Home News CEMEX INFASTRUKTURA TESTUJE NOWATORSKĄ TECHNOLOGIĘ BETONOWĄ
CEMEX INFASTRUKTURA TESTUJE NOWATORSKĄ TECHNOLOGIĘ BETONOWĄ
0

CEMEX INFASTRUKTURA TESTUJE NOWATORSKĄ TECHNOLOGIĘ BETONOWĄ

0
0

Spółka CEMEX Infrastruktura wykonała próbną nawierzchnię z betonu wałowanego RCC (ang. Rolled Compacted Concrete) przy oddanej do użytku kierowców obwodnicy Olsztyna, znajdującej się w ciągu drogi ekspresowej S51. Wykonana na drodze serwisowej nawierzchnia betonowa o długości 506 m posłuży badaniom nowatorskiej technologii dla tego regionu Polski.

Wykonany przez spółkę CEMEX Infrastruktura odcinek drogi betonowej ma na celu przetestowanie technologii betonowej pod kątem trwałości oraz parametrów użytkowych. Na skutek przeprowadzonych badań jakościowych, w przyszłości takie rozwiązanie technologiczne będzie mogło zostać uwzględnione w przetargach na budowę dróg lokalnych. Zamawiającym próbnej nawierzchni była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), a prace zostały wykonane we współpracy z Generalnym Wykonawcą S51, firmą Budimex.

Podczas testów sprawdzane były trzy różne wykończenia powierzchni: tradycyjny beton wałowany, teksturowanie betonu wałowanego za pomocą maty jutowej oraz teksturowanie betonu wałowanego poprzez szczotkowanie. Teksturowanie przy pomocy maty i szczotki było możliwe dzięki zastosowaniu innowacyjnej metody z wykorzystaniem środków najnowszej generacji, nanoszonych na powierzchnię ułożonej nawierzchni betonowej, a następnie zatarciu jej przy pomocy przemysłowych zacieraczek.

Testowane rozwiązania mają wskazać, które z nich uzyskuje optymalny współczynnik tarcia nawierzchni na potrzeby dróg lokalnych. Wykonany odcinek zostanie poddany programowi badań jakościowych, zarówno w laboratorium zamawiającego, głównego wykonawcy, jak i przez CEMEX Infrastruktura.

To drugi projekt CEMEX na udostępnionej kierowcom obwodnicy Olsztyna. Od 2017 r. CEMEX dostarczał mieszanki do betonów konstrukcyjnych na budowę obwodnicy z Wytwórni Betonu Towarowego w Olsztynie.

Zastosowanie technologii betonu wałowanego w budowie dróg niesie za sobą szereg korzyści dla inwestorów oraz przede wszystkim, dla kierowców i środowiska. Drogi betonowe przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa kierowców. Według danych Stowarzyszenia Producentów Cementu, do 2023 roku w Polsce ma zostać oddanych do użytku kierowców łącznie 1450 km dróg z nawierzchnią z betonu.

open