Home Inwestycje MONITORUJEMY ZACHODNIĄ
MONITORUJEMY ZACHODNIĄ
0

MONITORUJEMY ZACHODNIĄ

0
0

GEO-Instruments Polska na zlecenie generalnego wykonawcy, firmy Budimex, świadczy usługę kompleksowego monitoringu czynnych torowisk w trakcie realizacji skomplikowanego zadania inwestycyjnego, jakim jest modernizacja stacji kolejowej Warszawa Zachodnia.

W celu kontroli bieżących przemieszczeń oraz deformacji torowisk zaprojektowaliśmy oraz wdrożyliśmy system pracujący na podstawie automatycznych stacji tachimetrycznych (AMTS), które w sposób ciągły prowadzą obserwację pryzmatów geodezyjnych zamontowanych bezpośrednio do szyn. Do tego celu wykorzystaliśmy najnowocześniejszy sprzęt marki Topcon, który charakteryzuje się wysoką odpornością na zmieniające się warunki atmosferyczne oraz dużą dokładnością. Urządzenia zamontowane są na stałe na placu budowy, poza strefą oddziaływania prowadzonych robót, co pozwala na precyzyjne wyznaczanie przemieszczeń kontrolowanych punktów. Ważnym elementem całego systemu jest oprogramowanie, które przetwarza wszystkie surowe obserwacje bezpośrednio w „przestrzeni chmurowej”. Cały proces pozyskiwania danych pomiarowych oraz ich wyrównywania odbywa się w pełni automatycznie, ale pod nadzorem doświadczonego zespołu naszych inżynierów. W kulminacyjnym momencie budowy nasz system dostarczał wyniki dla dwóch torowisk, co pozwalało na stałą obserwację ok. 120 punktów pomiarowych. Po przetworzeniu danych system analizuje, czy żaden z punktów nie przekroczył tzw. progów alarmowych. W przypadku wykrycia nadmiernego przemieszczenia system wysyła powiadomienia e-mailowe i/lub SMS-owe do osób nadzorujących prace na budowie. Co bardzo istotne w przypadku pomiarów na terenach kolejowych, system pozwala na stworzenie cyfrowego modelu danego torowiska i kontrolę jego parametrów w czasie rzeczywistym. Dane rejestrowane są nawet co ok. 20–30 min przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Taka częstotliwość prowadzenia pomiarów powoduje, że do przeanalizowania w ciągu kilkunastu minut jest ogromna ilość danych, których tradycyjna obsługa geodezyjna nie byłaby w stanie przetworzyć w odpowiednim czasie – z tego względu konieczne jest wykorzystanie narzędzi do analizy i dystrybucji danych.

DeltaLive/QuickView – nowoczesne platformy monitoringowe

W tym celu wszystkie dane pomiarowe wizualizowane są w łatwy i przejrzysty sposób na platformie monitoringowej DeltaLive. Jest to rozwiązanie, które umożliwia stworzenie „wirtualnego placu budowy” oraz prezentowanie na nim wszystkich gromadzonych danych. Taki sposób prezentacji pozwala na szybkie przeglądanie wyników oraz generowanie własnych zestawień i parametrów danego torowiska. Dodatkowo użytkownik otrzymuje możliwość pobierania wszystkich danych pomiarowych w formie tabelarycznej oraz otrzymywania automatycznych raportów dziennych, tygodniowych czy miesięcznych. W zależności od potrzeb GEO-Instruments może dostarczyć bardziej rozbudowane narzędzia do akwizycji danych, w tym innych sensorów, np. geotechnicznych czy środowiskowych. Do tego celu stworzyliśmy naszą autorską platformę monitoringową pod nazwą QuickView, która stanowi uniwersalne rozwiązanie pozwalające na nadzorowanie wielu różnych istotnych parametrów pomiarowych na kontrakcie. W obu przypadkach wszystkie dane są w pełni bezpieczne dzięki ich szyfrowaniu, a dostęp do samej platformy możliwy jest przez przeglądarkę z poziomu laptopa/PC lub telefonu za pomocą dwuetapowego uwierzytelnienia.

Kolejne wyzwania

Wraz z rozwojem infrastruktury kolejowej oraz budową nowych odcinków tras kolejowych pojawiają się nowe wyzwania, które w wielu przypadkach wiążą się ze znacznym ryzykiem realizacyjnym, np. z uwagi na oddziaływanie na sąsiadującą zabudowę lub prowadzenie tras po nowym śladzie w terenach o trudnych warunkach geotechnicznych. Nasza firma posiada w swoim portfolio wiele użytecznych rozwiązań pomiarowych dla branży kolejowej, które pozwalają minimalizować ryzyko prowadzenia robót. Dodatkowo bogate doświadczenie GEO-Instruments z innych oddziałów, np. z Wielkiej Brytanii, gdzie od wielu lat prowadzone są pomiary na dużych projektach, takich jak budowa linii kolejowej High Speed 2, pozwala oferować naszym klientom nowoczesne oraz sprawdzone na całym świecie rozwiązania pomiarowe. Polski oddział GEO-Instruments może pochwalić się ponadto obecnością na największych budowach w naszym kraju – np. wspomnianej Warszawie Zachodniej, jak również realizuje monitoring torowisk linii kolejowej przecinającej budowę Obwodnicy Oświęcimia w ramach budowy Drogi Ekspresowej S1 oraz rozpoczynającej się realizacji wzmocnienia Łódzkiego Domu Kultury w ramach budowy kolei dużych prędkości w Łodzi dla CPK.

open