OD FUNDAMENTÓW PO DACH
Jubileusz to czas wspomnień oraz budowania strategii działania na kolejne lata. O tym, jakie były początki, o rozwoju, a także planach na przyszłość, z okazji 15-lecia opowiada Szymon Nadzieja, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny Proventuss Polska.
Natalia Chylińska-Żbikowska: Rok 2020 niesie ze sobą jubileusz firmy. Jak wspomina Pan początki prowadzenia działalności?
Szymon Nadzieja: Proventuss Polska rozpoczął działalność w 2005 r. Początki firmy były związane z wprowadzeniem innowacyjnych, jak na tamte czasy, rozwiązań w zakresie fasad aluminiowo-szklanych w technologii szklenia strukturalnego. W dużym skrócie technologia ta polega na łączeniu szyby z ramą aluminiową za pomocą konstrukcyjnego kleju silikonowego. Pozwala to tworzyć estetyczne fasady z jednolitą płaszczyzną szkła niezaburzoną podziałami. Takie rozwiązanie niesie za sobą również wiele korzyści funkcjonalnych, tj. uproszczenie projektowania, poprawienie akustyki, łatwiejsze czyszczenie fasady. Wdrażaliśmy te rozwiązania, współpracując z czołowymi przetwórcami szkła, producentami systemów aluminiowych oraz firmami wykonawczymi. Jako dystrybutor światowego lidera i wynalazcy tej technologii, firmy DOW (wcześniej Dow Corning), mieliśmy zapewnione wsparciew postaci unikalnego know-how i wysokiej jakości produktów. Równie istotnym czynnikiem wpływającym na nasz sukces było zaangażowanie pracowników, kwalifikacje ludzi i „team spirit”, który stworzyliśmy.
N.Ch.: 15 lat działania to nieustanna droga rozwoju. W tym czasie znacząco poszerzono asortyment. Jak gama produktów zmieniała się na przestrzeni tych lat?
S.N.: W kolejnych latach rozszerzaliśmy naszą ofertę o nowe produkty, często w odpowiedzi na zapotrzebowanie zgłaszane przez naszych klientów. Naturalnym uzupełnieniem oferty było wdrożenie sprzedaży maszyn niemieckiego producenta firmy t-s-i.de do aplikacji klejów silikonowych. Naszym celem jest dostarczanie klientom innowacyjnych rozwiązań, dzięki którym mogą budować swoją przewagę konkurencyjną. Zdecydowaliśmy się na współpracę z firmą t-s-i.de jako dostawcą maszyn, które wyróżniają się na tle konkurencji. Nowatorskim podejściem było również zaproponowanie firmom wykonawczym wdrożenia szklenia strukturalnego w ich zakładach. Dzięki temu zredukowały koszty i czas prefabrykacji, a także pozyskały nowe rynki zbytu.
Myślę, że dobrym przykładem naszej otwartości na nowe techniki jest wdrożenie unikalnej technologii związanej ze szklanymi fasadami mocowanymi punktowo, znanej w branży szklarskiej jako TSSA. To rozwiązanie przyszłości, które wyprzedza obecnie stosowaną technologię mocowania mechanicznego. W ramach kompleksowej obsługi inwestycji związanej z tą metodą wprowadziliśmy do sprzedaży stalowe mocowania punktowe do szkła, bezbarwny klej strukturalny, a także maszyny i narzędzia. Co więcej, dzięki współpracy z firmą Press Glass udało nam się zrealizować największą klejoną punktowo szklaną elewację na świecie.
Zdobyte doświadczenia w zakresie szklanych fasad zachęciły nas do rozwinięcia oferty w kierunku fasad wentylowanych wykonanych z różnorodnych paneli. Na tym polu również osiągnęliśmy spektakularne sukcesy. Wspomnę tylko o jednej z największych fasad wentylowanych w Polsce, która powstała z użyciem naszych produktów w 2013 r. w Krakowie. Mam tu na myśli Centrum Kongresowe ICE autorstwa pracowni architektonicznej Ingarden&Evy.
Śmiało mogę powiedzieć, że nasza oferta pozwala na kompleksowe zabezpieczenie nowoczesnych budynków przed wpływem warunków zewnętrznych od fundamentów aż po dach.
Po fasadach przyszedł czas na wcielenie technologii klejenia do producentów okien PCV i aluminiowych, gdzie również osiągnęliśmy wiele sukcesów. Klejenie szyb w oknach może być podyktowane chęcią usztywnienia konstrukcji, uzyskania klasy antywłamaniowej, poprawy akustyki, zwiększenia wymiarów okien czy poprawy estetyki poprzez zmniejszenie szerokości ramy okiennej. Szczególnie istotne było rozpoczęcie współpracy z firmą Fakro przy produkcji ich okien do dachów płaskich, które były wielokrotnie nagradzane na wielu branżowych imprezach. Lista grup produktowych jest o wiele dłuższa i obejmuje membrany EPDM, membrany typu ciężkiego do hydroizolacji fundamentów i dachów płaskich. Śmiało mogę powiedzieć że nasza oferta pozwala na kompleksowe zabezpieczenie nowoczesnych budynków przed wpływem warunków zewnętrznych od fundamentów aż po dach.
N.Ch.: Poszerzono nie tylko ofertę, ale także zasięg działania firmy. Gdzie oprócz Polski prowadzona jest sprzedaż?
S.N.: Rzeczywiście, równolegle z poszerzaniemoferty produktowej rozwijaliśmy nasz geograficzny zasięg działania. Obecnie w ramach grupy Proventuss funkcjonuje kilka spółek zagranicznych zlokalizowanych w Europie Środkowo-Wschodniej. Nasze biura oraz magazyny znajdują się na Ukrainie i Słowacji, w Czechach, Chorwacji, Rumuniioraz Bułgarii. Nasz zespół sprzedażowy i obsługiklienta liczy blisko 50 doświadczonychspecjalistów, którzy na co dzień są na wyciągnięcie ręki naszych klientów.
N.Ch.: Proventuss to partner dla wielu wykonawców i inwestorów. Jednym z nich jest firma Ponzio, która również w tym roku obchodzi jubileusz. Jest to 25-lecie. Jakimi wspólnymi działaniami możecie się pochwalić?
S.N.: Współpracę z firmą Ponzio rozpoczęliśmy na początku naszej działalności, wspomagając dział rozwoju Ponzio przy tworzeniu nowych systemów. Dobre relacje spowodowały, że na przestrzeni ostatnich lat wspólnie z Ponzio organizowaliśmy konferencje oraz szkolenia zarówno dla wykonawców, jak i dla architektów. Dało nam to okazję do bliższego poznania pracowników i zarządu firmy oraz ich oferty produktowej. Jestem pod wrażeniem, jak dynamicznie w Polsce rozwinęła się firma Ponzio, ale również inne przedsiębiorstwa, z którymi mamy przyjemność współpracować.
N.Ch.: Jubileusz to ważny moment, który budzi refleksję i mobilizuje do dalszej pracy. Jakie są plany na przyszłość?
S.N.: W dalszym ciągu pragniemy wprowadzać innowacyjne produkty, dlatego w 2020 r. planujemy poszerzenie oferty o materiały ogniochronne w zakresie zabezpieczeń przeciwpożarowych, które zwiększą bezpieczeństwo użytkowników budynków, a także pozwolą na szybszą i efektywniejszą realizację inwestycji budowlanej. Coraz istotniejszy staje się również komfort akustyczny użytkowników, dlatego uważamy, że w kolejnych latach producenci okien i drzwi oraz fasad szklanych będą zwracać jeszcze więcej uwagi na izolację akustyczną. W tym aspekcie również mamy sporo do zaoferowania. Widząc zmieniające się trendy i tendencje zakupowe w branży budowlanej, zamierzamy wdrożyć nowoczesne narzędzia sprzedaży i marketingu, w tym e-commerce.
Fot. arch. POiD