KOMFORT KLUCZOWY DLA ZDROWIA
,,Według naszych badań aż dla 75% Polaków głównym motywatorem do rozpoczęcia remontu jest komfort oraz poprawa jakości życia – i to powinniśmy podkreślać”. Rozmowa z Jackiem Siwińskim, Prezesem Velux Polska
Grzegorz Przepiórka: Jak ocenia Pan obecną sytuację firm z branży budowlanej?
Jacek Siwiński: Branża budowlana, a szczególnie sektor mieszkaniowy, w porównaniu do innych branż dotkniętych pandemią ma się całkiem dobrze i mimo niepewnej sytuacji gospodarczej cały czas się rozwija. Wskazują na to choćby dane GUS poświęcone budownictwu. W 2020 w porównaniu do roku poprzedniego odnotowano wzrost liczby mieszkań oddanych do użytkowania o 6,7%. Wprawdzie w okresie dwóch pierwszych miesięcy 2021 roku oddano mniej lokali niż przed rokiem, ale znów o 35,3% wzrosła liczba mieszkań, na których budowę wydano pozwolenia lub dokonano zgłoszenia z projektem budowlanym.
G.P.: Co Pana zdaniem jest kluczowe, aby utrzymać wzrosty w sektorze budownictwa?
J.S.: Kluczowe wydaje mi się utrzymanie zainteresowania Polaków remontami, termomodernizacjami swoich domów i mieszkań. To jest ten segment rynku, który pozwoli kompensować wahania popytu w nowym budownictwie. Fala renowacji ma być jednym z filarów zielonej odbudowy gospodarki w Europie. Ma na celu dwukrotne roczne zwiększenie liczby odnawianych domów w Europie. Polski rząd pracuje obecnie nad długofalową strategią renowacji budynków. Branża może na tych trendach skorzystać, zarówno jako eksporter materiałów budowlanych, jak i poprzez wzrost popytu w kraju. Według naszych badań głównym motywatorem do rozpoczęcia remontu jest komfort oraz poprawa jakości życia – i to powinniśmy podkreślać. Konieczne są jednak działania edukacyjne pokazujące wielowymiarowe korzyści wynikające z głębokiej termomodernizacji. Według naszych badań aż dla 75% Polaków głównym motywatorem do rozpoczęcia remontu jest komfort oraz poprawa jakości życia – i to powinniśmy podkreślać.
G.P.: Jakich domów i mieszkań oczekują Polacy w dobie pandemii?
J.S.: Lepiej uświadomiliśmy sobie, że komfort oraz dobre warunki w domu są kluczowe dla zdrowia, dobrego samopoczucia, wydajności i dobrego funkcjonowania rodziny. Brak świeżego powietrza czy światła dziennego mogą powodować choroby oraz zmęczenie, i te dwa wskaźniki zdrowia silnie wpływają na poczucie komfortu w domu. Na bazie najnowszego badania Barometr zdrowych domów powstał ranking cech nowego domu lub mieszkania, które są najważniejsze dla Polaków. Aż 87% badanych uważa, że na równi najważniejsze są dla nich funkcjonalność pomieszczeń, wygoda domu oraz niskie rachunki za energię. Aż 85% ceni sobie jakość powietrza w domu i atrakcyjność swojego lokum, a 84% lubi mieszkać w dobrze doświetlonych domach w zielonej okolicy.
G.P.: Jakie Pana zdaniem trendy istotnie wpłyną na polską branżę budowlaną?
J.S.: Z pewnością jednym z trendów jest zauważalny proces cyfryzacji branży. Dotyczy to choćby naszych zakładów produkcyjnych, gdzie cyfryzacja idzie w parze z coraz wyższym stopniem automatyzacji. Dużą rolę odgrywają np. zaawansowane systemy pomiarowe umożliwiające potwierdzenie zgodności wyrobów z wymaganiami klienta oraz zarządzanie procesami z wykorzystaniem metod statystycznych. Elektroniczny obieg dokumentacji budowlanej z pewnością ułatwia inwestorom załatwianie wszelkich formalności. Z punktu widzenia handlowego można wyraźnie zauważyć przeniesienie komunikacji z klientem do sfery online, ale nie widzę dużej zmiany na rzecz sprzedaży online i nadal produkty z naszej kategorii sprzedają się głównie przez stacjonarne hurtownie. Innym ważnym trendem jest coraz większa świadomość ekologiczna społeczeństwa oraz rosnąca preferencja dla marek, które działają w sposób zrównoważony. Wpisujemy się w ten trend. Nasze okna są w większości wykonane z naturalnych surowców, które łatwo można poddać recyklingowi. Ponadto okno dachowe VELUX, poprzez swoją zdolność do pozyskiwania energii cieplnej ze słońca, ma pozytywny ślad węglowy, co oznacza, że oszczędza CO2 w całym swoim cyklu życia.
G.P.: VELUX ogłosił spektakularną strategię osiągnięcia dożywotniej neutralności pod względem emisji CO2. Co radziłby Pan firmom, które rozpoczynają pracę nad własną strategią klimatyczną?
J.S.: Punktem wyjścia powinna być rzeczywista ocena własnego śladu węglowego, a następnie przyjrzenie się procesom i poszukanie obszarów, które mogą przynieść firmie wymierne korzyści środowiskowe, ale także ekonomiczne oraz konkurencyjne. Warto też podjąć dialog ze swoimi partnerami w ramach łańcucha dostaw, którego wpływ na ślad węglowy produktów firmy jest znaczący.
O wsparcie można poprosić ekspertów, czyli organizacje, które ułatwiają firmom wdrożenie metodologii oceny śladu węglowego. My współpracujemy na przykład z Science Based Targets oraz Carbon Trust. Te organizacje weryfikują modele stosowane do obliczania śladu węglowego i narzucają pewne standardy. Inwestycje w niskoemisyjność wiążą się z dodatkowymi nakładami finansowymi, ale bardzo szybko się zwracają. Zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii oraz wdrożenie nowoczesnych systemów zarządzania energią w stosunkowo krótkiej perspektywie przynosi obniżkę kosztów.
Zdjęcia arch. VELUX Polska