura projektowego, a może także pobawić się w architekta samemu – uruchomić nasz Wizualizer On-line, dodać zdjęcia, wybrać kostkę i podejrzeć, jak będzie wyglądać jego nawierzchnia. W tym zakresie również postawiliśmy na innowację, bliższy kontakt z Klientem i udostępnienie naszych produktów.
D.B.: Na przestrzeni 25 lat zmieniła się diametralnie skala realizowanych w naszym kraju inwestycji. W jakich flagowych przedsięwzięciach uczestniczyła marka Polbruk?
M.F.: Każda inwestycja, której celem jest zrewitalizowanie przestrzeni publicznej, jest dla nas bardzo ważna. Na kostkę Polbruk można natknąć się przy galeriach handlowych w całej Polsce, wokół hoteli, najbardziej renomowanych polskich uczelni, w parkach, na deptakach i skwerach. Na uwagę zasługują m.in. Skwer Kościuszki w Gdyni czy deptak wokół Pomnika Obrońców Wybrzeża na Westerplatte. Wśród flagowych inwestycji możemy na pewno wskazać budowę nawierzchni wokół Kraków Areny czy Stadionu Narodowego w Warszawie – największych w Polsce i najnowocześniejszych na świecie halowych obiektów widowiskowo- sportowych. Nawierzchnia wokół Kraków Areny została wykonana przy użyciu ponad 40000 m2 kostek szlachetnych, klasycznych i ekologicznych. Dworce kolejowe w największych miastach w Polsce – w Warszawie, Gdańsku czy Bydgoszczy – należą do najbardziej reprezentacyjnych inwestycji zrealizowanych z wykorzystaniem produktów Polbruk. Od 25 lat uczestniczymy w realizacji wszystkich kluczowych projektów budowy autostrad i dróg szybkiego ruchu w Polsce.
D.B.: Zrównoważony rozwój miast i ich rewitalizacja to wyzwanie dla samorządów, projektantów i urbanistów. Jak wygląda ono z perspektywy producenta kostki brukowej?
M.F.: Zrównoważony rozwój miast i ich rewitalizacja jest także wyzwaniem dla firmy Polbruk. Chodniki, deptaki czy place, które były budowane kilkadziesiąt lat temu, obecnie z reguły wymagają wymiany. Wymuszają to zmiany dokonujące się w planach zagospodarowania przestrzeni, kwestie związane z zapewnieniem udogodnień komunikacyjnych oraz poprawą efektu wizualnego. Również w tym względzie nie chcemy tracić z pola widzenia najważniejszych inwestycji i kierunków zmian, dlatego we współpracy z samorządami organizujemy konkursy dla studentów i absolwentów architektury krajobrazu oraz kierunków pokrewnych. Pozwala nam to uczestniczyć w procesie dokonujących się w miastach zmian z pozycji mentora, doradcy oraz aktywnego obserwatora, który reaguje na to, w jakim kierunku zmierzają polskie miasta.
D.B.: Według badań Millward Brown, dotyczących siły producentów i marek kostki brukowej w Polsce, Polbruk jest Top of Mind w branży, a produkty marki są najczęściej używane i polecane innym osobom spośród wszystkich dostępnych na polskim rynku. Co Pana zdaniem definiuje dziś renomę marki? Czym kostka Polbruku wyróżnia się od konkurencji i co skłania Klienta do jej zakupu.
M.F.: Pozycja marki stanowi najczęściej pochodną takich cech, jak doświadczenie, jakość produktów, szeroka sieć dystrybucji i bogata oferta. Czynniki te w dużej mierze decydują również o renomie marki. Większość klientów z uznaniem odnosi się do firm i marek, za którymi stoi długoletnia tradycja. Polbruk obchodzi w tym roku 25-lecie swojej działalności. Jak na producenta kostki brukowej o polskim rodowodzie to dużo, jednak zdajemy sobie sprawę z tego, że przed nami jeszcze całe lata pracy nad doskonaleniem oferty i produktów. Takie badania dowodzą, że idziemy w dobrym kierunku i to, co robimy, jest doceniane przez Klientów.
D.B.: Kim jest współczesny Klient Państwa marki i na jakiego odbiorcę stawiacie w długofalowej perspektywie?
M.F.: Nasza oferta skierowana jest do wszystkich grup odbiorców. Wśród naszych Klientów znajdują się tacy z sektora komercyjnego i publicznego, a także architekci, biura projektowe, deweloperzy i sieci hurtowe. Co należy na pewno podkreślić – kostka Polbruk jest coraz bliżej Klienta i łatwiej ją kupić, ponieważ rozwijamy współpracę z dystrybutorami oraz marketami budowlanymi. Te kanały dystrybucji skupiają się głównie na wyrobach premium, które tworzą przestrzeń pełną inspiracji, emocji i prestiżu. Coraz więcej Klientów to rozumie i decyduje się właśnie na ten asortyment.
D.B.: Wsparcie Klienta w doborze produktu oraz w przygotowaniu projektu jest dzisiaj standardem, gorzej z usługą wykonawstwa. Jak ocenia Pan ten sygnalizowany przez rynek problem?
M.F.: To prawda. O dobrego fachowca nie jest łatwo. W branży, w której działamy, dobry jakościowo i atrakcyjny wizualnie produkt to połowa sukcesu. Żaden Klient nie będzie w pełni zadowolony, gdy kostka zostanie niewłaściwie ułożona. Dlatego w tym roku uruchomiliśmy działanie bezpośrednio skierowane do brukarzy pod nazwą #JestemFachowcemPolbruk, w ramach którego dzielimy się wiedzą z fachowcami, wspieramy ich działalność poprzez promowanie w mediach społecznościowych. Planujemy w dalszych latach rozwijać ten kierunek działań.
D.B.: Uaktualnianie oferty o nowości to trudne zadanie w tym segmencie, a kiedy jeszcze nowy produkt jest innowacją, to chapeau bas! Mam na myśli Lumię, proszę zdradzić naszym Czytelnikom, jak rodziła się ta szczególna kostka i na czym polega jej innowacyjność?
M.F.: Rzeczywiście – Polbruk Lumia to coś zupełnie nowego, innowacyjnego. Nikt inny nie wprowadził na rynek kostki, która w nocy oddawałaby energię słoneczną zgromadzoną w dzień w formie niebieskiej poświaty. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu luminoforów, specjalnych substancji syntetycznych zawartych w kruszywie. Efekt jarzących na niebiesko drobinek pozwala tworzyć wyjątkowe aranżacje, a także oddzielać od siebie ciągi komunikacyjne i naprawdę – przyciąga uwagę. W naszej codziennej pracy stawiamy na innowacyjność w wielu aspektach – na etapie produkcji, budowania relacji z Klientem, tworzenia wizji rozwoju. Lumia dowodzi takiego podejścia, ale nie poprzestajemy na tym i już poszukujemy nowych innowacyjnych rozwiązań, które zaskoczą rynek.
D.B.: Na czym obecnie koncentrują się Pana działania w prowadzeniu, rozwoju biznesu i zapewnieniu jego rentowności?
M.F.: Wciąż poszukujemy nowych rynków zbytu, punktów sprzedaży, partnerów, rozwijamy sieć handlową. Startujemy w przetargach, inwestujemy w technologie. Wszystkie te działania podejmujemy z myślą ugruntowania pozycji Polbruk na rynku, zapewniania nowych miejsc pracy i utrzymywania dobrych relacji ze społecznościami, z którymi jesteśmy związani. D.B.: Jaka jest Pana wizja przyszłości firmy i marki, czyli jak Pan widzi Polbruk za kolejne 25 lat? M.F.: Z całą pewnością będziemy konsekwentnie realizować plan zrównoważonego rozwoju oraz reagować na aktualne potrzeby klientów. Rynek materiałów budowlanych szybko się zmienia. Może nie tak szybko jak inne branże, ale i u nas można zaobserwować trendy, które wyznaczają dalsze kierunki działań. Na pewno będziemy zacieśniać współpracę z architektami, a także dbać o relacje z otoczeniem w ramach działań CSR. Już teraz jesteśmy bardzo aktywni na tym polu, organizujemy lub współorganizujemy wiele inicjatyw, m.in. rajdów rowerowych, pikników, współpracujemy z uczelniami o profilu technicznym i projektowym. Za 25 lat wciąż widzę markę Polbruk w roli lidera i wizjonera przyszłości, która dba o swoich Klientów, dostarczając na rynek produkty najlepszej jakości.
D.B.: Dziękuję za rozmowę.