BUILDER SUPER CHALLENGE
W październiku po raz drugi przyznaliśmy wyróżnienia BUILDER SUPER POWER. W ten sposób chcemy promować wyróżniające się jednostki w branży, jak również wykorzystać efekt synergii. Dlatego począwszy od tego wydania oddajemy głos laureatom, którzy na naszych łamach będą dzielić się swoją pasją, wiedzą i doświadczeniami. Zaczynamy od podsumowania roku, kierując do nagrodzonych osób pytanie o największe wyzwanie, z jakim musieli się zmierzyć w 2022 roku.
ANNA KORSZEŃ, Dyrektor Operacyjny, Partner, Członek Zarządu, APA Wojciechowski Architekci
W mijającym roku zarządzanie działaniami naszej pracowni architektonicznej było zadaniem pełnym wyzwań i dynamicznych zwrotów akcji. Zanim zdążyliśmy przyzwyczaić się do nowej – „postcovidowej” rzeczywistości – wybuchła wojna w Ukrainie. Nasze dotychczasowe działania ucierpiały na wielu płaszczyznach ponieważ bardzo aktywnie rozwijaliśmy się na rynkach wschodnich. Zmieniły się również nasze priorytety. Od pierwszych dni błyskawicznie zaangażowaliśmy się w akcje pomocowe: zarówno te krótkoterminowo, jak i długofalowe (które trwają do dziś). Jako Dyrektor operacyjny, wraz z moimi Parterami z Zarządu APA Wojciechowski Architekci, musieliśmy wziąć na swoje barki odpowiedzialność za kompleksową reorganizację prowadzenia naszego biznesu w taki sposób aby zapewnić naszej pracowni bezpieczeństwo oraz warunki do dalszego rozwoju. Dynamika zmian geopolitycznych oraz zmieniający się rynek budowlany spowodowały, że w bardziej przemyślany sposób zarządzamy projektami, które wymagają długofalowego planowania i budżetowania. Z pewnością nie jest to proste zadanie. Dzięki pracy i zaangażowaniu całego naszego Zespołu staramy się jednak patrzeć w przyszłość z pewnym optymizmem. Liczymy również, że w niedługim czasie będziemy mogli powrócić do pracy nad naszymi ukraińskimi projektami.
mgr inż. PIOTR O. KORYCKI, Pełnomocnik Zarządu ds. Wdrożeń, Pruszyński
Pomimo określonego zakresu obowiązków codzienna podróż do mojej pracy jest do pewnego stopnia wyprawą w nieznane, tzn. nigdy nie ma takiego samego dnia i bardzo często muszę się zmierzyć z czymś nieprzewidzianym. Dzięki temu unika się nudy oraz ryzyka wypalenia – to jest piękne – czyli każdy nowy dzień to wyzwanie.
W 2022r. bardzo ważnym projektem było przeprowadzenie w sposób sprawny i skuteczny Wstępnych Badań Typu dla ściennych płyt warstwowych w okładzinach metalowych z rdzeniem MW – udało się to zakończyć pełnym sukcesem.
Był to bardzo złożony proces – zgodnie z normami badawczymi trzeba było wyspecyfikować elementy. Następnie starannie je wyprodukować oraz właściwie zmontować do badań. W tym procesie należało skoordynować działy zamówień, handlowy, produkcji, transportu oraz ustalić wszystkie szczegóły z akredytowanymi jednostkami badawczymi. Cały ten proces to było wielkie wyzwanie i kompromis, albowiem wymagał zespojenia działań wielu osób. Finał był w postaci uzyskanych bardzo dobrych wyników i wprowadzeniu wyrobu budowlanego do zastosowania w budownictwie – w kraju i za granicą.
AGNIESZKA WIERSZYŁŁO, Dyrektor ds. Personalnych, Hochtief Polska
Ostatnie lata przyniosły ze sobą wiele wyzwań. Covidova rzeczywistość zmusiła nas do poszukiwania nowych rozwiązań, pozwalających na efektywną organizację pracy w zmienionych warunkach. Praca rotacyjna czy zdalna, kiedyś niewyobrażalna w branży budowlanej, nagle okazała się nie tylko możliwa ale również efektywna. Wymagała ona oczywiście elastyczności i nabycia nowych kompetencji od kadry menedżerskiej i pracowników oraz wymusiła wprowadzenie nowych narzędzi informatycznych na stałe do naszego życia.
Początek roku był to Nowy Ład. Wdrożenie nowych regulacji było ogromnym obciążeniem ze względu na niedoprecyzowanie przepisów oraz dużą ilość aktualizacji i uzupełnień. Na pracę działu HR przełożyła się też mocno niepewność pracowników, jakie dokumenty trzeba składać i jak będzie wyglądało ich wynagrodzenie na koniec miesiąca.
W najbliższych miesiącach kluczowym zadaniem będzie podjęcie działań w celu opanowania presji podwyżek, dalsza inwestycja w rozwój naszej kadry oraz pozyskanie ambitnych i zdolnych pracowników, którzy swoje kompetencje przekują na sukces firmy.
MARCIN LUBER, Dyrektor Działu Projektowego, Grupa Pekabex
Obecny rok przyniósł wiele nowych wyzwań, takich jak: agresja Rosji na Ukrainę czy wysoka inflacja. Zachwiały one światową sytuacją gospodarczą, nie tylko w branży budowlanej, i to już od pierwszych miesięcy. Wspomniana wojna za naszą wschodnią granicą ma wpływ m.in. na gwałtowny wzrost cen stali i energii, a to przekłada się bezpośrednio na coraz wyższe koszty produkcji. Co z kolei wiąże się z ogólną niepewnością kosztów wytwórczych – i tak stal i energia stały się głównymi wyzwaniami dla projektanta. Naszym priorytetem jest obecnie także projektowanie elementów z zastosowaniem betonów niskoemisyjnych i przy użyciu bardziej zautomatyzowanych metody produkcji. Wymienione obszary są dla nas na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o poszukiwanie innowacji. Bardzo poważnym wyzwaniem w ostatnich latach jest wciąż brak wysoce wykwalifikowanej kadry. W dziedzinie projektowania wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów posiadających wiedzę i kompetencje nie tylko w zakresie budownictwa, ale także coraz szerzej w tematach związanych z innowacjami – digitalizacją czy automatyzacją.
JOANNA PODSTUFKA, Regional Marketing Manager, BIMobject Poland
Pomiędzy słowem „marketing” a „wyzwanie” powinno postawić się znak równości, ponieważ jest to dość nieprzewidywalny twór, a moja praca polega właśnie na dostosowaniu się do jego dynamiki. Do każdej kampanii marketingowej z 2022 mam pewien sentyment, ale na szczególne wspomnienie zasługuje zadanie powierzone mi w czerwcu bieżącego roku. Otrzymałam możliwość poprowadzenia działań marketingowych w nowym dla mnie obszarze, jakim są kraje skandynawskie. Zaczynając od rozpoznania rynku i pokonania barier językowych, a kończąc na nawiązywaniu współpracy z mediami oraz organizowaniu webinarów, udało mi się skutecznie wyruszyć w podróż w stronę nowych odbiorców. Niesamowitym doświadczeniem okazały się też rozmowy z tamtejszymi producentami i architektami oraz poznanie ich spojrzenia na budownictwo, co bezpośrednio wpłynęło na sformułowanie finalnej komunikacji marketingowej. Pierwszy krok został już zrobiony, dlatego śmielej będę stawiać kolejne w nadchodzącym 2023 roku.
MACIEJ GARBOWICZ, Architekt wnętrz, PR & Marketing Manager, Antczak Residential
Trzeci kwartał tego roku rozpoczyna etap trudnego sprawdzianu dla branży deweloperskiej. Wysoki koszt kredytu to wyzwanie nie tylko dla rosnącej grupy osób, szukających nowego lokum. To również jeden z czynników hamujących sprzedaż mieszkań przez dewelopera i wyzwanie w tworzeniu optymalnej oferty sprzedaży. Dlatego, jako Grupa Antczak mamy poczucie, że nie zmarnowaliśmy ostatnich lat poprzedzających kryzys. Dzięki dobrym relacjom konsumenckim bazującym na zaufaniu do naszej marki udało się pozamykać z sukcesami wiele prowadzonych projektów. Dzisiejsze wyniki to konsekwencja wdrażanej od lat wizji funkcjonowania naszej organizacji. W 2022 roku sprzedaliśmy wszystkie domy w naszej warszawskiej inwestycji Bluszczowe Wille, mieszkania na osiedlu Między Mostami oraz Łódzka 7 w Kaliszu. Zakładamy satysfakcjonujący poziom sprzedaży także w wypadku tych aktualnie kończonych, jak Ziębicka 14 w Poznaniu, w warszawskiej inwestycji Ursus Nova oraz w kaliskim River Side. Realizujemy inne rozpoczęte projekty, ale ruszamy z pracami przy dwóch nowych inwestycjach – Drzymały w Poznaniu i Rezydencji Asnyka w Kaliszu, i co ważne, mamy dobre sygnały popytowe dla tych projektów. Realizujemy pierwsze inwestycje w stolicy Niemiec Berlinie, mocno wchodzimy w segment PRS. Jako sukces odnotowujemy wysoką ocenę naszych realizacji przez klientów gotówkowych. Reasumując – właściwy wybór i dywersyfikacja lokalizacji inwestycji, mniejsze i bardziej kameralne projekty oraz wysublimowany, oryginalny styl – to nasza odpowiedź na trudny okres branży.
MARCIN CZAJKA, Dyrektor Sprzedaży i Doradca Architektoniczny, IGP Pulvertechnik Polska
Mijający rok 2022 upływa pod znakiem wielu wyzwań konfrontowanych z (po)pandemiczną i wojenną rzeczywistością, której staliśmy się częścią. Jednym ze zrealizowanych projektów jest druga edycja Roadshow „IGP on TOUR”, gdzie poprzez niestandardową i sprawdzoną formę spotkań udało nam się bardzo skutecznie dotrzeć do klientów. Mieliśmy także okazję uczestniczyć w wydarzeniach i spotkaniach branżowych, co z uwagi na nie do przecenienia dla marki IGP Pulvertechnik relacje międzyludzkie, jest dla nas szczególnie ważne. Z sukcesem wprowadziliśmy wewnętrzną sieć komputerową, a jeszcze w tym roku będziemy mogli zaprezentować nową stronę internetową. Warto podkreślić fakt swobodnego realizowania ustalonych i wymagających strategii z perspektywy bardzo dobrego wyniku sprzedaży, zwłaszcza tego rekordowego w historii firmy w roku 2021. Angażując się w tegoroczne zadania przygotowujemy się na z pewnością nie mniej wymagający kolejny rok. Świadomi szans i zagrożeń poradzimy sobie na wymagającym rynku równie dobrze jak dotychczas.
KATARZYNA JANIK, Dyrektor Personalny, SIG
Dbałość o transparentną, budującą zaufanie pracowników do organizacji komunikację to jedno z naszych najważniejszych zadań, któremu wydarzenia tego roku nadają szczególny sens. Wykorzystując dostępne w organizacji media i kanały komunikacji, staramy się regularnie informować pracowników o najważniejszych decyzjach, jak również o oddziaływaniu, jakie wydarzenia zewnętrzne mogą mieć na biznes. Za nami również rok intensywnej komunikacji strategii zrównoważonego rozwoju, ogłoszonej przez Grupę SIG. Zgodnie z podjętymi w niej zobowiązaniami, SIG chce być preferowanym pracodawcą wśród dystrybutorów materiałów budowlanych oraz liderem ds. zdrowia i bezpieczeństwa. Badania opinii pracowników SIG pokazują, że ten kierunek oceniany jest bardzo pozytywnie. Wydaje się nam, sądząc po tak dobrym wewnętrznym przyjęciu strategii, że jest to istotny komunikat również dla naszych przyszłych pracowników, który zdecydowanie wyróżni nas na rynku i zainteresuje najlepszych kandydatów.
JACEK KOWAL, Członek Zarządu, Dyrektor Logistyki, Grupa PSB Handel
Grupa Polskie Składy Budowlane to pierwszy w historii naszej branży projekt konsolidacji rodzimych firm dostarczających materiały budowlane do budowy i remontu domów. Jesteśmy liderem rynku, tworzymy nowe modele biznesowe, nowatorskie formuły targowe czy marketingowe, mamy wielu naśladowców, a mimo to pozostajemy największą i najlepiej zorganizowaną siecią niezależnych przedsiębiorców. Czas pędzi, w przyszłym roku będziemy obchodzić nasze 25-lecie. Nigdy nie zapomnimy o twórcach firmy i historii, bo jeśli chodzi o początki organizacji to mają one dla nas ogromne znaczenie, chodzi o ten czas „tworzenia” oraz ogromny wkład i zaangażowanie ludzi z początkowych etapów istnienia firmy. To im wiele zawdzięczamy, a w szczególności wspaniałym, pracowitym i charyzmatycznym liderom, którzy wskazali nam kierunek, a my skutecznie krok po kroku go realizowaliśmy. Idea wspólnego działania, by wspierać polskie firmy, jest wciąż sama w sobie tak szlachetna i piękna, że motywacja do pracy rodziła się w zespole w sposób spontaniczny.
Funkcjonujemy ostatnio w czasach zaburzeń z kategorii niespodziewanych, o dużym natężeniu i dużej częstotliwości. W dwóch poprzednich latach mierzyliśmy się z tymi samymi wyzwaniami jak inni uczestnicy rynku. Musieliśmy przygotować firmę do przetrwania okresu pandemii, wkrótce potem z ogromnym wzrostem popytu na artykuły wykończenia wnętrz i remontowe oraz wyposażenia ogrodów, bo w te obszary Polacy przesunęli swoje wydatki zamiast np. na turystykę czy kulturę. W kolejnym sezonie popyt przesunął się na wiele innych materiałów budowlanych czemu towarzyszył brak wystarczającej podaży i niespotykany dotąd wzrost cen, w niektórych przypadkach nawet dwukrotny (stal, drewno).
Po tych cierpkich doświadczeniach mamy tegoroczny sezon budowlany. Czy przy jego wcześniejszym planowaniu ktokolwiek uwzględnił inwazję rosyjską na Ukrainę, a potem ciąg dalszych konsekwencji jak ceny energii i paliw? Aktualnie w naszej branży mamy niespotykany wcześniej splot negatywnych czynników (rosnąca inflacja, wysokie koszty materiałów, logistyki i pracy, kursy walut, spadające wskaźniki pozwoleń na budowę, rozpoczętych budów i nowych kredytów hipotecznych), a jedyną pozytywną informacją jest tylko to, że wszyscy o tym wiedzą. Analizując wyniki widzimy, że mimo wartościowych przyrostów mamy wolumenowe spadki. Wyzwaniem jest znalezienie sposobu jak utrzymać linię spadających przychodów ponad linią rosnących kosztów. Przy tym żaden ekspert nie wie jak długo to potrwa, trzy miesiące czy dwa lata.
Pracujemy by znaleźć sposoby na zwiększenie sprzedaży oraz redukujemy koszty w obszarach gdzie jest to możliwe, by nie przyniosło uszczerbku dla naszej efektywności. Nie zatrudniamy nowych pracowników, lecz poprzez digitalizację, cyfryzację automatyzujemy pracę i dzięki temu przesuwamy uzyskane zasoby do tworzenia wartości dodanej jak zwiększenie sprzedaży lub poziomu obsługi. Mamy elektroniczną wymianę dokumentów i faktur z większością dostawców i partnerów w sieci. Wewnątrz firmy mamy cel by za 3 lata funkcjonować bez dokumentów papierowych. Prowadzimy wewnętrzną kampanię, w której sami pracownicy zgłaszają swoje pomysły na oszczędności i robią to niezwykle aktywnie. Jestem przekonany, że takie odwrócone podejście do problemu jest o wiele skuteczniejsze niż wytyczna ze strony kierownika. Pochwalę się, ale naprawdę mamy wspaniałych pracowników, ich uznajemy za największą wartością firmy, będziemy ich chronić i wciąż motywować.
To nie jest tak, że wyzwania do działania widzimy wyłącznie po stronie przychodów i kosztów. Równolegle pracujemy nad wieloma projektami optymalizującymi pracę u nas w jednostce centralnej lub w punktach sieci PSB, wiele zostało w ostatnich miesiącach ukończonych jak Fakturomat, Mobilny Magazynier, Kasy samoobsługowe, System zliczania klientów, Mobilne eArchiwum. Wcześniej, na łamach Builder’a, wspominałem o projektach dwóch magazynów centralnych i logistycznym projekcie „Trasówka”, który pozwolił opanować problem terminów dostaw do ok.500 punktów sieci.
W trakcie wdrażania jest ponad 30 kolejnych, nowych projektów. Sporo z nich dotyczy zmian w zakresie IT i logistyki w celu dostosowania do szybko zmieniającej się rzeczywistości biznesowej i nowych potrzeb firmy, a kilka dotyczy zmian organizacyjnych i zakresu obowiązków.
Mimo niekorzystnych sygnałów z otoczenia rynkowego, cały czas planujemy działania, które przyniosą efekty albo od razu albo zaowocują w przyszłości, na przykład wtedy, gdy rynek się ożywi, a kiedyś to przecież nastąpi.
W szerszym kontekście pracujemy nad weryfikacją strategii firmy na najbliższe lata, w tym nad strategią marketingową. W tej pracy przyświeca nam nasza „grupowa” misja: „istniejemy po to, by wspólnie rozwijać się szybciej”. Wierzymy w nią, więc to największe wyzwanie, to raczej długotrwały i ciągły proces, by stale wspierać polskie, głównie małe i średnie, rodzime firmy. Chcemy pozostać liderem w naszej branży oraz kategorii, czyli największą i najlepiej zorganizowaną siecią handlową w kanale tradycyjnym i nowoczesnym.
Potencjał Grupy jest bardzo duży, należy wykorzystać wszystkie okazje do synergii lub wzajemnej inspiracji, a czasem kompromisu. Patrząc na Grupę jako całość, przy tej liczbie partnerów zazwyczaj znajduje się ktoś, kto ma pomysł na rozwiązanie problemu zgłoszonego przez inny podmiot sieci. Musimy utrzymać odpowiednie tempo w obszarach nowoczesnego marketingu, zarządzania zmianą, transformacji cyfrowej, zwinnie mapować procesy, i negocjować najlepsze warunki handlowe dla naszych partnerów.
Jeśli tematem dyskusji są wyzwania, to na koniec podam moje jedno osobisto-zawodowe. Wiąże się ono z odpowiedzialnością za przyszłość firmy, za jej rozwój, utrzymanie dorobku i wizerunku. W efekcie dyskusji i przemian, które miały miejsce wiosną tego roku, na majowym Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy powierzono mi funkcję Członka Zarządu. Zasadniczą cechą akcjonariatu naszej spółki jest jego rozproszenie. Wśród udziałowców mamy pracowników, dostawców, a przede wszystkim Właścicieli punktów handlowych PSB pod markami Skład PSB, PSB Profi lub PSB Mrówka, którzy stanowią największą jego część. Intencją właścicieli punktów PSB jest utrzymanie kursu w oparciu o pierwotną ideę grupy zakupowej, a fundamentami i wartościami na jakich ma opierać się funkcjonowanie Grupy są transparentność, komunikacja, partnerstwo i współdziałanie. Oprócz tego rozumiemy i szanujemy różnorodność, każdy z punktów PSB prowadzą niezależni przedsiębiorcy. Oczywiście chcemy, by w jak największym zakresie działać wspólnie i korzystać z efektu skali, lecz dajemy przestrzeń do realizacji własnych pomysłów biznesowych.