Sprawne dopasowanie rozwiązania do potrzeb klientów leży w naszym DNA. PAWEŁ SMOLAREK, Dyrektor ds. Nowych Technologii w BauApp Polska.
Danuta Burzyńska: O sensie digitalizacji budownictwa w ogóle i potrzebie przyspieszenia tego procesu w czasach pandemii nie trzeba nikogo przekonywać. Dzisiaj wygrywają ci, którzy już rozpoczęli swoją przygodę z cyfryzacją. Zmienili sposób prowadzenia firmy, projektu, usprawnili wiele procesów w swoim biznesie. Jak ocenia Pan stopień digitalizacji branży budowlanej w Polsce?
Paweł Smolarek: Firmy działające w polskiej branży budowlanej oraz na rynku nieruchomości dostrzegają coraz większe potrzeby w zakresie digitalizacji. Jednakże widzimy duże dysproporcje na rynku. Z jednej strony mamy w Polsce prawdziwych pionierów tego procesu. Te firmy, które rozpoczęły działania związane z cyfryzacją i automatyzacją procesów wcześniej, dziś widzą dużo większe korzyści, które wpływają przede wszystkim na rentowność realizowanych projektów. W ich przypadku szereg korzyści, które przynosi digitalizacja, przekłada się bezpośrednio na zysk. Z drugiej mamy firmy, które są dopiero na początku cyfryzacji. Te podmioty mają dużo do nadrobienia w zdecydowanie krótszym czasie. W innym przypadku staną się niekonkurencyjne. W tym miejscu warto podkreślić, że digitalizacja nie jest jednorazowym działaniem. To długotrwały proces. Mimo tego nasze rozwiązanie stawia przede wszystkim na prostotę w zakresie wdrożenia, wykorzystania oraz serwisowania.
D.B.: Kto wypada najlepiej?
P.S.: Najlepiej wypadają świadomi inwestorzy i deweloperzy. Jednakże dotyczy to tylko etapu tworzenia projektu, czyli tych obszarów, w których współpracują z dużymi biurami architektonicznymi. Niestety wraz z postępem projektu zarówno jego digitalizacja, jak i jej potrzeba zanikają. Na etapie realizacji wcześniej zdigitalizowany rysunek powraca do formy papierowej, na której nanoszone są np. uwagi czy usterki. W ten sposób całość pracy się uwstecznia. To przyczynia się do powstania dużej dysproporcji nie tyle na rynku, co w zakresie samych faz realizacji projektów.
Uczestnicy rynku, którzy działają na etapie wykonawczym i serwisowym poszczególnych inwestycji, są najmniej zdigitalizowani. W dużej mierze wynika to z braku standardów narzucanych im przez inwestorów. Ci z kolei często nie widzą korzyści kosztowych, jakie wnosi cyfryzacja budowy. Wykorzystanie digitalizacji na budowie m.in. zmniejsza koszty związane ze stratą materiałów budowlanych czy ekonomizuje czas pracy kadry zarządzającej projektem. To z kolei przekłada się końcowo na wymierny zysk po stronie inwestora.
D.B.: Czy to właśnie nieznajomość możliwości, jakie daje dzisiaj cyfryzacja, jest powodem wciąż niskiego procentu jej wdrożeń w polskich firmach?
P.S.: Rozwiązań w zakresie digitalizacji na rynku jest wiele, więc to nie dostępność jest przyczyną. Na rynku obserwujemy przede wszystkim brak świadomości o korzyściach kosztowych, choć głównym powodem w mojej ocenie jest obawa o brak wykorzystania wybranego rozwiązania przez pracowników. Rzeczywistość wygląda jednak inaczej. Nasza aplikacja jest bardzo prosta, intuicyjna i szybka we wdrożeniu. Z naszych doświadczeń wynika, że firmy, które wykorzystują cyfrowe rozwiązania na co dzień, pracują szybciej, popełniają mniej błędów oraz lepiej się komunikują.
D.B.: Na które możliwości zwróciłby Pan szczególną uwagę branży budowlanej i dlaczego? Co oferuje BauApp Polska?
P.S.: W pierwszej kolejności wskazałbym na wsparcie w zakresie podstawowych, codziennych czynności. Firmy z branży budowlanej, zanim zainteresują się rozwiązaniami wspierającymi je w zaawansowanych i skomplikowanych procesach (jak np. BIM), powinny zacząć od wdrożenia systemu usprawniającego ich pracę w zakresie bieżących działań. Często bowiem najprostsze i najbardziej czasochłonne czynności, jak prze-pływ dokumentacji, nie są w żaden sposób zagospodarowane.
Nasza aplikacja stawia na prostotę w zakresie wdrożenia, intuicyjność obsługi i wykorzystania oraz szybkość wsparcia zespołu serwisowego BauApp. To jest jeden z najważniejszych atutów naszego oprogramowania, które doceniają klienci. BauApp jest też od początku do końca dostosowany do potrzeb i wymagań polskiego rynku. Z naszych doświadczeń wynika, że osoby pracujące z aplikacją BauApp doceniają w codziennej pracy jej funkcjonalności oraz korzyści, jakie przynosi.
D.B.: Choć całkowicie zdalna praca i wirtualny nadzór prowadzonych budów są po prostu niemożliwe, w jakich działaniach, na jakich etapach realizacji inwestycji można wspomóc inżynierów, kierowników budów, szefów kontraktów, inspektorów nadzoru? Które rozwiązania dedykowane są kadrze inżynieryjnej, szczególnie na budowach, gdzie każdy kierownik marzy o odciążeniu go w pracach biurowych?
P.S.: Idealne rozwiązanie powinno budować jedno środowisko, które skupia wszystkie działy pracujące przy danej budowie. Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie wnieść wymierne korzyści w zakresie danej inwestycji. W mojej ocenie digitalizacja powinna przynosić i udostępniać przede wszystkim rozwiązania, na które kadra zarządzająca budową nigdy nie ma czasu, a które są niezbędne i przynoszą wymierne korzyści, jak koordynacja przepływu dokumentów czy analizy, dzięki którym w przyszłości można wprowadzać zmiany.
D.B.: Usprawnienie komunikacji czy obiegu dokumentacji jest zrozumiałe, ale odbiory robót, usterki – nie wyobrażam sobie. Na czym konkretnie polega pomoc na tych etapach budowy?
P.S.: Na większych inwestycjach codziennie rejestruje się setki zdarzeń typu usterki. Każde takie zdarzenie może być przynajmniej o 70% szybciej rejestrowane i monitorowane, a później dodatkowo przeanalizowane przy wykorzystaniu modułu analitycznego w aplikacji BauApp. To przekłada się na godziny oszczędności pracy inspektorów, menadżerów projektów, kierowników budów. Ekonomizacja ich czasu pracy codziennie przekłada się na koszty, które końcowo ponosi inwestor. Nasze rozwiązanie z wykorzystaniem modułu usterkowego deleguje pracę w zakresie wprowadzenia, naprawy i rozdzielania zadań. Aplikacja eliminuje także ryzyko niewykonania naprawy usterki w terminie oraz idące za tym straty wynoszące czasem nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych, jak w przypadku robót zanikowych.
D.B.: Czy propozycje, które Pan wcześniej wymienił, są permanentnie udoskonalane, m.in. z uwzględnieniem praktycznych uwag i opinii wykonawców, którzy te narzędzia wykorzystują?
P.S.: Sprawne dopasowanie rozwiązania do potrzeb klientów leży w naszym DNA. Rozwiązanie BauApp od początku powstało na bazie potrzeb i informacji zwrotnych od klientów. Każda funkcjonalność powstała w oparciu o ich potrzeby oraz oczekiwania. Działamy bardzo sprawnie i zmieniamy się regularnie. Raz na półtora miesiąca wychodzi aktualizacja oprogramowania z nowymi funkcjonalnościami. Każda zmiana jest odpowiedzią na potrzeby obecnych oraz przyszłych klientów.
Jeśli dany klient wskaże nam obszar, który jest potrzebny, a nasze rozwiązanie obecnie go nie ma, w takim samym czasie uzupełnimy aplikację o dodatkowe funkcjonalności. Dzięki temu jesteśmy najlepiej dopasowanym rozwiązaniem na rynku, które, można śmiało powiedzieć, jest stworzone dla i przez polskich klientów. Jesteśmy dumni z tego, że dostarczamy produkt, który jest unikalny.
D.B.: Czy wszyscy uczestnicy procesu inwestycyjnego dostrzegają korzyści digitalizacji projektów? Inwestorzy, deweloperzy, facility management również?
P.S.: Nasi użytkownicy bezapelacyjnie dostrzegają korzyści digitalizacji, jednak na każdym etapie pracy z inwestycją te korzyści są inne. Wśród naszych klientów są zarówno duzi deweloperzy, generalni wykonawcy, architekci, inspektorzy budowlani, podwykonawcy, firmy fitout-owe, zarządcy nieruchomości i wielu innych. W BauApp uwzględniamy opinie wszystkich użytkowników, nie tylko naszych klientów, ale także pracujących z naszą aplikacją podwykonawców naszych klientów.
D.B.: W jakim kierunku będzie się rozwijać BauApp Polska i czym nas zaskoczy w najbliższej lub dalszej przyszłości?
P.S.: Niedawno na Węgrzech wprowadziliśmy Cyfrowy Standard Logistyczny na placach budowy (Digital Terrain Logistics Standard). Jest to rozwiązanie, które rewolucjonizuje obsługę materiałów budowlanych i monitoring ich wykorzystania. Już wkrótce zostanie wprowadzone także w Polsce. Jest to dla nas obecnie najważniejszy obszar rozwoju.
Rozwiązania cyfrowe są kluczem do osiągnięcia wysokiej jakości i efektywności kosztowej w tym samym czasie, na każdym etapie budowy. Wybraliśmy rozwiązania BauApp do zarządzania dokumentacją oraz usterkami na swoich projektach, ponieważ są one przyjazne dla użytkownika i pasują do naszych wewnętrznych procesów. Jesteśmy bardzo zadowoleni ze wsparcia BauApp.
Fot. arch. BauApp Polska