20. EDYCJA KONKURSU KOŁO
Dobiegła końca 20. edycja konkursu KOŁO na projekt toalety publicznej – w tym roku organizowana pod auspicjami władz miasta Słupska. Nagrodę główną, wartą 20 000 zł oraz staż w pracowni Kuryłowicz & Associates otrzymała Aleksandra Kozłowska z Łodzi.
Jej koncepcja oddaje wyjątkowe uszanowanie dla historii miejscowych bulwarów. Co ważne nie tylko dla uczestników konkursu, ale przede wszystkim dla mieszkańców Słupska, władze są gotowe by zrealizować zwycięski projekt.
Zwyciężyła prosta forma
W tegorocznej edycji Konkursu KOŁO, studenci i młodzi architekci mieli zaprojektować coś więcej niż ogólnodostępną, miejską toaletę. Mieszkańcy Słupska mogli więc zyskać budynek, w którym zjedzą niewielki posiłek, zostawią bezpiecznie rower czy zajrzą do informatora Urzędu Miasta. Jednogłośnie zwyciężył projekt Aleksandry Kozłowskiej, który oprócz posiadania takich funkcji jak mała kawiarnia czy przestrzeń spotkań z makietą śródmieścia, szczególnie wpisuje się w historyczny charakter słupskich bulwarów – zaprojektowana kurtyna, będąca jednocześnie elewacją budynku, odzwierciedla dawne mury miasta.
– To bardzo prosta i przejrzysta koncepcja. Autorka udowodniła jak ważna jest znajomość historii miejsca oraz wrażliwość na lokalną tradycję i potrzeby. Oprócz wypicia kawy czy skorzystania z toalety, mieszkańcy i włodarze miasta będą mogli korzystać z przestrzeni wspólnej, która w przyszłości może posłużyć promocji miasta, a także tworzyć miejsce do obserwacji jego rozwoju i dyskusji nad zachodzącymi zmianami. To właśnie w takich miejscach powstają też przestrzenie sąsiedzkie, w których mieszkańcy mogą np. dzielić wspólne pasje, jak chociażby grę na instrumentach – opowiada Justyna Zborowska, PR & Advertising Manager w grupie Geberit, do której należy marka KOŁO
W tym roku prace oceniło jury złożone z wybitnych architektów, a także osób związanych z rozwojem przestrzeni miejskiej Słupska: prof. Ewa Kuryłowicz – Wydział Architektury PW, Wiceprezes Kuryłowicz & Associates, Sędzia SARP; arch. Maciej Araszkiewicz – Główny specjalista, projektant; Wydział Polityki Przestrzennej Urzędu Miejskiego w Słupsku, arch. Darek Herman – szef biura HMS Architektura, Sędzia SARP, Paweł Krzemień – Kierownik Referatu Rewitalizacji/Biura Rewitalizacji Miasta Słupska, arch. Mirosław Zwolski – Prezes SARP o/Słupsk, szef Pracowni Projektowej Colosseum, Sędzia SARP, a także Przemysław Powalacz – Prezes Zarządu Geberit sp. z o.o.
Nowe kategorie konkursowe
W tym roku oprócz Grand Prix oraz trzech wyróżnień, na uczestników czekały też nagrody dodatkowe: za najlepiej zaprojektowaną toaletę publiczną, zgodną z zasadami projektowania uniwersalnego oraz za najciekawszą funkcję dodatkową obiektu dla mieszkańców. W ramach nagrody „Debiut Roku” młodzi twórcy mogli wygrać też prestiżowy, miesięczny staż w Biurze Architektonicznym Kuryłowicz & Associates.
Laureaci konkursu:
- Grand Prix „Łazienka KOŁO 2018” (20 000 PLN) oraz konkurs „Debiut Roku” (staż w pracowni Kuryłowicz & Associates) – Aleksandra Kozłowska;
- Wyróżnienie I stopnia (8000 PLN) – Patryk Strześniewski, Kinga Wnek;
- Wyróżnienie II stopnia (4000 PLN) oraz Nagroda specjalna – projektowanie uniwersalne – (3000 PLN) – Magdalena Sokołowska, Izabela Kurosz, Sławomir Wunsch;
- Wyróżnienie równorzędne III stopnia (2000 PLN) – Katarzyna Orzóg;
- Wyróżnienie równorzędne III stopnia (2000 PLN) – Aleksandra Czyżewska, Katarzyna Janowska;
- Wyróżnienie równorzędne III stopnia (2000 PLN) – Jakub Dunal;
- 1 nagroda specjalna, najciekawsza funkcja dodatkowa (2000 PLN) – Marcin Gierbienis, Damian Poklewski-Koziełł;
- Wyróżnienie Internautów (2000 PLN) – Olga Molenda, Izabella Łyczba-Kapitan.
Konkursu KOŁO wyróżnia dążenie do realizacji projektów – tegoroczna zwycięska koncepcja ma szczególnie wysokie szanse by stanąć na słupskich bulwarach, dzięki programowi rewitalizacji tego historycznie ważnego dla miasta miejsca. Przykładami zrealizowanych prac konkursowych są m.in. Pawilon Plażowy w Warszawie, toaleta w Kazimierzu Dolnym oraz toaleta przy Rondzie Mogilskim w Krakowie.
Szczegóły konkursu oraz regulamin znajdują się na stronie: www.konkurskolo.pl
AKCJA SPOŁECZNA NIE OLEWAMY MIASTA
Deficyt toalet publicznych to duży problem dla mieszkańców polskich miast. W ramach akcji Nie olewamy miasta, której patronem jest marka KOŁO, organizatorzy zapytali mieszkańców 8 największych miast w Polsce, czego brakuje im w ich miastach. Na podstawie zebranych zgłoszeń powstała Mapa miejskich potrzeb. Wśród 5 głównych potrzeb, uczestnicy wskazali m.in. potrzebę wybudowania nowych toalet publicznych.
Szczegóły akcji dostępne są na stronie Nieolewamymiasta.pl oraz na Facebook.com/nieolewamymiasta
Od ponad 50 lat KOŁO jest wiodącą na rynku marką w dziedzinie wyrobów wyposażenia łazienek w Polsce. Od lutego 2015 r. jest również częścią Grupy Geberit – europejskiego lidera technologii sanitarnych. W ofercie marki KOŁO znaleźć można najwyższej jakości wyroby, takie jak: ceramika i meble łazienkowe, wanny, brodziki akrylowe i kabiny prysznicowe.