Home Biznes i Ludzie DROGA LIDERA CZYLI 30 LAT ROCKWOOL POLSKA
DROGA LIDERA CZYLI 30 LAT ROCKWOOL POLSKA
0

DROGA LIDERA CZYLI 30 LAT ROCKWOOL POLSKA

0
0

ROCKWOOL Polska zbudował pozycję lidera w branży izolacji budowlanych na zaufaniu klientów do niezawodnej marki i solidnych relacjach z partnerami biznesowymi. Dziś świętuje jubileusz 30 lat w kraju, ale to tylko kolejny etap w rozwoju firmy. Z Andrzejem Kielarem, Dyrektorem Naczelnym ROCKWOOL Polska, rozmawia Danuta Burzyńska, Redaktor Naczelna „Buildera”.

Danuta Burzyńska: Szczerze gratuluję pięknego jubileuszu! Z tej wyjątkowej okazji warto przypomnieć, jaki był start firmy ROCKWOOL w czasie ustrojowych zmian w Polsce.

Andrzej Kielar: Dziś naprawdę trudno sobie wyobrazić warunki do budowy dużego biznesu, które panowały w Polsce na początku lat 90. Zakłady i fabryki postkomunistyczne były zacofane technologicznie, w większości nie potrafiły działać w warunkach wolnorynkowych, a więc wręcz naturalna była upadłość i wyprzedaż majątku. Pracownicy bali się o swoją przyszłość, bo bezrobocie, nowe zjawisko społeczne, rosło w zawrotnym tempie – sięgało 16 procent. Jeśli ostatnio narzekaliśmy na inflację, to dla przypomnienia w 1993 roku wynosiła ona 35 proc. W takich warunkach zaczęła działalność firma ROCKWOOL Polska sp. z.o.o. W zakład Izolacje Cigacice zainwestował duński kapitał – koncern ROCKWOOL. Rodzinna firma, która opracowała z początkiem XX wieku technologię produkcji wełny skalnej w oparciu o bazalt. Pierwszą fabrykę uruchomiła w 1937 roku, a od tego czasu do dziś powstało już 45 zakładów w 39 krajach na 5 kontynentach.

D.B.: Trzy dekady temu rozpoczęła się Wasza droga do liderstwa, równocześnie poprzez edukację rynku w temacie energooszczędności budynków wskazywaliście kierunek i angażowaliście innych do realizacji słusznej idei.

A.K.: To prawda. Inwestycja w Polsce w 1993 roku oznaczała, że klienci naszego rynku poznają wełnę skalną, bo to była pierwsza zachodnia inwestycja w tę gałąź branży budowlanej. Rozpoczęcie produkcji w Cigacicach, niewielkiej miejscowości pod Zieloną Górą, przez ROCKWOOL Polska oznaczało niezwykle ważne wydarzenie gospodarcze w regionie lubuskim i w kraju. Z perspektywy czasu musimy docenić, jak odważna i dalekowzroczna była to decyzja. Podjęto współpracę opartą na wzajemnym szacunku, z jasno postawionymi celami. Zaczynaliśmy naszą przygodę z wolnym rynkiem bez komputerów i telefonów komórkowych. Pierwszych klientów pozyskiwano, wyjeżdżając na lokalne targi budowlane samochodem dostawczym. Typowa grubość izolacji wynosiła 5 centymetrów, a o wełnie na fasadzie nikt jeszcze nie słyszał.

D.B.: Jak rozbudowywaliście paletę rozwiązań, wypracowując standard ROCKWOOL na długie lata?

A.K.: Ambitne inwestycje, determinacja oraz otwartość na potrzeby polskiego rynku pozwoliły nam szybko rozbudować ofertę. Już w dwa lata od rozpoczęcia produkcji w Cigacicach uruchomiliśmy produkcję w fabryce w Małkini, w województwie mazowieckim. Od początku naszej obecności w Polsce zainwestowaliśmy w proces technologiczny, rozbudowę linii i instalacje proekologiczne znacznie ponad 1 miliard złotych. Dziś izolacje ROCKWOOL Polska znajdują zastosowanie w każdym rodzaju budownictwa: domach jednorodzinnych i wielorodzinnych, garażach, biurowcach, budynkach pożytku publicznego, fabrykach, magazynach, elektrowniach, budynkach przemysłowych Aplikacje obejmują każdy element konstrukcji obiektu: dach, różne rodzaje stropów, podłogi, ściany działowe, fasady, izolacje techniczne, specjalistyczne zabezpieczenia przeciwpożarowe. Produkty ROCKWOOL doskonale sprawdzają się w budynkach stawianych metodą tradycyjną, drewnianych, prefabrykowanych i energooszczędnych. Jako pierwszy i jedyny producent w kraju nasza firma wdrożyła unikatową technologię produkcji płyt dwugęstościowych. Odpowiadając na oczekiwania rynku m.in. w zakresie termomodernizacji, promujemy izolację nadmuchową – niezwykle prostą, szybką technologię zachowującą wszystkie zalety izolacyjne wełny skalnej.

Takie podejście do biznesu dziś może nie dziwi, ale po starcie produkcji w 1993 roku, w co trudno uwierzyć, reklamowano jeden produkt izolacyjny. Przez 30 lat rozwoju powstała kompleksowa oferta do budownictwa mieszkaniowego i niemieszkaniowego. Klient może wybierać dowolne rozwiązania izolacyjne, ale zawsze jest pewien niezmiennych cech wełny skalnej: niepalności – wełna zachowuje swoje właściwości izolacyjne do 1000°C i stanowi najlepszą ochronę przed ogniem; odporności – to materiał niezwykle trwały i odporny na uszkodzenia, zachowuje właściwości izolacyjne nawet przez 65 lat; właściwości termicznych – chroni wnętrze budynku przed upałem i chłodem, zapewniając komfort pracy i życia użytkownikom budynku; komfortu akustycznego – pochłania dźwięki z zewnątrz i wewnątrz budynku; estetyki – daje możliwości rozwoju w projektowaniu; paroprzepuszczalności – chroni budynek przed wilgocią i grzybami, obiekt ocieplony wełną oddaje wilgoć na zewnątrz; oraz recyklingu – to materiał, który w 100 proc. może być ponownie wykorzystany.

Klienci poszukujący izolacji gwarantującej najwyższe standardy wybierają właśnie produkty ROCKWOOL Polska, znając jej przewagi rynkowe nad innymi izolacjami i dobrze wiedząc, że jest to pewna inwestycja na długie lata, wielopokoleniowa.

D.B.: Od początku przyświecały Wam ambitne cele i dbałość o relacje biznesowe. Na jakich jeszcze filarach wsparta została działalność firmy w Polsce i co dzisiaj nadaje jej ton oraz tempo rozwoju?

A.K.: Dziś ROCKWOOL Polska to jeden z największych i najnowocześniejszych producentów wełny skalnej na świecie. Inwestując w produkcję, równocześnie firma zbudowała mocne relacje z biznesowymi partnerami na rynku, rozwinęła doradztwo klientom od architektów po wykonawców i prywatnego inwestora, a w ostatnich latach szczególną uwagę przykłada do rozwoju usług digitalnych na wielu poziomach codziennego funkcjonowania.

Dziś cała nasza działalność jest oparta na zaawansowanych systemach informatycznych. Klienci zamawiają produkty online, a ich pozyskiwanie i obsługa są w ogromnym stopniu zdigitalizowane. To nasza odpowiedź na potrzeby klientów. Dzięki nowym technologiom możemy je zaspokajać.

Firma odpowiada na potrzeby budownictwa nowego i tego, które wymaga termomodernizacji. Nasze produkty są stosowane w tak nowoczesnych budynkach, jak Mennica Polska w Warszawie, i w zabytkowym hotelu Europejskim.

Reaguje również na nowe technologie, jak montaż paneli fotowoltaicznych, stacje ładowania samochodów elektrycznych w garażach budynków mieszkalnych. Oferujemy w tym zakresie rozwiązania izolacyjne, które gwarantują bezpieczeństwo przeciwpożarowe.

Jako ROCKWOOL Polska zdajemy sobie sprawę, ja ważny jest zrównoważony rozwój biznesu. Dlatego dostosowujemy procesy wewnętrzne podczas całego cyklu funkcjonowania firmy do nowych wymagań. Ekologię, naturę i energooszczędność mamy wpisane w biznes.

Warto podkreślić, że tak imponujący rozwój w ciągu 30 lat był możliwy dzięki zespołowi pracowników i niezmiennym od lat wartościom, które są codziennością w firmie: ambicja, uczciwość, efektywność i odpowiedzialność. Zasady te, także w kontaktach biznesowych, gwarantują długotrwały, skuteczny biznes w zmieniającej się rzeczywistości.

open