Uponor to jeden z wiodących producentów rozwiązań z zakresu dostarczania bezpiecznej wody użytkowej, energooszczędnych systemów ogrzewania i chłodzenia, a także instalacji wodociągowych. Tegoroczne działania polskiej jednostki sprawiły, że było o niej głośno nie tylko w branży. O wyzwaniach i sukcesach ostatnich 12 miesięcy opowiada Sylwia Pałasz-Talarek – Manager, Marketing Communications Poland & NEE.
Za nami kolejny rok pandemii i powiązanych z nią zawirowań gospodarczych. Czy niestabilna sytuacja branży budowlanej wpłynęła również na Uponor?
Tak jak wiele branż, odczuliśmy kryzys związany z brakami surowców i musieliśmy podjąć szereg działań, by utrudniona dostępność produktów była dla naszych klientów i partnerów jak najmniej odczuwalna. Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne jest realizowanie inwestycji zgodnie z harmonogramem. Przez całą pandemię nie anulowaliśmy żadnego z przyjętych zamówień ani nie renegocjowaliśmy warunków ich realizacji, pomimo rosnących cen surowców.
Staraliśmy się realizować zamówienia tak szybko, jak tylko to było możliwe. To wielka zasługa zarówno Działu Obsługi Klienta, jak i Działu Sprzedaży, których pracownicy często stawali na głowie, aby zadbać o terminowość dostaw. Ostrożnie podeszliśmy również do kwestii podwyżek. Chociaż problem z dostępnością surowców wpłynął na wzrost kosztów produkcji, zdecydowaliśmy się tylko na jedną podwyżkę cen naszych produktów w ciągu roku. Faktem jest, że w tym roku poświęciliśmy wiele energii na to, aby skutki zawirowań w jak najmniejszym stopniu dotknęły naszych klientów.
Co umieściłaby Pani na liście sukcesów Uponor w 2021 r.?
Sukcesem jest na pewno powstanie nowej platformy BIM. Zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne w naszej branży są nowe rozwiązania, do których należy praca z użyciem Building Information Modeling. Dlatego cieszymy się, że użytkownicy na całym świecie mogą korzystać z wirtualnych modeli naszych produktów, a także narzędzi BIM, które stworzono po to, by ułatwić i przyspieszyć prace projektowe. Warto także podkreślić, że za powstanie platformy odpowiadał zespół specjalistów z Polski.
Ważnym wydarzeniem było również przejęcie udziałów polskiej firmy Capricorn. Włączenie jej zakładów w struktury Uponor znacznie zwiększa nasze moce produkcyjne i otwiera nowe możliwości rozwoju w tej części Europy. Obecnie skupiamy się na kwestiach związanych z integracją pod kątem biznesowym, ale również na poznaniu naszych nowych współpracowników. To ważny krok dla realizacji strategii wzrostu Uponor i umacniania naszej pozycji w regionie.
Wśród sukcesów 2021 r. warto również wymienić nowe produkty, które pojawiły się w naszej ofercie i szybko zyskały uznanie klientów. Pierwszy z nich to Ecoflex VIP – nowa linia rur preizolowanych, stanowiąca przełom w tej kategorii rozwiązań. Do jej opracowania wykorzystano technologię, sprawdzoną już w innych obszarach. Okazało się to strzałem w dziesiątkę. Powstał produkt, który jest połączeniem świetnej izolacyjności z dużą elastycznością. Z kolei wprowadzenie na rynek stacji mieszkaniowych Combi Port XS cieszy nas szczególnie, gdyż zostały opracowane z myślą o polskich klientach. Stacje dostępne są w aż pięciu gotowych konfiguracjach. Dzięki temu, chociaż mamy do czynienia z produktem prefabrykowanym, znacząco skróciliśmy czas realizacji zamówień. Klienci mogą sięgnąć po jedną z zaprojektowanych przez nas stacji mieszkaniowych Combi Port XS lub – jeśli wymaga tego sytuacja – zamówić produkty skonfigurowane z myślą o specyficznych wymaganiach danej inwestycji. To świetnie pokazuje, że pomimo globalnego charakteru firmy Uponor, tworzymy rozwiązania na wymiar, idealnie dopasowane do lokalnych specyfikacji, a nawet indywidualnych preferencji klienta.
Wśród tegorocznych sukcesów muszę wymienić także osiągnięcia związane z najważniejszym dla Uponor obszarem – obsługą klientów. Dzięki badaniu przeprowadzonemu przez Homburg & Partner mogliśmy poznać opinie – zarówno naszych partnerów, jak i klientów – na temat współpracy z nami. Mimo trudnego, pełnego wyzwań czasu poprawiliśmy i tak dobre wyniki z ubiegłego roku, uzyskując jeszcze lepsze noty we wszystkich badanych obszarach. Warto podkreślić, że oprócz wysokiej jakości produktów, z której jesteśmy znani od lat, klienci coraz lepiej oceniają naszą obsługę i wsparcie, jakie otrzymują. Okazuje się również, że jeszcze więcej osób poleciłoby naszą markę swoim bliskim! To dla nas bardzo motywujące.
Uponor uzyskał również tytuł Budowlanej Firmy Roku 2021. Jak osiąga się taki sukces?
Myślę, że to efekt intensywnej pracy w kilku obszarach. Z jednej strony to ciągłe udoskonalanie naszych produktów, rozwijanie aplikacji czy programów oferujących wsparcie w codziennej pracy projektantów oraz instalatorów, by mogli cieszyć się najwyższą jakością i komfortem oferowanych przez nas rozwiązań. Z drugiej strony Uponor to nie tylko produkty, ale przede wszystkim człowiek. Stawiamy na komunikację – z naszą branżą oraz klientami – wykorzystując do tego różne narzędzia jak m.in. prasę i media społecznościowe. Jesteśmy aktywni w tych obszarach, bo chcemy, aby ludzie mieli świadomość, że mogą u nas szukać odpowiedzi na trapiące ich pytania. Dla nas naprawdę liczy się każdy klient i dbamy o to, aby na wszystkich etapach współpracy otrzymywał od nas potrzebną pomoc.
Czyli Uponor to nie tylko wysoka jakość rozwiązań, ale również podejście do człowieka?
Tak, ale nie dotyczy to jedynie klientów firmy. Ważna jest także atmosfera wewnątrz Uponor. To stabilne miejsce, w którym można pracować przez wiele lat, rozwijać się i budować swoją karierę zawodową. Każdego roku obchodzimy budzące podziw jubileusze 15-, 20-, a nawet 25-lecia pracy w firmie. O tym, że Uponor to świetne miejsce do pracy świadczy również uzyskanie przez naszą jednostkę certyfikatu Great Place To Work. To wyróżnienie przyznawane jest na podstawie opinii pracowników. Certyfikat poświadcza wysoki poziom zaufania zespołu do Uponor jako pracodawcy. Co roku ubiegają się o niego firmy z 60 krajów, a sam Instytut funkcjonuje już od przeszło 30 lat.
A jakie zadania 2021 r. były dla Pani największym wyzwaniem, a jednocześnie powodem do dumy?
Wymagającym wiele pracy, a przy tym interesującym zadaniem, były działania związane z przejęciem udziałów firmy Capricorn. Włączenie w struktury Uponor tak dużej spółki to nie tylko skomplikowana operacja organizacyjna, która wciąż trwa, ale także istotne zadanie pod kątem komunikacji. Dlatego cieszę się, że miałam i nadal mam okazję pracować przy tym projekcie.
Ostatni kwartał tego roku to także zupełnie nowe wyzwania. Od grudnia 2021 roku do moich obowiązków należy wsparcie w zakresie marketingu nie tylko Uponor w Polsce, ale również w krajach bałtyckich i na Ukrainie. To wymagające, a jednocześnie bardzo rozwijające zadanie.
Jakie są plany Uponor na 2022 r.?
Już teraz mogę uchylić rąbka tajemnicy i powiedzieć, że wkrótce w naszej ofercie pojawią się pierwsze rury PEX, produkowane na bazie bio surowców. Charakteryzują się one znacząco zredukowanym śladem węglowym przy jednoczesnym zachowaniu tych samych, doskonałych właściwości produktu, co konwencjonalne rury PEX, znajdujące się w naszym portfolio. W Uponor poważnie podchodzimy do tematów związanych z ochroną środowiska, zależy nam, by oferowane rozwiązania wykazywały się nie tylko wysoką wydajnością, ale by były również jak najbardziej ekologiczne. Dlatego dbamy o to, aby dzięki naszym rozwiązaniom można było ograniczyć zużycie energii oraz mądrze gospodarować wodą, która jest bezcennym surowcem.
Ponadto, chcemy oczywiście w dalszym ciągu zwiększać produkcję, stawiać na innowacje i tworzyć dla naszych partnerów jeszcze lepsze rozwiązania. Zadowolony klient to największy skarb – stanowi najlepszą reklamę nie tylko produktów, ale również jakości obsługi. Dlatego w naszej strategii wzrostu – obok rozbudowy infrastruktury czy działań badawczych – zawsze stawiamy na pierwszym miejscu człowieka. To najbardziej obiecująca z inwestycji w przyszłość.