Rozmowa z Radosławem Borkowskim – Dyrektorem Zarządzającym Somfy Polska Sp. z o.o.
- Co 3 sekundy instaluje się jeden napęd Somfy. To sygnalizuje skalę przedsięwzięcia, jakim jest dostarczanie nowoczesnych urządzeń tej marki. Co pozostałe dane liczbowe mówią o światowym liderze w zakresie inteligentnego sterowania i automatyki?
Nie ulega wątpliwości, że liczby odzwierciedlają najlepiej skalę każdego przedsięwzięcia. A 50 lat historii Somfy to liczby wypracowane konsekwencją w realizacji strategii. Dziś możemy pochwalić się przede wszystkim ponad 2 200 000 urządzeń na całym świecie, którymi można sterować za pośrednictwem smartfonu. Globalnie grupa Somfy jest obecna w 57 krajach i zatrudnia obecnie blisko 9000 pracowników. Zakłady produkcyjne marki są zlokalizowane całym świecie, jeden z nich wraz z centrum logistycznym znajduje się w Polsce. Od 23 lat z sukcesem działamy na rynku polskim, obecnie oferując wysokiej jakości rozwiązania automatyki domowej i smart home. Aby umożliwić firmie Somfy osiągnięcie pozycji lidera na wszystkich rynkach, Grupa zbudowała portfel dziewięciu uzupełniających się marek kierowanych przez markę Somfy. Razem pokrywają one większość potrzeb związanych z automatyką domową i budynkową na całym świecie.
- Rok 2019 jest dla firmy szczególny – grupa Somfy obchodzi jubileusz 50-lecia działalności. Jaką drogę od 1969 r. przeszło założone w Cluses we Francji przedsiębiorstwo, którego początki wiążą się… z produkcją zegarków?
Czerpiemy z najbardziej wartościowych doświadczeń, chociażby z precyzji osiemnastowiecznych szwajcarskich zegarków, z których w 1969 r. w Cluses, wyrósł zakład produkcji pionierskiego wynalazku, jakim była pierwsza zmotoryzowana markiza Somfy. Kolejne lata to dalsza ekspansja i rozwój automatyki działającej w radiowej technologii, na początku jednokierunkowej RTS, a następnie dwukierunkowej – w 2006 r. wprowadzony został protokół io-homecontrol®, gwarantujący komunikację zwrotną do użytkowników. Aż po XXI wiek, dynamiczny rozwój technologii i wprowadzenie na rynek centrali zarządzającej domem TaHoma® Premium czy inteligentnego napędu do rolet zewnętrznych S&SO RS100.
- Strategiczne podejście Somfy znamionuje m.in. właśnie programowość działań. Firma zaimplementowała globalną strategię So Open with Somfy, której rdzeniem jest filozofia otwartości. Jak to wygląda w praktyce?
Strategia So Open with Somfy zakłada obszerną integracje na wszystkich płaszczyznach Internetu Rzeczy, od systemów, przez protokoły i urządzenia, aż po interfejs programistyczny. Dlatego możemy pochwalić się najbardziej rozbudowaną ofertą automatyki domowej, którą można połączyć z większością dostępnych inteligentnych systemów. Centrala sterująca TaHoma® Premium jest rozwiązaniem do wszechstronnej integracji urządzeń. Może sterować 200 wieloma partnerskimi markami na całym świecie, takimi jak: Atlantic, Honeywell, Hitachi, De Dietrich, Danfos, Dimplex, Philips Hue, G-U, Hoppe, Sonos, Velux, KFV. I wciąż rozszerza swój zakres.
Oprócz protokołów RTS oraz io-homecontrol® centrala sterująca Somfy posiada możliwość sterowania urządzeniami Z-Wave (zamknięty protokół) i EnOcean, co daje wszechstronne możliwości połączenia z największymi ekosystemami bezprzewodowych systemów operacyjnych.
Każdy z ekosysytemów Amazon Alexa, Asystent Google, Apple HomeKit czy platforma IFTTT (If This Than That), pozwala na korzystanie z technologii sterowania głosem urządzeniami Somfy i tworzenia scenariuszy warunkowych, oferując klientom bardziej intuicyjny sposób interakcji z technologią, której używają na co dzień.
API (od ang. application programming interface) to interfejs programistyczny, który pozwala na wykorzystanie danych źródłowych w aplikacjach. W ten sposób Somfy stawia na pełny wymiar kompatybilności i funkcjonalności swoich rozwiązań. Co więcej, umieszczenie API w chmurze gwarantuje pełne bezpieczeństwo danych.
- Strategię Somfy wyznacza innowacyjność w trzech płaszczyznach, które stanowią: produkty, kultura organizacyjna i synergia. Przyjrzyjmy się każdej z nich, a zacznijmy od tego, jak wygląda generator innowacyjnych produktów w Somfy, czyli Centrum R&D.
Codziennie kilkuset inżynierów w Centrum R&D pracuje nad produktami jutra. Dziś mamy już ponad 2066 patentów. Wyzwaniem jest tworzyć takie rozwiązania, które wyprzedzają potrzeby rynku. Jesteśmy otwarci na oczekiwania konsumentów i partnerską współpracę z partnerami zewnętrznymi, np. uniwersytety, ośrodki badawcze czy start-upy.
- Efektem prac działu R&D jest szeroka gama nowoczesnych produktów. Jaki jest dzisiaj zakres oferty Somfy?
Ponieważ każdy człowiek na świecie dąży do tego, aby on sam i jego rodzina korzystali z bezpiecznego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska otoczenia, Somfy tworzy innowacyjne rozwiązania dla budynków indywidualnych oraz budownictwa inwestycyjnego w trzech obszarach: komfort i dobre samopoczucie dla wszystkich w każdym wieku, bezpieczeństwo mienia i ludzi oraz oszczędność energii. To przede wszystkim zintegrowane rozwiązania oparte o pełne portfolio produktów: od napędów do rolet, osłon wewnętrznych, osłon zewnętrznych (w tym markiz, pergoli) i bram (zarówno wjazdowych, jak i garażowych), przez systemy zarządzania ochroną przeciwsłoneczną w budynkach użyteczności publicznej, po najnowocześniejsze systemy zdalnego sterowania (smart home). Wciąż rozwijamy system proaktywnej ochrony Somfy Protect, czyli linię produktów, które oprócz pełnego monitoringu daje szereg nowych możliwości, pozwalających wykryć i ocenić potencjalne zagrożenie, wysyłając odpowiedni alert na nasz smartfon.
Dzisiaj każde z tych urządzeń może standardowo działać samodzielnie, ale może stać się częścią systemu, nad którym mamy pełną kontrolę, bez względu na to, czy jesteśmy w domu czy poza nim. Mamy do czynienia urządzeniami, które połączone w sieć tworzą inteligentny ekosystem, wyróżniający się modułowością. To oznacza, że system można rozbudować w każdym momencie, a to pozwala klientom korzystać z całego wachlarza funkcjonalności, według potrzeb czy upodobań.
- Jakie premiery firma szykuje w tym roku? I na co jeszcze warto szczególnie zwrócić uwagę w ofercie Somfy?
Rok 2019 w automatyce bramowej będzie należeć do serii produktów, których działanie oparte jest na technologii Smart io. Stawiamy przede wszystkim na prostotę instalacji urządzeń i łatwą obsługę oraz funkcjonalności wartościowe dla użytkowników. Oczywiście dzięki technologii radiowej io napęd posiada wszystkie funkcje umożliwiające sterowanie bramą w sposób inteligentny przy pomocy urządzeń mobilnych. Ustawianie scenariuszy, geolokalizacja, otwieranie i zamykanie bramy z dowolnego miejsca, sprawdzanie jej statusu w dowolnej chwili dają ogromne możliwości sprawiając, że nasze życie staje się bardziej komfortowe i bezpieczne. Standardem staje się również system sterowania głosem. Urządzenia Somfy integrujemy z asystentami głosowymi Amazon Alexa czy Google Assistant, dzięki czemu wykonanie codziennych czynności zajmuje dokładnie tyle, ile wypowiedzenie krótkiego zdania. A tego waśnie oczekujemy: maksymalnej oszczędności czasu, który możemy wykorzystać na inne aktywności.
- Część z rozwiązań można przetestować i przekonać się o ich walorach w showroomie Happy Home Somfy w Warszawie przy ul. Marywilskiej. Jaką popularnością cieszy się to ekspozycyjno-edukacyjne zaplecze firmy?
Happy Home Somfy to wyjątkowe centrum doświadczenia inteligentnych technologii – tu możemy poznać dostępne rozwiązania, zobaczyć je i przetestować. Pomogą w tym eksperci Somfy, którzy pokażą, jak działają zautomatyzowane rolety, bramy czy markiza po podłączeniu ich do centrali sterującej smart home. To także miejsce, w którym można znaleźć wszystkie najnowsze wiadomości na temat rozwiązań Somfy. Idea Happy Home Somfy jest wynikiem strategii, której jednym z głównych elementów jest tworzenie bezpośrednich relacji z klientem końcowym. A klienci chętnie korzystają z możliwości, które tu znajdą.
- Być innowacyjnym oznacza dzisiaj także umiejętne wykorzystanie efektu synergii, np. poprzez co-branding. Somfy to chyba jeden ze flagowych przykładów tak zaawansowanych praktyk biznesowych w branży. Mam na myśli tutaj m.in. współpracę Somfy z Echo Investment, Wiśniowski czy Oknoplast…
Firmy wciąż ewoluują, a reakcją na zachodzące w szybkim tempie zmiany jest fuzja potencjałów liderów. Wchodząc w alianse wszyscy korzystają z efektu synergii, a połączone siły są najlepszą odpowiedzią na rozwijający się rynek smart home. Współpraca jest niewątpliwie odzwierciedleniem rozwoju w zakresie digitalizacji rynku budownictwa. Somfy oferuje swoją wiedzę w zakresie inteligentnych rozwiązań, prostych w użyciu, które pozwolą mieszkańcom zarządzać, kontrolować i programować swoje urządzenia w domu i mieszkaniu. Takie projekty mają również ogromny wpływ na przyspieszenie transformacji automatyki domowej w bardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania.
- Jak ocenia Pan rozwój rynku inteligentnych rozwiązań w Polsce, a co za tym idzie, jakie perspektywy rysują się przed firmą Somfy?
Rynek domów inteligentnych rozwija się w naszym kraju bardzo dynamicznie w stałym tempie dwucyfrowych wzrostów. Ostatnie kwartały to czas deweloperów, którzy sprzedają dosłownie wszystkie mieszkania wprowadzone na rynek. Czy to również ma wpływ na rozwój rynku smart home? Zdecydowanie tak, ponieważ wzrasta liczba inwestorów, którzy decydują się na podniesienie standardów domów i mieszkań już na etapie projektu.
Największych wzrostów spodziewamy się w latach 2020 i 2021, kiedy zostaną ukończone inwestycje mieszkaniowe, wyposażone w systemy inteligentnego zarządzania domem w standardzie. Realizujemy takie projekty z naszym partnerem Echo Investment. Standard rozumiany nie tylko jako dostarczenie produktu, ale również kompleksowe usługi posprzedażowe, czyli m.in. serwis czy opcja assistance. Natomiast na rynku indywidualnym wzrostowa dynamika sprzedaży jest widoczna przez cały czas, ponieważ większość oddawanych teraz do użytku domów czy mieszkań jest wyposażonych w elementy smart home. W tym miejscu warto nawiązać do strategii Somfy, której celem jest pełne wykorzystanie tego dynamicznego środowiska do budowania silnej pozycji rynkowej. Dla Somfy oznacza to dalsze prace w obszarach badania i rozwoju, systemu informacji i produkcji, marki czy kanałów dystrybucji.
- O produktach moglibyśmy rozmawiać długo. Przejdźmy jednak do kolejnych aspektów decydujących o tym, że Somfy zajmuje wiodącą pozycję w branży. Firma działa w oparciu o innowacyjną kulturę organizacyjną i zarządzanie przez wartości. Zacznijmy od wartości – jakie są filary Somfy?
Najważniejszą wartością niezmiennie pozostaje szacunek. Każdego dnia angażujemy się, aby zasłużyć na zaufanie naszych partnerów i klientów oraz działać, gdziekolwiek jesteśmy, jako etyczni i odpowiedzialni obywatele. Szacunek wpisany w DNA naszej marki to również źródło naszej otwartości i związanej z tym wszechstronnej kompatybilności naszych rozwiązań.
- Jak te wartości przekładają się dalej na kulturę organizacyjną?
Nasza kultura organizacyjna skupiona na ludziach i przedsiębiorczości w naturalny sposób przekłada się na wartości promowane przez grupę i naszych pracowników. Wprowadzając innowacyjne produkty i towarzyszące im korzyści tworzymy wartość dla użytkowników naszych naszych rozwiązań.
Poprzez jasno określony cel, którym jest inspirowanie do lepszego życia oraz nieustanne dążenie do zaoferowania niezawodnych produktów i profesjonalnych usług mamy jednocześnie wpływ na rozwój naszych partnerów biznesowych.
- Jak Somfy zamierza wyjść naprzeciw przyszłości? Jakie są plany?
Od 50 lat na całym świecie grupa Somfy inspiruje – każdego z osobna i całe społeczeństwa do lepszej jakości życia. I tu podkreślę, jakości życia, która jest coraz bardziej dostępna dla wszystkich. To dla mnie osobiście i mojego zespołu pozostaje niezmienne. W kolejnych latach będziemy konsekwentnie i odważnie realizować nasze długoterminowe zobowiązanie wobec klientów: sprawiać, by budownictwo mieszkaniowe i użyteczności publicznej było zrównoważone, energooszczędne i przyjazne wszystkim użytkownikom. Na polskim rynku z pewnością będziemy kontynuować transformację firmy w zakresie wielokanałowości dystrybucji. Mam na myśli dalsze prowadzenie z sukcesem działalności biznesowej w relacjach B2B i stały rozwój obszaru bezpośrednich relacji z klientem ostatecznym.