System informacji wizualnej w Browarach Warszawskich
Projektowanie systemów informacji wizualnej to proces bardzo złożony – lecz przestrzeń wyposażona w prawidłowo zaprojektowany system oznakowania zyskuje nową jakość. System jest nie tylko wizualnym wsparciem w procesie odnalezienia drogi, ale także ważnym estetycznym elementem wspierającym wizualny charakter przestrzeni. Powinien on dopełniać architekturę i podkreślać jej walory.
System informacji wizualnej w Browarach Warszawskich pełni wspomniane we wstępie funkcje. Ważnym założeniem, które pojawiło się podczas jego projektowania, było zintegrowanie wszystkich elementów informacji wizualnej z otaczającą architekturą oraz utrzymanie spójnego charakteru wielu przestrzeni. Wybrane kroje pisma, piktogramy, poszczególne komunikaty i oznaczenia harmonijnie współgrają ze sobą oraz z atmosferą budynków. Informacja wizualna pojawia się zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz obiektów. Istotne było, aby mimo odmiennej konstrukcji, która została zdeterminowana przez przestrzeń, pozostały one ze sobą spójne oraz były częścią całości.
Vintage wpisany w projekt
Projekt systemu dla Browarów Warszawskich to także zmierzenie się z materią historyczną – dopasowanie stylistyki, kolorystyki i charakteru nośników do dziedzictwa, jakie reprezentuje sobą ten kompleks. Wyposażeni przez Inwestora w komplet oryginalnych materiałów związanych z historią Browarów, zdecydowaliśmy się na przygotowanie projektu graficznego, który ma zdecydowany, vintydżowy charakter, a także korzysta z elementów ilustracyjnych opartych na kolażach wykonanych na podstawie historycznego materiału graficznego.
Inne wyróżniki projektu graficznego
Projekt graficzny przewidywał także ściśle określoną kolorystykę. Wybrano odcienie barw, które już wcześniej pojawiały się w systemie identyfikacji inwestycji i dostosowano je do użytkowania w systemie informacji wizualnej. Barwy te są używane naprzemiennie w zależności od koloru oraz rodzaju podłoża, konkretnego budynku itp. – tak, aby został zachowany maksymalny kontrast i aby informacje pozostały czytelne. Do zastosowań w ramach systemu informacji wizualnej wybrano 2 dopełniające się kroje: Gordita – geometryczny, bezszeryfowy krój pisma o nowoczesnych detalach, które dają optycznie wyważony, przyjazny krój, oraz Vesterbro – atrakcyjny, nowoczesny krój szeryfowy charakteryzujący się dużym kontrastem elementów. Fonty te, ze względu na odmienny charakter, świetnie sprawdzają się w duecie i wyraziście podkreślają nastrój miejsca. Ten zestaw elementów został uzupełniony o set autorskich piktogramów, które są ściśle związane z krojem pisma Gordita – to na jego bazie zostały zaprojektowane. Ikony uatrakcyjniają oraz umacniają komunikat, a także ułatwiają odnalezienie pomieszczenia o żądanej funkcji.
Projekt wzorniczy
Projekt wzorniczy to z kolei ukłon w stronę zastanej architektury – zakładano maksymalne nawiązanie do industrialnego charakteru przestrzeni, a także takie wzornicze zaprojektowanie nośników, by nie dominowały one wizualnie swojego otoczenia. Przewidziano lekką, ażurową konstrukcję składającą się częściowo z charakterystycznej siatki zgrzewanej. Dzięki temu uzyskano potrzebną lekkość, a także stworzono możliwość wykorzystywania siatki do umieszczania na jej powierzchni różnych dodatkowych elementów, które nadają przestrzeni oryginalny charakter.
zakres realizacji: System informacji wizualnej / wayfinding BLANK STUDIO. Wielokrotnie nagradzane studio projektowe, jedna z nielicznych firm w Polsce i Europie, która specjalizuje się wyłącznie w projektowaniu złożonych systemów informacji wizualnej dla różnorodnych przestrzeni publicznych. Nieszablonowe podejście do przestrzeni sprawia, że nasza praca zyskuje coraz większą renomę.
www.studioblank.pl