Home Biznes i Ludzie INTUICYJNY, INTELIGENTNY I ZINTEGROWANY
INTUICYJNY, INTELIGENTNY I ZINTEGROWANY
0

INTUICYJNY, INTELIGENTNY I ZINTEGROWANY

0
0

,,Firma Bosch kieruje się ważnymi wartościami i jest mocno zorientowana na przyszłość”. Wywiad z Tanja Rueckert, Prezesem Zarządu Bosch Building Technologies.

Grzegorz Przepiórka: Pani Rueckert, od sierpnia 2018 roku jest Pani prezesem zarządu Bosch Building Technologies. Czy może Pani powiedzieć coś więcej o swojej ścieżce kariery?
Tanja Rueckert: Z wielu powodów bardzo się cieszę, że dołączyłam do firmy Bosch. Zanim to jednak nastąpiło, przez ponad 20 lat pracowałam w branży oprogramowania, co pomogło mi zrozumieć, jak kontakt z klientami i użytkownikami końcowymi napędza transformację cyfrową. Drugim aspektem tej pracy były innowacje i nowe technologie, czyli tworzenie wartości dodanej. W firmie SAP zajmowałam się Internetem Rzeczy i cyfrowymi łańcuchami dostaw, czyli tematami z branży logistyki produkcyjnej. Teraz, po dołączeniu do Bosch Building Technologies, interesuje mnie nie tylko oprogramowanie, ale też sprzęt.

G.P.: Dlaczego zdecydowała się Pani zmienić kierunek kariery i wybrać branżę ochrony oraz bezpieczeństwa?
T.R.: Nie zawsze jest tak, że decydujemy się na branżę, często podejmujemy decyzję ze względu na konkretną organizację. Świadomie wybrałam firmę Bosch. Kieruje się ona ważnymi wartościami i jest mocno zorientowana na przyszłość – zatrudniamy wielu programistów, mamy sześć Centrów Sztucznej Inteligencji. To był jeden z powodów. Kolejnym motywatorem była sama branża technologii bezpieczeństwa, która oferuje wiele możliwości.

G.P.: „Builder” integruje środowisko inżynierów oraz architektów. Jak inwestycje w rozwiązania z zakresu ochrony i bezpieczeństwa mogą zwiększyć komfort użytkowania obiektów i zwrot z inwestycji?
T.R.: Często słyszę od właścicieli, użytkowników i klientów, że w globalnym oraz wirtualnym świecie temat ochrony i bezpieczeństwa staje się coraz ważniejszy. Chcemy czuć się dobrze oraz bezpiecznie w budynkach. Jeśli wyobrazimy sobie np. stadion, który szczyci się tym, że jest najlepiej zabezpieczonym budynkiem w mieście, to możemy też wyobrazić sobie, że będzie on odwiedzany przez ludzi częściej niż inne podobne obiekty w okolicy. Według mnie w przyszłości najważniejszymi kwestiami związanymi z budynkami i infrastrukturą będą: bezpieczeństwo, ochrona, efektywność oraz zrównoważony rozwój, ale też odczucia i wrażenia użytkowników. Nasze urządzenia dbają o każdy z tych aspektów. Powinniśmy jednak wybiegać myślami także poza bezpieczeństwo oraz ochronę, i wykorzystywać zbierane przez system dane do takich celów, jak choćby zarządzanie kolejką czy planowanie układu sklepu w centrum handlowym, tak aby atrakcyjny produkt znalazł się w odpowiednim miejscu. Takie podejście przynosi bowiem ogromny zwrot z inwestycji.

G.P.: Jakie będą według Pani trendy w tym roku i w latach kolejnych?
T.R.: Trendy to ciekawy temat. Mogłabym powiedzieć digitalizacja, urbanizacja, czyli to, co mówią wszyscy. Spojrzę jednak na ten temat z nieco innej perspektywy. Wybiegnijmy myślą kilka lat do przodu i zadajmy sobie pytanie: jakie powinny być budynki, infrastruktura czy przestrzeń mieszkalna? My uważamy, że budynki muszą stać się naszymi partnerami, którzy na bieżąco reagują na nasze potrzeby i dostosowują się do nich.

G.P.: Ma Pani na myśli, że budynki powinny lepiej reagować na zmiany?
T.R.: Tak, a nawet – przewidywać je. Jeśli jesteśmy w fabryce i coś produkujemy, budynek powinien reagować na to, co się dzieje i co będzie się działo. Budynek powinien stać się swego rodzaju inteligentnym asystentem biznesu. Kiedy mamy na uwadze ideę dopasowującego się partnera, przewidującego asystenta, odpowiedź staje się oczywista. Trendem będzie urzeczywistnienie tej wizji.

G.P.: Ale pewnie to nie jedyna tendencja.
T.R.: Innym wyraźnym trendem jest to, że używamy każdego urządzenia jako czujnika Internetu Rzeczy. Dzięki temu łączymy różne dziedziny i nie optymalizujemy wyłącznie jednego obszaru, ale zbieramy wszystkie informacje razem. Uzyskujemy zbiór danych i możemy przeprowadzać analizy informacji z wielu czujników, zachowując transparentność. Jeśli wiesz, jakie masz zmienne, możesz zastanowić się, jaki cel chcesz osiągnąć, wychodząc od potrzeb użytkownika i klienta. Chcesz poprawić wydajność produkcji, czy może wpływać na ruch drogowy lub na ruch w centrum handlowym? Możesz zdecydować się na wykorzystanie konkretnych danych i wzbogacić je, używając sztucznej inteligencji, algorytmów, sieci neuronowych – to doprowadzi cię do określonych rezultatów. Chodzi o wizję końcową, o łączność, o rzeczywiste wykorzystanie sztucznej inteligencji, o współpracę między różnymi dziedzinami.

G.P.: Jakie są najważniejsze czynniki sukcesu w przypadku Bosch Building Technologies?
T.R.: Głównym czynnikiem sukcesu jest bycie blisko użytkownika i klienta. Punktem wyjścia zawsze są ich potrzeby. W ten sposób dowiedzieliśmy się, że zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszy, jeszcze zanim zaczęło być o tym głośno w mediach. Odkryliśmy również, że bezpieczeństwo i ochrona mogą stanowić istotny wyróżnik w przyszłości, a nie być tylko czynnikiem higienicznym, czyli podstawowym. Nasz zespół zastanawia się, czego potrzebuje klient i jakie jest rozwiązanie. Na przykład: czy naprawdę potrzebujemy tylko produktów przeciwpożarowych, czy powinniśmy też wziąć pod uwagę ewakuację, a więc może dodatkowo potrzebujemy głośników, aby ostrzegać ludzi. Do końcowego rozwiązania dochodzi się poprzez wychodzenie od potrzeb klienta. To jest tajemnica naszego sukcesu. Oczywiście posiadanie szerokiego portfolio produktów, inwestowanie w nowe technologie jest istotne. Gdybyśmy nie mieli algorytmów sztucznej inteligencji, klienci wybieraliby po prostu dostawcę sprzętu, a my chcemy być dostawcą rozwiązań.

G.P.: Czy dostrzega Pani zagrożenia wynikające z nowych technologii i przepisów dotyczących bezpieczeństwa danych czy RODO w kontekście branży, którą Pani reprezentuje?
T.R.: Z tą dziedziną wiążą się ogromne możliwości, ale jednocześnie ryzyko, że ktoś w niewłaściwy sposób wykorzysta informacje i algorytmy. Dlatego dla firmy Bosch bezpieczeństwo i prywatność danych są absolutnie kluczowe. Jest to wpisane w naszą strategię korporacyjną, zapisane w naszym DNA. Dokonujemy ogromnych inwestycji, aby zapewnić zarówno prywatność, jak i bezpieczeństwo danych. Mamy wytyczne dotyczące Internetu Rzeczy, dbamy o to, aby sztuczna inteligencja była solidna oraz niezawodna, aby działała w sposób zrównoważony i transparentny. W firmie Bosch są całe działy, które zajmują się wyłącznie bezpieczeństwem danych, szukają najlepszych sposobów szyfrowania informacji, nie tylko w jednym miejscu, ale na całej drodze przesyłu. Jeśli chodzi o RODO, wiem, że często jest postrzegane jako obciążenie. Ja tak nie uważam. Rozporządzenie to pomaga chronić ludzi i ich prywatność, ale musi być stosowane w odpowiedni sposób. Na tym właśnie koncentrujemy się w firmie Bosch.

G.P.: Dlaczego zdecydowała się Pani przyjechać do Polski i odwiedzić polski oddział Bosch Building Technologies?
T.R.: Naszą firmę tworzą jej pracownicy, chciałam więc zobaczyć tutejszy zespół. Dostaję od klientów Bosch Building Technologies, ale też całej firmy Bosch, naprawdę wiele pozytywnych opinii o nim. Mamy tu fantastyczny zespół, który jako jeden z pierwszych dostrzegł możliwość zastosowania zintegrowanych rozwiązań w wielu dziedzinach. Zespół, który rozumie wartość sztucznej inteligencji w swoich rozwiązaniach, nie postrzega nowych technologii w oderwaniu od tego, czym sztuczna inteligencja jest i zawsze myśli o użytkownikach. Ten zespół zapewnia wartość dodaną naszym klientom i użytkownikom końcowym, proponując rozwiązania, które można określić trzema przymiotnikami: intuicyjne, inteligentne i zintegrowane.

G.P.: A jak postrzega Pani polski rynek w kontekście firmy Bosch, jej klientów i partnerów?
T.R.: Polski rynek jest dla nas bardzo interesujący. Nasi klienci tutaj są otwarci, chcą wykorzystywać nowe technologie. To są innowatorzy, z którymi mogę współpracować, aby poszerzyć nasze portfolio i przenieść oferowane przez nas rozwiązania na wyższy poziom. Mamy też w Polsce bardzo dobrą sieć partnerów, którzy zapewniają dużą wartość dodaną – współpracując z użytkownikami końcowymi oraz z nami, są specjalistami w tym, co robią. To jest jeden zespół pracujący nad dostarczeniem kompletnych rozwiązań.


Fot. arch. Bosch Building Technologies

open