REKORDOWY ROK LIDERA BRANŻY
Z Jarosławem Brzuzy, Wiceprezesem Zarządu PKO Leasing, rozmawia Danuta Burzyńska, Redaktor Naczelna „Buildera”.
Danuta Burzyńska: Jaki był mijający rok dla polskich leasingodawców i dla PKO Leasing?
Jarosław Brzuzy: Mijający rok przyniósł mocne odbicie leasingu po pandemicznym spowolnieniu. Po pierwszym półroczu firmy leasingowe udzieliły finansowania o łącznej wartości 45,6 mld zł. Prognozy na kolejne trzy miesiące były równie optymistyczne i dziś już wiemy, że w pełni realne do wykonania. Zakończenie trzeciego kwartału z łącznym finansowaniem branży na poziomie 68,2 mld zł, co przełożyło się na wysoką, 41,2 proc. dynamikę r/r, stanowi dowód, że polskie firmy powróciły na drogę inwestycji. Niezmiernie nas to cieszy. PKO Leasing bardzo dobrze odnalazł się na dość trudnym, pandemicznym rynku, konsekwentnie realizując zaplanowaną na lata 2020–2022 strategię Cyfrowa era leasingu. Rok 2020 zakończyliśmy ze sprzedażą na poziomie 8,7 mld zł, pozostając liderem w branży. Dzisiaj, po dziesięciu miesiącach, przekroczyliśmy ten poziom, kończąc październik ze sprzedażą o wartości ponad 9 mld zł. Na podsumowanie 2021 roku jeszcze za wcześnie, ale wszystko wskazuje na to, że ten rok również zamkniemy z satysfakcjonującym nas wynikiem.
D.B.: Co miało wpływ na tak dobre wyniki finansowe polskiej branży leasingowej i wzrost dynamiki tego rynku w porównaniu z rokiem ubiegłym ?
J.B.: W roku 2020 popyt inwestycyjny firm wyraźnie wyhamował. Transakcje biznesowe zostały zamrożone na kilka miesięcy. Rynek leasingu zanotował wówczas 10 proc. spadek, co w zaistniałych okolicznościach stanowiło bardzo dobry wynik. Szybkie wdrożenie mechanizmów antykryzysowych i znaczne złagodzenie polityki pieniężnej poskutkowało wyraźną odbudową popytu na finansowanie, który dało się zauważyć pod koniec zeszłego roku oraz pozwoliło uniknąć długotrwałej recesji. Rok 2021 przyniósł wyraźne przyspieszenie na rynku.
D.B.: Czy finansowanie wzrosło również w segmencie pojazdów i maszyn dla budownictwa? Jaka jest dynamika finansowania tej grupy produktowej? W najbliższej przyszłości należy spodziewać się stabilizacji czy wzrostów dla tego segmentu?
J.B.: Segment maszyn i urządzeń to drugi, po pojazdach lekkich, najważniejszy obszar finansowania dla branży leasingowej. Według danych ZPL (Związek Polskiego Leasingu) w tym segmencie dynamika pierwszego półrocza wyniosła 25,9 proc. r/r, w trzecim kwartale zanotowaliśmy jako branża kolejne wzrosty finansowania o 25,5 proc. r/r. Obserwując rynek, jak również wyciągając wnioski z naszej współpracy z dostawcami oraz partnerami, mogę śmiało powiedzieć, że apetyt na inwestycje na całym rynku maszyn rośnie. Dynamicznie reagujemy na te zmiany. Dostosowujemy naszą ofertę leasingową do potrzeb klientów, jak również rozwijamy sieć dostawców współpracujących z PKO Leasing. W efekcie naszych działań odnotowaliśmy w segmencie maszyn i urządzeń po dziesięciu miesiącach 2021 roku prawie 49 proc. dynamikę r/r, a w zakresie finansowania przedmiotów z branży budowlanej aż 63 proc. dynamikę r/r.
D.B.: Co oprócz tych wyników jest Państwa największym osiągnięciem 2021 roku?
J.B.: Pandemia nie powstrzymała nas przed konsekwentną realizacją założeń strategii Cyfrowa era leasingu przewidzianej na lata 2020–2022. W oferowanych przez nas usługach rozwijamy nowe technologie, pogłębiamy relacje z klientami poprzez personalizację ofert i digitalizację kanałów sprzedaży. Utrzymaliśmy również pozycję lidera na krajowym rynku leasingu w kluczowych segmentach. W lipcu tego roku świętowaliśmy rok istnienia platformy Automarket.pl – pierwszej w Polsce platformy bankowej do zakupu aut nowych oraz używanych. Po niespełna półtora roku działalności możemy pochwalić się 3 tys. sprzedanych pojazdów. To napawa nas dumą, a sukces platformy zachęca do podejmowania kolejnych wyzwań w tym obszarze. Nasze sukcesy w dużej mierze zawdzięczamy naszym pracownikom i partnerom biznesowym, z którymi w sposób niezwykle elastyczny oraz z poczuciem odpowiedzialności biznesowej zmierzyliśmy się z nowym modelem pracy hybrydowej. Pomimo zmiany modelu pracy nie utraciliśmy naszej zwinności, a wręcz przeciwnie – stworzyliśmy razem organizację, która już dzisiaj może w pełni funkcjonować online oraz odnosić kolejne sukcesy. Doceniają to zarówno nasi klienci, jak i pracownicy.
D.B.: Jakie wyzwania stoją przed krajowym sektorem leasingowym i przed PKO Leasing?
J.B.: Do największych wyzwań zaliczyłbym dalszą cyfryzację sektora leasingowego, która rozpoczęła się już w marcu 2020 r. Procesy te są nieuniknione, a pandemia z pewnością przyspieszyła ich rozwój i udowodniła, jak bardzo są potrzebne. Branża leasingowa, zaraz po bankowej, wykonała milowy krok w kierunku digitalizacji oraz cyfryzacji relacji z klientami. PKO Leasing ma za sobą szereg udanych działań zmierzających do przeniesienia naszych usług do świata online. Nasi klienci większość spraw związanych z obsługą umowy leasingu mogą załatwić zdalnie, korzystając z Portalu Klienta. Mogą podpisywać umowy leasingu za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Platforma Automarket.pl umożliwia nabycie auta właściwie bez wychodzenia z domu. W dalszym ciągu będziemy rozwijali nasze produkty i narzędzia, aby sprostać oczekiwaniom naszych Klientów oraz zapewnić im w pełni kompleksową obsługę w każdym kanale dystrybucji z możliwością sfinansowania wszystkich potrzeb przy minimalnych formalnościach.
Fot. arch. PKO Leasing