ARCHITEKTURA TO CIĄGŁE OBSERWOWANIE ZMIAN
To, jak dziś wyglądają biura czy obiekty handlowe, w dużej mierze wynika z potrzeb zmieniającego się społeczeństwa. O tym, jakie trendy zdominują rynek nieruchomości komercyjnych, opowiada Agnieszka Szczepaniak, architekt z biura projektowego AP Szczepaniak.
Strefy chillout w biurach
W 2018 roku 88% firm w Polsce planuje zorganizować rekrutację – podaje raport Wyzwania na rynku pracy. Zdaniem pracodawców, środowisko pracy i atmosfera oraz lokalizacja firmy są jednymi z ważniejszych czynników, które pozwalają pozyskać nowych pracowników. Konieczne jest nastawienie nie tylko na poszukiwanie kandydatów, lecz także na przeciwdziałanie wysokiej rotacji. To właśnie z myślą o potrzebie zapewnienia dodatkowych korzyści – komfortu, budowania relacji czy przebywania w estetycznym otoczeniu – projektuje się dziś przestrzenie wspólne czy strefy chillout.
Dogodna lokalizacja
To, w jakim miejscu mieści się biuro, jest istotne w kontekście zachowania work-life balance. Co czwarty ankietowany w badaniu Wyzwania na rynku pracy realizowanym przez Hays uznał, że skrócenie czasu dojazdu jest niezbędne, aby utrzymać równowagę między życiem prywatnym a zawodowym. Nowoczesne biurowce powstają w dobrze skomunikowanych dzielnicach.
Nocne życie budynków
– Firmy coraz częściej umożliwiają elastyczne godziny pracy, a blisko połowa pracowników korzysta z takiego rozwiązania. Pod tym kątem ważne jest też zaprojektowanie przestrzeni przeznaczonej na recepcję. Budynki są często otwarte przez całą dobę – opowiada Agnieszka Szczepaniak. Jak dodaje, obiekty te nierzadko spełniają wiele funkcji. Oprócz biur funkcjonują w nich również lokale usługowe, restauracje, przedszkola czy kluby fitness. Stanowią swego rodzaju miasto w mieście, z którego korzystają nie tylko pracownicy, lecz także okoliczni mieszkańcy – zarówno w godzinach pracy, jak i wieczorami.
Galerie społecznościowe
To, jak ludzie korzystają z przestrzeni publicznych, zmienia się. Widać to zwłaszcza na przykładzie galerii handlowych. Te o funkcji typowo sprzedażowej odchodzą w zapomnienie. Klienci oczekują dziś, by stanowiły one miejsce do życia – spełniające nie tylko funkcję zakupową, lecz także rozrywkową, gastronomiczną czy usługową. Inwestorzy chcą zagospodarować jak najwięcej przestrzeni na restauracje, kina, siłownie, szkoły tańca, centra medyczne czy przestrzenie coworkingowe. Savills w swoim raporcie o galeriach określa ten typ jako galerie społecznościowe.
Człowiek w centrum
– W nowoczesnych obiektach handlowych projektuje się duże przestrzenie, w których aranżowane są strefy gastronomiczne czy rozrywkowe. Najemcom nierzadko zależy także na tym, aby w galeriach znalazły się restauracje z osobnym wejściem z poziomu ulicy. Ważne są też miejsca, w których można spędzić czas z bliskimi. To właśnie z tego powodu coraz częściej planuje się tarasy, pokoje dla rodziców z dziećmi czy nawet przestrzenie do organizowania wydarzeń kulturalnych. W centrum projektowania zawsze stoi człowiek. Budynki powinny być przede wszystkim użyteczne, dlatego tak istotne jest planowanie przestrzeni z myślą o dzieciach czy osobach niepełnosprawnych ruchowo. Korytarze, podjazdy czy windy muszą ułatwiać poruszanie się – tłumaczy architekt.
Architektura odpowiedzialna
Budynki staną się integralną częścią miasta i doskonale wkomponują się w otoczenie. Najemcy znacznie częściej zwracają uwagę na aspekty estetyczne – zależy im, aby obiekty upiększały miasto. Firmy chcą być dziś odpowiedzialne również za środowisko, w którym funkcjonują. Dotyczy to zarówno biurowców, jak i obiektów handlowych. W budynkach tych nierzadko projektowana jest zielona infrastruktura – ściany, tarasy i fasady są pokryte roślinnością. Bliskość natury poprawia nie tylko mikroklimat, lecz także samopoczucie osób przebywających w obiekcie – a to właśnie powinno być wyznacznikiem dobrze zaprojektowanej przestrzeni.
fot. AP Szczepaniak