Jesienią tego roku prawdopodobnie zakończy się niezwykle ważna dla Portu Gdańsk przebudowa układu drogowo-kolejowego. Inwestycję wartą ponad 176 mln wykonuje firma NDI z Sopotu. Nowy układ drogowo-kolejowy o długości 9,4 km ( w tym 16 nowych rozjazdów) ma stanowić zaplecze dla przyszłego Portu Centralnego, dzięki któremu przeładunki Portu Gdańsk mogą sięgnąć 100 mln ton rocznie.
Aktualnie zaawansowanie prac wynosi 70 %. Wykonane zostały już roboty związane z budową obiektów WD1, WD2, WD3, WD4, P2. Pierwszy z obiektów – WD1 ma pozwolenie na użytkowanie. Z kolei obiekt WD3 wraz z ulicą Nową Portową jest gotowy do włączenia do ruchu. W ciągu dwóch miesięcy kierowcy będą też mogli poruszać się po nowym układzie komunikacyjnym w ciągu obiektu WD2. Pomoże to w skomunikowaniu ulicy Kontenerowej z terenami wewnątrz Portu. Wykonawca zrealizował już roboty kolejowe związane z budową torów grupy T700.
– Infrastruktura stanowi o potencjale portu. Przeładunki rosną coraz szybciej, nasi kontrahenci się rozwijają i rozbudowują, dlatego musimy zapewnić drogi oraz tory, które ułatwią sprawny transport towarów. Ten projekt wypełni ogromną lukę w portowej infrastrukturze i z pewnością przyczyni się do tego, że Port Gdańsk znajdzie się w czołówce portów europejskich – mówi Łukasz Greinke, Prezes ZMPG S.A.
– Kamieniem milowym projektu było przełożenie ruchu na tor do DCT – tłumaczy Maciej Szymański kierownik budowy z firmy NDI. Ta inwestycja wymaga od nas ogromnej logistyki i koordynacji prac. Zdecydowanie najciekawszymi były roboty związane z zabezpieczeniem rur przesyłowych PERN i Lotos, które przechodzą przez strategiczne elementy dla budowy. Nasze siły skupione były od początku na jak najszybszym wykonaniu obiektu P2, występującego pod projektowanymi torami T708 i 901 prowadzącymi do DCT. Na przełomie września i października ubiegłego roku udało nam się zakończyć prace na tym obiekcie, a niecały miesiąc później ruch do DCT poprowadzony został nowymi torami. To pozwoliło nam rozpocząć wzmocnienie gruntu na najeździe do obiektu WD-4. Dużo robót na budowie jest zależnych od siebie i kluczem tej inwestycji było tak zaplanować prace aby jak najszybciej odblokowywać kolejne fronty.
Aktualnie kończone są prace na obiekcie P1. Jeszcze w grudniu wykonano wzmocnienie wgłębne najazdu na obiekt WD4 w ciągu ul. Kontenerowej. W styczniu wykonywany był nasyp przeciążający, a do marca podłoże gruntowe będzie się konsolidować co pozwoli na zakończenie ostatniego wzmocnienia podłoża na budowie.
Trwają także prace kolejowe na torach T148, T150 i T800.
Wkrótce rozpocznie się ostatni etap przebudowy ul. Kpt. W. Poinca.
Z uwagi na bardzo trudny teren, pod względem ilości uzbrojenia podziemnego, największym wyzwaniem jest sprawne prowadzenie prac na ulicach wewnątrz portu, tak aby redukować uciążliwość w ruchu pojazdów obsługujących tereny portowe do minimum.
W ramach projektu rozbudowy układu drogowo-kolejowego w Porcie