Pomysł na wzornictwo
Grzegorz Przepiórka: Jaki jest przepis na świat mebli Przemysława Mac Stopy?
Przemysław Mac Stopa: Podążam w kierunku nowoczesności, futurystyki, podoba mi się stylistyka Space Age z lat 60. i 70. Ogólny przepis to specjalizacja w określonym stylu oraz zrozumienie technologii produkcji, analiza możliwości zrobienia kreatywnego, ale funkcjonalnego projektu przy jednoczesnym wpisaniu się w DNA producenta. W przypadku projektów nowatorskich trzeba umieć zaprezentować oraz obronić swoją wizję.
G.P.: Jak to wygląda w praktyce?
P.M.S.: Przykładowo, projektując szklany stół Coral Beach dla Fiam Italia, przed przystąpieniem do projektu obejrzałem linię produkcyjną i zadałem wiele pytań na temat technologii formowania szkła. Zostały wykonane prototypy nowego ogólnego pomysłu na formowanie wzoru geometrycznego na małej tafli. Dopiero na późniejszym etapie, wiedząc, że jest to możliwe, powstał bardziej zaawansowany projekt stołu i prototypy w większej skali. Podobnie jest w przypadku innych projektów np. opartego na formowaniu sklejki krzesła Tauko dla firmy Nowy Styl czy akustycznego fotela A11 dla Hushoffice.
G.P.: Jak Pan realizuje we wzornictwie hasło: najlepszym projektantem jest natura?
P.M.S.: Formy stworzone przez naturę odznaczają się pięknem i niebywałą harmonią. Przyjrzyjmy się budowie pierwiastków, komórek, liściom, koralom, strukturze kamienia, geometrii powierzchni piasku pofalowanej przez wiatr lub prądy morskie, słonecznikowi czy formie galaktyki spiralnej. Widzę w nich fascynujące połączenie fizyki, matematyki, geometrii oraz chemii, niezależnie czy mówimy o mikro, czy makroskali. Projektowanie wzornictwa uwzględnia zastosowanie się do wiedzy zawartej w naukach ścisłych, więc obserwacje jak w perfekcyjny sposób zrobiła to natura, są niezmiernie cenne, wiele można się nauczyć. Połączenia kolorystyczne pojawiające się na niezliczonych przykładach flory i fauny to często dzieła sztuki.
Fotografuję fascynujące mnie przykłady natury, wybrane jej elementy mogą się stać inspiracją. Przykładowo wzór organicznej geometrii oplatającej fotel River Chair dla Tonon Italia, nawiązuje do pofalowanej powierzchni piasku uformowanego przez wiatr. Trójwymiarowa powierzchnia stołu Coral Beach dla Fiam Italia to fascynacja strukturą koralowców oraz załamywanie się wizerunku kraba spacerującego po dnie oceanu przy plaży, kiedy to wykonałem mu serię fotografii poprzez łagodnie pofalowaną powierzchnię oceanu.
G.P.: Kilka miesięcy temu w „Builderze” wskazywał Pan na nierozerwalny związek między architekturą a wzornictwem. W jaki sposób architektura staje się inspiracją dla wzornictwa?
P.M.S.: Architekturę, projektowanie wnętrz oraz wzornictwo przemysłowe traktuję jako jedną dyscyplinę projektową, poznając dzięki temu wiele technologii i metod wytwarzania. Metody produkcyjne oraz doświadczenia materiałowe, często stają się inspiracją dla nowych pomysłów. Projektowanie architektoniczne uczy opanowania zasad kształtowania formy i funkcji w połączeniu ze skalą człowieka oraz zasadami ergonomii.
Architektura daje ponadto możliwość bezpośredniego kontaktu z inwestorem, który jest przyszłym użytkownikiem rozwiązań wykończeniowych oraz meblowych. Ten kontakt pozwala na obserwację procesu wyboru wzornictwa oraz zrozumienie, kiedy o wyborze decydują kryteria estetyczno-funkcjonalne, a kiedy ekonomiczne. Połączenie doświadczeń materiałowych i technologicznych z obserwacją kryteriów decyzji projektowych jest cenne i inspirujące.
G.P.: Z jakimi materiałami, technologiami Pan eksperymentuje?
P.M.S.: Interesuję się technologiami umożliwiającymi wytwarzanie form organicznych zwłaszcza takich, które ze względu na specyfikę swojej geometrii byłyby trudne do masowej produkcji, przy zachowaniu powtarzalności. Frezowanie CNC daje wielkie możliwości wytwarzania takich form i z powodzeniem stosuję je w wielu technologiach
produkcyjnych, między innymi przy termoformowaniu, odlewaniu i produkcji opartej na formach wtryskowych. Od wielu lat fascynuję się technologią wydruków 3D. Druk 3D to złożona dziedzina opierająca się na alternatywnych technologiach dostosowanych do różnych potrzeb. Technologie te to między innymi druk proszkowy, materializowanie światłem ekranu, zwane DLP, a także litografia stereoskopowa, fuzja wielostrumieniowa, spiekanie laserowe oraz FDM, czyli Fused Deposoition Modeling. W większości przypadków czas drukowania jest długi, dodatkowo drukarka używa drogiego filamentu, żelu lub proszku. Analizuję więc, jak można efektywnie przyśpieszyć czas wydruku, kontrolując koszt zużytego materiału na drukowane obiekty. Pracuję nad nowymi wielkoformatowymi projektami 3D, począwszy od architektury po projekty wzornictwa przemysłowego, starając się je połączyć z najlepszymi dostępnymi technologiami druku 3D celem seryjnej produkcji. Połączenie możliwości produkcji seryjnej z czynnikiem ekologicznym, czyli w tym przypadku recyklingiem tworzyw sztucznych jest następnym bardzo ciekawym zagadnieniem.
G.P.: W jakim kierunku Pan podąża w projektowaniu mebli?
P.M.S.: Pracuję równolegle nad projektami o różnym zastosowaniu, to znaczy przeznaczonymi zarówno dla odbiorcy biurowego, jak i na rynek mieszkaniowy. Poszukuję rozwiązań pozwalających na łatwe dostosowywanie kolekcji meblowych do oczekiwań różnych grup odbiorców. Na przykład m ebel biurowy w łatwy sposób przysposobiony na potrzeby biura domowego lub mebel domowy odpowiadający potrzebom i przepisom obowiązującym na rynku mebli biurowych.
Z pierwszym prototypem krzesła Moon dla Tonon, późniejszym zdobywcą nagrody Good Design w Chicago Krzesło Structure Mac Stopa dla Tonon, Red Dot Award 2013
G.P.: Co będzie wyznaczać przyszłość?
P.M.S: Przyszłość rynku meblowego związana jest z nowymi technologiami, mi to nie tylko produkcji, alem też ogólnymi technologiami na rynkach pozameblowych. Nowe technologie umożliwiając nam nowe formy pracy i wypoczynku, zmieniają nasze codzienne nawyki i przyzwyczajenia. Obserwacja tego, co dzieje się na rynkach pozameblowych oraz zrozumienie, jaki to ma wpływ na nasze codzienne życie, daje możliwość kreowania nowych pomysłów wzorniczych, odpowiadających potrzebom przyszłych użytkowników. Z kolei analiza rozwoju najnowszych technologii produkcyjnych w sektorze meblowym otwiera zupełnie nowe możliwości kształtowania formy, dając jednocześnie możliwość stwarzania produktów dopracowanych pod względem jakości oraz przyjaznych cenowo. Ponadto bardzo interesujące jest dla mnie obserwowanie problematyki związanej z samą linią produkcyjną celem kreowania rozwiązań umożliwiających łatwiejsze wdrażanie projektów na potrzeby seryjnego wytwarzania.
G.P.: Nad czym Pan obecnie pracuje?
P.M.S: Najbliższa przyszłość to kolejny projekt instalacji biura prasowego wydawnictwa Interni w Mediolanie podczas tegorocznych przesuniętych na wrzesień targów Salone del Mobile. Instalacja ta powstaje jako część wystawy Creative Connections. Planuję pokazać przykłady grafik użytkowych oraz nowych mebli opartych zarówno na formach wtryskowych, jak i formach odlewanych oraz wydrukach 3D.
Projekt stoiska dla Haworth z fotelami Drum dla Cappellini w Szwajcarii, Designers Saturday Tapeta 3D dla niemieckiej firmy AS Creation Tapeten AG Krzesło Tauko dla firmy Nowy Styl