PROJEKTY 2021 – dr arch. RAFAŁ BARYCZ
BIURO ARCHITEKTONICZNE BARYCZ I SARAMOWICZ wkracza w nowy 2021 rok z kilkunastoma projektami będącymi w różnych fazach opracowania oraz kilkoma budowlami o rozmaitej skali, które mają szansę zostać w tym roku ukończonymi. Ponieważ architektura jest sztuką budowania, zatem o paru z nich chciałbym tu opowiedzieć, łącząc przy tym dla naszych Przyjaciół i Sympatyków, dla wszystkich czytelników „Buildera” życzenia Do siego roku 2021, pełnego wspaniałych inwestycji budowlanych, zmieniających świat na lepsze!
dr arch. RAFAŁ BARYCZ
Biuro Architektoniczne Barycz i Saramowicz
- Mimo pandemii COVID-19 i generowanych przez nią trudności dla edukacji narodowej, w Krakowie na Zwierzyńcu nad Rudawą od wiosny 2020 r. postępuje budowa nowego skrzydła PRYWATNEJ SZKOŁY SALWATOR. Za projekt nowej części budowli, podobnie jak i pierwotnego gmachu, odpowiada BIURO ARCHITEKTONICZNE BARYCZ I SARAMOWICZ. To uznawane za ikonę polskiej architektury oświaty i wychowania dzieło jest m.in. laureatem TOPBUILDERA.
Gmach szkoły zlokalizowany jest w sercu Krakowa, w miejscu o szczególnym znaczeniu ze względów historycznych i kulturowych. Sąsiaduje z klasztorem Sióstr Norbertanek, którego historia sięga XII wieku, a dalej na wschodnim zakończeniu masywu Wzgórza św. Bronisławy z romańskim kościołem Najświętszego Salwatora, jednym z najstarszych w Polsce. Dzięki wzniesieniu nowej części budynku, w pięknym miejscu miasta powstanie spory kwartał zabudowy, dedykowany kształceniu i wychowaniu młodego pokolenia.
W nowym skrzydle powstaną dalsze sale lekcyjne i pracownie multimedialne, co umożliwi właścicielowi placówki Spółce Akcyjnej ASCO otwarcie oddziału licealnego. Budowa gmachu PRYWATNEJ SZKOŁY SALWATOR dowodzi, że komercyjne inwestycje mogą się nie tylko opłacać, lecz służyć dobru wspólnemu i wyższej idei.
- W innej części zabytkowego Krakowa, w ścisłym centrum Podgórza, podlegającym restrykcyjnej ochronie konserwatorskiej, przy ul. Zamoyskiego 44 trwa budowa zaprojektowanej przez nasze biuro architektoniczne KAMIENICY STARE PODGÓRZE. Jako że Podgórze słynie i kojarzy się ze złożami krzemiennymi oraz posiada bogatą przeszłość w dziedzinie przemysłu budowlanego i ceramicznego, to w projekcie tego innowacyjnego budynku wielorodzinnego podjęta została próba nawiązania do niektórych aspektów z dziejów krakowskiej XIII Dzielnicy, by zachować i podkreślić jej odwieczny charakter. Stąd projekt został pośrednio zainspirowany naturą pobliskich skalistych Wzgórz Krzemionek Podgórskich, co znajduje odzwierciedlenie w formie bryły oraz wizualnym odbiorze materiału użytego w elewacjach. Poprzez taki zabieg odniesiono się do kontekstu miejsca.
Można spodziewać się, że pandemia choroby COVID-19 wywoływanej przez koronawirus SARS-CoV-2 wpłynie na przeorientowanie wektorów zagospodarowania historycznych centrów miast, przyczyniając się do zmniejszenia ponadnormatywnej presji turystycznej i wyeliminowania szkodliwego społecznie zjawiska tzw. najmu krótkoterminowego. Przywrócenie rzeczywistego charakteru centrom miast zależy od powstawania prawdziwych budynków wielomieszkaniowych i w tym kierunku idzie KAMIENICA STARE PODGÓRZE, bazując na obiecującym galeriowym układzie przestrzennym, opartym na więzi sąsiedzkiej i międzypokoleniowej.
- WILLA W KRAJOBRAZIE NATURALNYM, wzniesiona według projektu BARYCZA i SARAMOWICZA w Niepołomicach k. Krakowa, obsypana nagrodami (np. Nagroda SARP „Projekt Roku”, i in.) bohaterka licznych publikacji i cytowań, po niemal dwudziestu latach doczeka się nowej odsłony.
Zaprojektowany w naszym biurze architektonicznym ROOFTOP REMODELLING budynku nosi lekką formę, dynamiczną o konstrukcji drewnianej, kontynuującą myśl zawartą w projekcie sprzed dwudziestu lat na zasadzie pewnego kontrastu formalnego i materiałowego. Zaplanowano szalowanie rozbudowy WILLI W KRAJOBRAZIE NATURALNYM deską nieobrzynaną, układaną dwuwarstwowo z przesunięciem. Zsyntetyzowano kolorystykę oraz faktury ścian i dachu, poprzez użycie identycznego materiału pokrycia. Architektura ewoluującego budynku nawiązuje do tradycyjnych wzorców budownictwa regionalnego i jest ich zdecydowaną syntezą. Jest prosta, bezkompromisowa w dążeniu do uzyskania wyrazistego efektu artystycznego.
W przywołanych budowlach jak w soczewce splatają się cele mojego działania architektonicznego, a są nimi konceptualizm, kontekstualizm, zdecydowane odrzucanie architektonicznej ojkofobii, a zamiast tego scalenie modernizmu z rodzimością, zakorzenianie go w tradycji kulturowej i nadanie mu cech wernakularnych, co nazywam MODERNIZMEM TOŻSAMOŚCIOWYM.
Zdjęcia i wizualizacje: Biuro Architektoniczne Barycz i Saramowicz