Moving ideas
0

Moving ideas

0
0

Projekt budynku biurowo-ekspozycyjnego dla wiodącego producenta okuć meblowych był wyzwaniem pod kątem architektonicznym i technologicznym. To „ moving ideas” – dosłownie i w przenośni.

Wyzwaniem nadrzędnym było stworzenie budynku, który uwzględnia najnowsze trendy i wymagania dotyczące kreowania przestrzeni biurowych, ekspozycyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem mocno rozbudowanej i elastycznej strefy techniczno-instalacyjnej, a jednocześnie, poprzez swoją bryłę, stanowi rozpoznawalną wizytówkę firmy. Teren zewnętrzny zaprojektowano, mając na uwadze potrzeby użytkowników, z dbałością o jakość – parkingi dla samochodów, wiaty rowerowe, zieleń niska i wysoka. Przed budynkiem znajduje się reprezentacyjny plac z indywidualnie zaprojektowanymi, drewnianymi siedziskami i donicami na drzewa.

Inspiracja
Inspirację do projektu stanowił sam inwestor – producent okuć meblowych o wysokim standardzie. Blum oferuje postępowe rozwiązania zapewniające wygodne użytkowanie spowodowane swobodnym ruchem zaprojektowanych elementów. „Moving ideas” to hasło producenta, ale również motto tego projektu. Planując go bowiem dla austriackiego inwestora w sposób indywidualny, przeniesiono ideę ruchu w formę architektoniczną poprzez rozrzeźbienia i dynamiczne przesunięcia brył. Drugie piętro nadwieszono na prawie całej długości elewacji, a na poziomie pierwszego piętra został zaprojektowany przeszklony łącznik z istniejącym budynkiem.

Transparentna architektura
Budynek zorientowany został na osi północ – południe, tak aby jak najlepiej doświetlić wszystkie pomieszczenia światłem słonecznym (fasady od wschodu i zachodu), jednocześnie minimalizując udział niekorzystnych z punktu widzenia klimatu wewnętrznego przegród północnych i południowych. Transparentność zapewnia przenikanie się wnętrza z zewnętrzem oraz pożądany kontakt z otoczeniem. Projektowany budynek ekspozycyjno-biurowy o powierzchni użytkowej 6 265 m2 jest obiektem wolnostojącym o trzech kondygnacjach nadziemnych, z garażem podziemnym oraz częścią techniczną na dachu. Podstawową konstrukcję nośną stanowią układy ramowe oparte na słupach, belkach stalowych i żelbetowych. W duchu projektowania ekologicznego zaplanowano dachy zielone, które tworzą łagodny mikroklimat.

W przestrzeniach ekspozycyjnych na parterze poza szkieletem,
czyli konstrukcją budynku, pokazano również „układ krwionośny”,
czyli wszystkie instalacje biegnące pod stropem.

Wnętrze z „układem krwionośnym”
Wnętrze zostało zaprojektowane z uwzględnieniem funkcji, bryły i potrzeb odbiorcy – zarówno stałego (pracowników Blum), jak i klientów oraz gości. Układ wewnętrzny jest spójny, z założenia jednoprzestrzenny. Na każdej kondygnacji w centralnej części znajduje się sześcienna, zwarta bryła kryjąca pomieszczenia toalet, techniczne i pomocnicze. Surowe elementy konstrukcyjne – żelbetowe słupy, belki i strop oraz stalowe elementy konstrukcyjne zostały szczerze pokazane w ich pierwotnym materiale i strukturze, tworząc jednocześnie neutralne ramy, w które wpisane są elementy aranżacyjne z zastosowaniem szlachetnych, naturalnych materiałów wykończeniowych – takich jak drewno, szkło, metal, w tym miedź. Istotne było stworzenie przyjemnej przestrzeni, która będzie inspirowała, w której klient od wejścia poczuje się komfortowo i bez pośpiechu przejdzie przez ścieżkę produktu zaaranżowaną według idei Blum. W przestrzeniach ekspozycyjnych na parterze poza szkieletem, czyli konstrukcją budynku, pokazano również „układ krwionośny”, czyli wszystkie instalacje biegnące pod stropem, bez zbędnych okładzin, sufitów podwieszanych.

Światło to życie
W uporządkowaną sieć wkomponowano oświetlenie architektoniczne firmy Zumtobel – zwieszane linie świetlne, których układ ma optycznie poszerzać wnętrze, oraz szynoprzewody z mobilnymi reflektorami dającymi możliwość elastycznego manewrowania światłem w strefach ekspozycyjnych. W kilku miejscach minimalistyczne oprawy oświetleniowe zostały świadomie potraktowane jako element dekoracyjny – na głównej klatce schodowej, nad drzwiami windy profile liniowe w gęstym układzie rytmicznym podświetlają miedziane „żyletki”, a na monochromatycznej, żelbetowej ścianie zaprojektowano trzy świecące „pastylki”, czyli okrągłą oprawę Caela marki Zumtobel o asymetrycznym rozsyle i korpusie w kolorze miedzi w nawiązaniu do pozostałych detali. W projektach Zumtobel kładzie duży nacisk na prawidłowe i przyjemne dla użytkownika oświetlenie, bazując na produktach wysokiej jakości, dzięki którym projektowana przestrzeń stwarza nie tylko odpowiednie warunki do pracy i skupienia, ale też pobudza kreatywność. Ważną funkcją jest akcentowanie istotnych elementów architektonicznych i współtworzenie odpowiedniego klimatu we wnętrzu.

Zdjęcia: Szymon Polański

PQ
open