,,W najbliższych latach będziemy rozwijać się pod sztandarami innowacji, digitalizacji oraz konsolidacji rynku”. Wywiad z Konradem Machulą, Dyrektorem Regionu East-North Grupy BMI.
Grzegorz Przepiórka: Grupa BMI Polska powstała w wyniku połączenia spółek Braas Monier i Icopal. Jaka idea przyświecała tej fuzji?
Konrad Machula: Integracja wiodących marek na rynku dachów skośnych i płaskich – spółek BMI Braas oraz BMI Icopal, pozwala oferować naszym klientom światowy poziom w systemowym podejściu do technologii dachów. Mówiąc wprost – razem możemy więcej.
Jesteśmy dziś częścią BMI Group, która należy do amerykańskiego koncernu Standard Industries. Łączymy bogate doświadczenia wiodących europejskich marek z pionierskim duchem globalnego lidera, największego producenta pokryć dachowych i hydroizolacji na świecie.
Wizją BMI jest tworzenie Grupy zajmującej się wszelkimi rodzajami dachów oraz rozumiejącej wszystkie aplikacje pokryć dachowych. Gromadząc w jednym miejscu tak szeroki asortyment, doświadczenia, ale również kulturę biznesową, staliśmy się ekspertem, który potrafi rozmawiać o obiektywnych zaletach każdego materiału, produktu i systemu. To nasza zdecydowana przewaga konkurencyjna oraz cenne wartości dla Partnerów.
G.P.: Czy są już widoczne efekty tego połączenia? Jakim potencjałem dysponuje dziś Grupa BMI w Polsce i na świecie?
K.M.: W międzynarodowej skali BMI Group to olbrzymia organizacja – 11 tysięcy ludzi zajmujących się pokryciami dachowymi. Kilkadziesiąt wiodących marek, ponad 165 lat doświadczenia oraz 128 zakładów produkcyjnych i oddziałów w Europie, części Azji, a także Afryce Południowej.
Jesteśmy w fazie konsekwentnego rozwoju. Oznacza to systematyczną pracę nad innowacjami i integracją rozwiązań, unowocześnianie podejścia do biznesu oraz wymianę know-how w ramach międzynarodowej organizacji. Jednocześnie rozwijamy jakość serwisu i doradztwa techniczno-projektowego, szkolimy mistrzów branży dekarskiej, doskonalimy warunki wieloletnich gwarancji. Te zmiany zostały już zauważone przez rynek.
G. P.: Jaki powinien być dach XXI w. według lidera rynku?
K.M.: Innowacyjny, zrównoważony i funkcjonalny. Zaspokajający nie tylko dzisiejsze wymagania, ale odpowiadający na potrzeby, które będą służyły ludziom przez wiele lat.
Misja Grupy BMI opiera się na idei, że dach jest ważną częścią naszego życia i częścią środowiska, w którym żyjemy. Codziennie przekonujemy, że dach to zawsze o wiele więcej niż tylko dach – ponieważ może zaoferować znacznie więcej ponad atrakcyjną estetykę i ochronę przed żywiołami.
Wymieńmy choćby dachy zielone, błękitne i białe. Zielone są ogrodami oraz miejscem relaksu. Białe poprawiają komfort termiczny budynków i redukują problem miejskich wysp ciepła. Błękitne stanowią rezerwuary wody, wspierają jej recykling oraz poszanowanie zasobów. Dachy mogą być także lokalnymi elektrowniami słonecznymi, a nawet – dzięki nowatorskim pokryciom – redukować smog i poprawiać jakość powietrza, którym oddychamy.
Oczywiście do priorytetów BMI niezmiennie należą bezpieczeństwo użytkowników oraz mienia, a także jakość i trwałość wyrobów. Bo nie jesteśmy tylko tu i teraz. Wierzymy, że użytkownik, właściciel, będzie przez wiele lat cieszył się z budynku, który powstał nie tylko z naszych materiałów, ale także z naszych koncepcji i naszego sposobu myślenia.
G.P.: Proszę podać definicję jakości proponowaną przez BMI Polska. Jak ona wyraża się w praktyce?
K.M.: Finalna jakość dachu jest efektem profesjonalnego połączenia: doskonałych produktów, integracji w kompletne systemy oraz najwyższej klasy wykonawstwa. W BMI Polska dbamy o wszystkie te obszary. I podkreślamy, że jeśli cała filozofia dachu znajdzie się w jednym miejscu, to ciągłość produktów, systemów oraz ich instalacji daje najbardziej kompleksową gwarancję niezawodności.
W procesach produkcji stosujemy najlepszej jakości surowce i zaawansowane technologie ze stałą kontrolą jakości. Nasze produkty są poddawane testom w tunelach aerodynamicznych symulujących ekstremalne warunki pogodowe. Nie uznajemy tu kompromisów. Zabezpieczamy klientów na znacznie wyższym poziomie niż wymagania norm krajowych i międzynarodowych.
Od strony integracji wszystkie produkty BMI są skonfigurowane jako kompletne systemy pokryć dachowych i hydroizolacji, oferowane ze wszystkimi niezbędnymi akcesoriami, pełną dokumentacją, edytorami rozwiązań oraz inżynierskim wsparciem technicznym.
G.P.: Które z produktów oraz rozwiązań oferowanych przez Grupę BMI odpowiadają na wyzwania związane z ekologią i zrównoważonym rozwojem?
K.M.: Można powiedzieć, że wszystkie, jeśli zdefiniujemy, iż najlepszym wyrazem dbałości producenta o środowisko naturalne oraz przyszłość pokoleń jest wieloletnia trwałość wyrobów.
Oferujemy wiele zrównoważonych i proekologicznych rozwiązań. Wymieńmy choćby System Zielony Dach Icopal, syntetyczne dachy białe TPO Everguard, panele fotowoltaiczne marki BMI Braas czy lekką dachówkę betonową w technologii Aerlox. Każdy z tych systemów posiada unikalne cechy i przynosi inwestorom oraz wykonawcom wiele benefitów. Można się o tym przekonać, rozmawiając o szczegółach z naszymi koordynatorami techniczno-handlowymi lub inżynierami sprzedaży projektowej.
G.P.: BMI Polska nieustannie udoskonala swoją ofertę. Jakie nowości zostały wprowadzone na rynek w ostatnim czasie i jakie premiery nas czekają?
K.M.: W Polsce zadebiutowała w tym roku lekka dachówka betonowa w technologii Aerlox. Technologia Aerlox pozwala na redukcję wagi dachówki, co oznacza mniejszy wpływ na środowisko na etapie produkcji, logistyki oraz realizacji budowy. Ułatwia też pracę dekarzom, odciąża konstrukcję więźby i znakomicie sprawdza się w przypadku renowacji dachów.
We Francji BMI Group wprowadziła niedawno na rynek system dachu błękitnego, czyli dachy retencyjne służące zarządzaniu wodą opadową. Takie rozwiązania odciążają kanalizację i pozwalają zagospodarować deszczówkę do podlewania roślin lub jako wodę szarą. W Polsce należą jeszcze do rzadkości, ale ich popularność w Niemczech, USA i krajach skandynawskich stale rośnie.
Warto też powiedzieć, że w naszych międzynarodowych ośrodkach R&D cały czas trwają prace nad wieloma innowacyjnymi koncepcjami. Należą do nich na przykład dużo lżejsza papa bitumiczna, kolejne modele lekkich dachówek betonowych, recykling membran bitumicznych czy papy Noxite oczyszczające powietrze ze smogu.
G.P.: W jaki sposób eksperci BMI wspierają procesy projektowe
i realizacyjne? Innymi słowy, co robi Grupa BMI, by ułatwić życie swoim klientom?
K.M.: Z początkiem roku 2020 wprowadziliśmy w Polsce nową strukturę organizacji handlowej. Nasze działy sprzedaży Dystrybucyjnej oraz Projektowej obejmują teraz swoją aktywnością pełną specyfikację pokryć dla dachów skośnych i płaskich oraz hydroizolacji podziemnych części budynków. Ta integracja jest kluczem do technicznej i ekonomicznej optymalizacji doboru rozwiązań.
Jestem przekonany, że w zakresie doradztwa projektowego i realizacyjnego Grupa BMI posiada znaczącą przewagę konkurencyjną. Prawidłowe identyfikowanie wymogów we wczesnej fazie projektowania oraz wiedza o przepisach przeciwpożarowych, normach budowlanych, a ponadto umiejętność skonfigurowania rozwiązań w pełne systemy – to podstawa naszej współpracy z projektantami i wykonawcami. Chcemy też w najbliższej przyszłości zintegrować nasze rozwiązania ze środowiskiem BIM, aby podążać za najnowszymi trendami w zakresie projektowania obiektów budowlanych oraz być prekursorem wśród producentów pokryć dachowych. Doradcy BMI są także przygotowani do monitorowania robót budowlanych na każdym ich etapie.
G.P.: Grupa BMI to również solidne zaplecze szkoleniowe, a tym samym wspomniana już dbałość o jakość wykonawstwa. W tym kontekście chciałbym zapytać o program BMI RoofPro. Na czym polega i jakie korzyści płyną z uczestnictwa w tym projekcie?
K.M.: W naszej branży mówi się, że wszystko, co może się nie udać na dachu, wynika z jakości jego instalacji. Jednocześnie pokrycie dachowe stanowi zazwyczaj zaledwie około 4% kosztów budowy budynku, lecz aż 75% kosztów odszkodowań procesowych. W Grupie BMI dążymy do wyeliminowania takich problemów.
Od lat prowadzimy profesjonalne treningi obejmujące praktyczne zadania we wszystkich technologiach BMI oraz certyfikację dekarzy i firm dekarskich. Program BMI Braas Superdekarz z prawie tysiącem zarejestrowanych fachowców oraz nagroda Superdekarz Roku to marki same w sobie.
Unikatowa koncepcja BMI RoofPro to jeszcze szerszy zakres działania. Wprowadza ona, oprócz kompleksowych programów szkoleniowych rozszerzonych o tematykę biznesową, wielopoziomową certyfikację dekarzy, unikatowe rozwiązania w zakresie wieloletnich gwarancji wraz z usługami serwisowania dachów. Dostęp do tego wszystkiego otrzymają nasi klienci dzięki platformie internetowej InTouch. Ta dedykowana aplikacja ułatwi zarządzanie projektami, gwarancjami i dodatkowymi usługami.
Co więcej – program RoofPro i serwis InTouch będą służyły wszystkim uczestnikom procesu inwestycyjnego. Dekarze zyskają platformę do rozwoju kompetencji oraz budowy referencji i promocji, projektanci oraz kierownicy budów będą mogli wybierać sprawdzonych wykonawców z absolutną pewnością i gwarancją sukcesu, a właściciele budynków zyskają sprawdzonego partnera na wiele lat.
G.P.: Spójrzmy na sytuację rynkową. Jak firma BMI Polska stawiła czoła nowym realiom, z jakimi przyszło zmierzyć się branży budowlanej?
K.M.: Grupa BMI Polska jest organizacją stawiającą zdrowie i bezpieczeństwo na pierwszym miejscu. Już w pierwszej połowie marca podjęliśmy działania mające na celu ograniczenie potencjalnego zagrożenia. Wdrożyliśmy procedury bezpieczeństwa w zakładach produkcyjnych oraz w obszarze logistyki. Wprowadziliśmy nowe zasady pracy biurowej i handlowej. Zminimalizowaliśmy bezpośrednie kontakty pomiędzy ludźmi. Respektowaliśmy zalecenia WHO, MZ oraz GIS. Szkolenia stacjonarne przeprojektowaliśmy do for-muły webinariów i spotkań online.
Z dzisiejszej perspektywy oceniam, że poradziliśmy sobie znakomicie. Wdrożone procedury okazały się skuteczne. Nie odnotowaliśmy zachorowań wśród pracowników, nie było przestojów w produkcji. Nasze systemy działają sprawnie i cały czas jesteśmy gotowi do realizacji zamówień oraz dostaw.
G.P.: Jak zapowiadają się najbliższe lata na rynku pokryć dachowych?
Co będzie decydowało o pozycji firm? I jakie pomysły na przyszłość będą wyznaczały dalszą drogę BMI Polska?
K.M.: Pandemia i lockdown wymusiły na nas wszystkich zmianę podejścia do rynku oraz biznesu. W niektórych obszarach mocno wyhamowały nasze działania, jak choćby finalne wdrożenie wspomnianego wcześniej programu RoofPro. Pamiętajmy jednak, że każdy kryzys niesie ze sobą wyzwania i szanse.
Wyraźnie przyspieszyła transformacja cyfrowa, spopularyzowały się modele pracy zdalnej. Spotkania biznesowe, szkolenia oraz wymianę danych przenieśliśmy do formatów online. Nasi instruktorzy ze Zduńskiej Woli i Opola szkolą bez-piecznie dekarzy ze Lwowa przy udziale tłumacza z Rzeszowa. Akceleracja w tych kierunkach jest wyraźna. Kolejny krok to niewątpliwie intensywny rozwój procesów opartych na BIM, cyfrowym modelowaniu informacji o budynku, a w końcu zarządzaniu cyklem życia obiektów.
Jestem przekonany, że w najbliższych latach będziemy rozwijać się pod sztandarami innowacji, digitalizacji oraz konsolidacji rynku. O pozycji firm zadecydują innowacyjne rozwiązania systemowe, ale również te w postaci nieszablonowych programów, jak BMI RoofPro, wykorzystanie doświadczenia i potencjału zespołów oraz dojrzała premiumizacja (ang. premiumization) oferowanych rynkowi produktów.
W Grupie BMI będziemy konsekwentnie stawiać na rozwiązania najwyższej jakości oraz pozostawać wierni idei, że dla nas to zawsze więcej niż tylko dach.
Zdjęcia archiwum BMI