LUDZIE I FIRMY SUKCESU 2023
Sukces to wypadkowa ciężkiej pracy, niezwykłej motywacji i talentu wielu ludzi. Jednak nawet najlepszy zespół potrzebuje prawdziwego lidera. Takich właśnie liderów gościliśmy na okładkach „Buildera” w 2023 roku.
SZCZEPAN BURYŁO, Prezes Galeco sp. z o.o.
Poczyniliśmy istotny krok w rozwoju naszej firmy, wprowadzając do oferty stalowe pokrycia dachowe. Obecnie jest to blachodachówka modułowa BROSA i mogę obiecać, że na tym się nie zatrzymamy. Ci, którzy znają Galeco, wiedzą, że innowacyjność i poszukiwanie błękitnego oceanu to DNA naszej marki. Dekadę temu udowodniliśmy to, wprowadzając na rynek system BEZOKAPOWY, dziś możemy się pochwalić kolejnym przełomowym i unikatowym na skalę światową rozwiązaniem – systemem DACHRYNNA. Jest to zintegrowany produkt, który łączy pokrycie dachowe w postaci panelu na rąbek z systemem rynnowym ukrytym w jego strukturze i warstwie ocieplenia budynku. To kolejny krok w rozwoju designu i architektury nowoczesnych dachów. Entuzjastyczna reakcja architektów i inwestorów utwierdziła nas w przekonaniu, że warto być o krok przed innymi, tworząc rozwiązania, jakich nie ma na rynku.
Rok 2024 będzie niewątpliwie trudny pod względem biznesowym, co ma związek z czynnikami zewnętrznymi, które negatywnie wpływają na sytuację w branży. Widzimy jednak od kilku miesięcy pierwsze symptomy ożywienia, a poczynione przez nas działania wyprzedzające spowodują, że przyszły rok powinien być dla nas znacznie lepszy od obecnego.
ANDRZEJ RECLIK, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny Heidelberg Materials Polska
Rok 2023 branża cementowa będzie wspominać pozytywnie. Nie zmienia tego spowolnienie, które w pierwszej połowie roku obserwowaliśmy w budownictwie, a szczególnie na rynku mieszkaniowym. Kolejne miesiące przyniosły jednak symptomy ożywienia w tym sektorze, co przekłada się na optymistyczne prognozy na rok 2024.
Z perspektywy naszej firmy powodów do satysfakcji również nie brakuje. W 2023 roku zrealizowaliśmy kilka kluczowych inwestycji przybliżających nas do realizacji celów dekarbonizacyjnych oraz idei gospodarki cyrkularnej. Mam na myśli m.in. zakończenie budowy zakładu recyklingu betonu w Dąbrowie Górniczej, który stał się pierwszym tego typu obiektem w Polsce i jednym z nielicznych w Europie. To kamień milowy naszych starań o zamknięcie cyklu życia betonu i cementu. Już na początku przyszłego roku rozpoczniemy tam produkcję kruszyw alternatywnych pochodzących z recyklingu betonu oraz zdekarbonizowanej pasty cementowej, którą ponownie wykorzystamy w produkcji cementu.
W rok 2023 weszliśmy jako Grupa Górażdże, jednak kończymy go jako Heidelberg Materials Polska. Zmienia się nasze logo, jednak kluczowe wartości naszej organizacji pozostają niezmienne. Będąc częścią międzynarodowego koncernu, nadal będziemy skupiać się na realizacji celów środowiskowych i dostarczaniu najwyższej jakości produktów oraz usług naszym klientom. Chcemy również w dalszym ciągu aktywnie współuczestniczyć w życiu sąsiadujących z nami społeczności lokalnych i rozwijać działania na rzecz wzmacniania bezpieczeństwa i rozwoju pracowników.
Co przyniesie nam 2024 rok? Wierzymy, że biznesowo będzie to efektywny i dobry czas, w którym jeszcze mocniej ruszymy naprzód. Utrzymamy kurs skierowany na redukcję śladu węglowego, a także na bliską współpracę z partnerami biznesowymi. To fundamenty strategii, dzięki której od lat konsekwentnie osiągamy założone cele.
RAFAŁ OSIŃSKI, Dyrektor Sprzedaży Deceuninck Poland
Rok 2023 dla nas był niewątpliwie wyjątkowy ze względu na 30-lecie działalności Deceuninck w Polsce, naznaczone przez kolejne dekady ciągłym wzrostem i umacnianiem oddziału polskiego na arenie europejskiej jako jednego z głównych ośrodków produkcji i dystrybucji Grupy Deceuninck w tej części kontynentu. Krokiem milowym w 2023 r. było otrzymanie walidacji naszych celów klimatycznych od międzynarodowej inicjatywy Science Based Targets (SBTi). Zadeklarowaliśmy redukcję emisji CO2 o 60% do 2030 r. i uzyskanie zerowej emisji netto do 2050 r. Strategię dekarbonizacji realizujemy poprzez inwestowanie w energię odnawialną, wdrażanie monitoringu zużycia energii czy wymianę oświetlenia i maszyn produkcyjnych. Sukcesywnie inwestujemy także w recykling PVC i gospodarkę cyrkularną, aby wiarygodnie realizować naszą misję budowania zrównoważonych domów. Na koniec 2023 r. zakończymy 5-letni plan inwestycyjny dla zakładu recyklingu w Diksmuide, zwiększając jego moce przerobowe z 25 do 40 tys. ton przetworzonego surowca. Ten rok to także finalizowanie tranzycji u naszych partnerów na wyjątkowy system Elegant, oparty o modularną platformę iCOR, dającą wiele nowych możliwości producentom stolarki. Z kolei w 2024 r. upatrujemy sporych szans dla partnerów w eksporcie. Dzięki naszej rozwijającej się ofercie, dostosowanej do wielu rynków – m.in. holenderskiego, włoskiego czy francuskiego, jesteśmy gotowi wspierać ich rozwój w tych kierunkach.
JANUSZ KOMURKIEWICZ, Członek Zarządu FAKRO
Rok 2023 był trudnym i pełnym wyzwań czasem. Konsekwencje pandemii i wybuchu wojny na Ukrainie były odczuwalne już od pierwszych dni. Mierzyliśmy się z wysoką inflacją, małą ilością udzielanych kredytów hipotecznych czy brakiem programów wspierających budownictwo. Dla nas, producentów drewnianej stolarki otworowej, dodatkowo odczuwalny był kryzys na rynku drzewnym. Niesprzyjająca nam polityka sprzedaży drewna prowadzona przez Lasy Państwowe oraz wycofanie certyfikacji FSC mają wpływ na sprzedaż naszych drewnianych okien, które wysyłamy poza granicę kraju. Druga połowa roku była dla nas dużo bardziej sprzyjająca między innymi dzięki programom dotyczącym czystego powietrza i termomodernizacji. Nasza kampania „Wymień stare okna na nowe” idealnie wkomponowała się w ekologiczny trend. Budownictwo ożywiło się również dzięki rządowemu programowi Bezpieczny Kredyt 2%.
W przyszłość patrzymy z umiarkowanym optymizmem. Szacujemy że przyszłym roku wzrośnie PKB, co przełoży się na kilkuprocentowy wzrost sprzedaży na rynku materiałów budowlanych. Spodziewamy się także, że dodatkowym bodźcem zwiększającym sprzedaż będzie malejąca inflacja.
KRZYSZTOF MAJEWSKI, Country Manager Somfy
Na początku roku obserwowaliśmy tąpnięcie na rynku budowlanym. Obecnie, w drugiej połowie, widzimy, że rynek zaczyna się odbudowywać – zarówno ten wewnętrzny, jak i eksportowy. Ten rok to czas dostosowywania się do nowych warunków, m.in. ze względu na kryzys energetyczny. Pamiętajmy, że polscy producenci okien należą do światowej czołówki, więc transformację musieli przejść w przyspieszonym tempie. Somfy jako dostawca komponentów do osłon zewnętrznych w tej zmianie musiało niejako dotrzymać im kroku. Dlatego kluczowe stały się rozwiązania poprawiające efektywność energetyczną. I w tym zakresie wiemy, że nasze działania miały znaczenie – automatyka zintegrowana w osłonach zewnętrznych wpływa pozytywnie na bilans energetyczny budynków.
W 2023 r. w Somfy wprowadziliśmy przełomową serię RS100 Solar io. Te flagowe produkty na nowo zdefiniowały standardy w automatyce do rolet. Łączą dobrze znany komfort RS100 w zakresie ciszy z jakością rozwiązań solarnych Somfy. Produkty były jednym z filarów naszej oferty, ale i komunikacji. Równocześnie staraliśmy się edukować w zakresie energooszczędności zarówno użytkowników końcowych, jak i klientów biznesowych.
W przyszłość patrzę optymistycznie. Mamy bardzo ambitne plany na kolejne miesiące i widzimy, że są one realne. Zainteresowanie smart home staje się nieodłącznym elementem samego smart city. Jako Somfy możemy obiecać, że w 2024 roku zapewnimy kompleksową obsługę szerszych grup klientów oraz wprowadzimy szereg innowacji istotnie powiększając nasze portfolio. Chcę podkreślić znaczenie działu sprzedaży, przed którym będziemy stawiać nowe ambitne cele. Zależy nam na transformacji: z firmy skupionej głównie na transakcyjnym podejściu w firmę, która kompleksowo odpowiada na potrzeby klientów.
RAFAŁ MICHALSKI, CEO Blachotrapez
Firma rozwija się, gdy inwestuje w nowe technologie, i my to robimy. W swoim portfolio mamy największą ilość produktów z najdłuższą gwarancją. Nieustannie kładziemy nacisk na jakość i trwałość naszych wyrobów, co pozostało niezmienne w obliczu zawirowań społeczno-ekonomicznych. Choć wpływają one na marżę, nie ulegamy pokusom osłabienia jakości. Dopuszczenie produktów bardzo tanich i niespełniających wymagań sprawiłoby, że stracilibyśmy zaufanie klientów. Mamy nowoczesne zakłady, w których panuje pełna automatyzacja produkcji, a procesy technologiczne są do niej precyzyjnie dopasowane. Dwa lata temu stwierdziłbym, że stałe podnoszenie poprzeczki jest konieczne, natomiast teraz bardziej skłaniam się ku filozofii lean, która polega na tym, aby nie dawać klientowi więcej, niż potrzebuje. W którymś momencie bowiem ciągle podnoszenie poprzeczki powoduje, że ilość zasobów, jaka jest poświęcona na ten cel, a potem na utrzymanie produkcji na określonym poziomie, znacznie przewyższa korzyści, które odnosi z tego klient. Postawiliśmy na wzmocnienie siły sprzedaży. W ciągu ostatnich 5 lat otworzyliśmy 53 oddziały funkcjonujące na zasadzie franczyzy. Wraz ze stałym wzrostem liczby placówek sprzedażowych oraz punktów obsługi klienta zwiększamy swoje moce przerobowe, a na początku roku 2024 zaprezentujemy także nasze rozwiązanie fotowoltaiczne. Będziemy producentem systemu, który nie będzie się opierał na komponentach dostępnych na rynku, ale na takich, które produkujemy sami.
AGATA GŁADYSZ-STAŃCZYK, Dyrektor Business Unitu Materiały Izolacyjne SYNTHOS S.A.
W mijającym roku branża izolacyjna doświadczała dynamicznych zmian, stawiając czoła wyzwaniom związanym z rosnącymi kosztami energii, wytycznymi agendy klimatycznej Fit for 55 wprowadzonej przez Unię Europejską i potrzebami w zakresie energooszczędności budynków.
Wdrażane regulacje wpływają bezpośrednio na decyzje inwestorów dotyczące wyboru właściwej izolacji. Jako producent InVento, szarego EPS do produkcji styropianu, podkreślamy, że efektywna i zarazem ekologiczna – m.in. dzięki wysokiej zawartości recyklatu – izolacja jest odpowiedzią na te wyzwania. W Synthos stale rozwijamy zaawansowane technologie, by jeszcze skuteczniej przetwarzać styropian budowlany. Co więcej, nasze działania nie ograniczają się jedynie do aspektów technologicznych. Chcemy brać odpowiedzialność za cały łańcuch wartości. Dlatego wspólnie z EUMEPS rozpoczęliśmy kampanię edukacyjną #poznajstyropian, której celem jest podnoszenie świadomości inwestorów na temat właściwej i efektywnej izolacji styropianem. W 2024 r. będziemy nadal działać wspólnie z regulatorami na rzecz wprowadzenia przepisów wykonawczych ułatwiających komercjalizację rozwiązań cyrkularnych, tj. dotacji do zaawansowanych technologii, regulacji dotyczących selektywnej zbiórki recyklowalnych materiałów budowlanych, a także programów dotacji dla izolacji budynków z zastosowaniem materiałów z zawartością recyklatów. Wierzymy, że świadome podejście do izolacji budynków, wsparte przepisami prawa, efektywnymi technologiami i edukacją, stanie się fundamentem nowej ery branży. Chcemy być siłą napędową tej transformacji, przyczyniając się do budowy lepszego świata dla przyszłych pokoleń.
MICHAEL KRAUS, Prezes Zarządu firmy KREISEL
Rok 2023 upłynął pod znakiem gwałtownie rosnącej inflacji. To był naprawdę trudny okres, który stawiał naszą firmę przed niezwykłymi wyzwaniami. Tym bardziej cieszy fakt, iż pomimo wszystkich niesprzyjających okoliczności udało nam się w dużej mierze zrealizować ambitne cele. Był to dla nas dobry rok, osiągnęliśmy bardzo zadowalający obrót. Jesteśmy w branży chemii budowlanej od 30 lat i są wśród nas osoby pamiętające zarówno początki, jak i czasy wielkich zmian. Jestem przekonany, że wszystkie doświadczenia są dla nas wartościowe i pomagają budować lepszą przyszłość firmy. Warto również wspomnieć o naszym wkładzie w zrównoważony rozwój. W projekcie „Ekologiczne Klonowanie” posadziliśmy 1500 klonów czerwonych. Nasze drzewa zakwitły w całej Polsce, przynosząc korzyści dla społeczności oraz otaczającego nas środowiska. Nasza misja nie kończy się wraz z końcem tego projektu. Patrząc w przyszłość, zobowiązujemy się do kontynuowania działań na rzecz ochrony środowiska i tworzenia zrównoważonych społeczności.
Osiągnięte wyniki są podstawą do kontynuacji obranego kursu, dalszych modernizacji zakładów i zapewnienia bezpiecznych miejsc pracy również w nadchodzących latach.
Jest to zasługa wszystkich naszych pracowników, za co chciałbym serdecznie podziękować, również w imieniu całego kierownictwa firmy!
AGNIESZKA RUDNICKA, Prezes Zarządu Palisander sp. z o.o.
Rok 2023 był dla nas bardzo szczególny. Trzydzieści lat obecności na rynku to powód do dumy. Każda okrągła rocznica jest również czasem bilansów i podsumowań. W kolejną dekadę naszej działalności weszliśmy z satysfakcją i podniesionym czołem. Mając świadomość pewnej pozycji, jaką udało nam się przez te lata zbudować, jesteśmy zmotywowani do dalszej pracy i dalszego rozwoju, nad którym zamierzamy intensywnie skupić się w nadchodzącym roku. Dalsze wdrażanie cyfryzacji w naszym przedsiębiorstwie, optymalizacja procesów i wydajności oraz inwestycje w rozwój kadry to nasze główne cele na 2024 rok. Obecna sytuacja na rynku budowlanym nie jest łatwa, zmagamy się z różnymi wyzwaniami, w szczególności ze wzrostem cen, który chyba najmocniej uderza w całą branżę. Na szczęście zauważalny w ostatnim czasie jest trend stabilizacji cen surowców, jednak wciąż na bardzo wysokim poziomie. Tym bardziej wykonawcy doceniają nasze wysoko rozwinięte usługi, pozwalające optymalizować rotację potencjałem i generować realne oszczędności w budżecie budowy. Optymizmem napawają pojawiające się już pierwsze głosy o stopniowym odblokowywaniu funduszy z KPO. Pozwoli to na zachowanie względnej płynności portfela inwestycji, na co bardzo mocno liczą w tej chwili wszystkie sektory branży budowlanej.
IWONA SZCZĘSNA-DYMEL, Prezes Zarządu Zbych-Pol & Mobet sp. z o.o.
Rok 2023 to dwa oblicza biznesu. To rok pełen wyzwań. W sferze handlowej musieliśmy mierzyć się z brakiem zamówień i niskimi marżami. Sytuacja rynkowa w pierwszej połowie roku wymagała od nas niestandardowego podejścia do kalkulowania naszych ofert w celu pozyskania kontraktów. Komfort planowania produkcji i zapełniania mocy produkcyjnych ograniczył s ię do perspektywy 2 kwartałów. Przeprowadzone analizy w roku 2022 pokazywały nam zagrożenia spowolnienia w pierwszej połowie 2023 roku, tak więc sytuacja nie była dla nas zaskoczeniem. Druga połowa roku to stopniowe polepszenie koniunktury. Wzrost zamówień i poprawa skuteczności naszej kontraktacji. W obecnej chwili niezwykle istotne stało się bieżące monitorowanie, ciągła analiza otoczenia i szybkie podejmowanie decyzji. Wprowadzone w końcu 2 022 r oku p rzez n as p rocedury działania pozwalają nam w tej niezwykle zmieniającej się sytuacji świadomie reagować. W bieżącym roku zdywersyfikowaliśmy portfel zamówień na 2024 rok. Niezwykle istotne okazało się to, co nas charakteryzuje i wyróżnia w branży – rodzinna atmosfera i otoczenie. Jasne, transparentne komunikowanie się z całym zespołem okazało się kluczem do utrzymania zaufania załogi dla naszych działań. Z takim oparciem wchodzimy w 2024 rok, z poczuciem, że jesteśmy mocniejsi. Nadchodzący rok to dalsza niepewność o zamówienia na rynku. Kluczowe mogą okazać się relacje i wzajemne zaufanie. Niezależnie od sytuacji rynkowej wyzwaniem na nadchodzący rok będzie redukcja śladu węglowego, modernizacji zakładu i automatyzacja procesu produkcji. To wszystko pociąga za sobą szereg nakładów inwestycyjnych, co w sytuacji niepewności rynkowej niesie za sobą zwiększone ryzyko działań.
WOJCIECH HOMIK, Prezes Zarządu Layher sp. z o.o.
Rok 2023 jest dla nas szczególny, i to z kilku powodów. W ujęciu globalnym osiągnęliśmy kolejny kamień milowy w rozwoju firmy, jakim jest otwarcie trzeciego zakładu produkcyjnego, zlokalizowanego w Niemczech, w bliskim sąsiedztwie dwóch pozostałych.
Dzięki temu znacząco zwiększyliśmy nasze moce produkcyjne, przez co nasz materiał jest jeszcze szybciej dostępny dla naszych klientów. Bardzo dużą wagę przykładamy do zrównoważonego rozwoju, dbając o to, by nasze zakłady produkcyjne były budowane z wykorzystaniem zielonych dachów i wydajnych systemów fotowoltaicznych. Nowe budynki spełniają najwyższą klasę efektywności energetycznej, a systemy grzewcze wykorzystują odzysk ciepła z procesów produkcyjnych. Wszystkie podejmowane przez nas działania zostały potwierdzone certyfikatami ISO 14001 i ISO 50001.
Bieżący rok jest dla nas rokiem jubileuszowym na rynku polskim. Świętujemy obecnie 25 lat działalności. Stale się rozwijamy, by móc oferować naszym klientom serwis na najwyższym poziomie przy stale zmieniających się warunkach rynkowych. W ramach rozwoju rynków lokalnych otworzyliśmy z początkiem roku oddział w Rzeszowie. Biuro handlowe wraz z magazynem jest dostępne dla naszych klientów z południowej części Polski.
Pomimo ogólnej, dość pesymistycznej sytuacji na rynku budowlanym bieżący rok jest dla nas bardzo pozytywny pod względem biznesowym. Będąc innowatorem na rynku rusztowań, mamy zdywersyfikowane portfolio produktów, które znajduje zastosowanie w różnych gałęziach biznesu, a dalsze działania rozwojowe nakierowane są na otwieranie nowych perspektyw zastosowań.
KAROLINA MZYK CALLIAS, Prezes Zarządu i Właścicielka Grupy Yawal
EDMUND MZYK, Założyciel spółek Yawal oraz Final
Mimo trudnej sytuacji na rynku europejskim utrzymujemy strategiczny kurs oparty na niezachwianej jakości i przywiązaniu do wartości. W trakcie roku jasno zakomunikowaliśmy klientom, że w naszych procesach produkcyjnych wykorzystujemy wyłącznie wlewki odlewane z pierwotnego oraz wtórnego aluminium, pozyskiwanego ze złóż zlokalizowanych poza terytorium Rosji.
Zasady odpowiedzialności społecznej biznesu są wpisane w nasze DNA, co ma także znaczący wpływ na nasze zaangażowanie w cele zrównoważonego rozwoju. Modernizacja parku maszynowego i inne działania w odpowiedzi na wymogi ESG, w tym uzyskanie przez Final certyfikatu EPD oraz dołączenie do inicjatywy ONZ Global Compact przez Grupę Yawal, pokazują, jak poważnie traktujemy globalny trend troski o środowisko. Od tej organizacji otrzymaliśmy nagrodę w uznaniu za zaangażowanie w działania na rzecz ochrony klimatu oraz promowanie zrównoważonego rozwoju. Budowanie współpracy zespołowej i angażowanie pracowników w realizację ich pomysłów także traktujemy jako element zrównoważonego rozwoju, tworząc różnego rodzaju inicjatywy wewnętrzne, jak program Kaizen czy też Razem dla Klienta.
Rok 2023 dał także zupełnie nowe możliwości płynące ze sztucznej inteligencji. To fantastyczna szansa dla nas wszystkich i chcemy ją wykorzystać w roku 2024 w dalszym rozwoju oprogramowania dla zwiększenia satysfakcji naszych klientów, a także poprawy efektywności operacyjnej.
W kolejnym roku oczekujemy stopniowej poprawy koniunktury i planujemy dalszy rozwój biznesu dzięki zwiększonej aktywności w nowych segmentach i obszarach, a także na rynkach eksportowych. Wierzymy, że jakość rozwiązań i zaangażowanie w sukces naszych Klientów pozwoli nam stopniowo budować globalną markę.