Na budowie wnęki dokowej w Porcie Gdynia osiągnięto 85% zaawansowania prac kafarowych. To zasługa między innymi wyspecjalizowanej załogi oraz sprzętu – pracuje tam drugi co do wielkości kafar w Europie. Maszyna służy do wbijania pali w dno.
Inwestorem projektu pod nazwą „Budowa wnęki dokowej oraz przestawienie doku pływającego wraz z robotami towarzyszącymi” jest Port Gdynia. Etap pierwszy obejmuje budowę wnęki dokowej, przebudowę odcinka Nabrzeża Południowego II, przebudowę odcinka Nabrzeża Zachodniego I, wykonanie robót ziemnych i czerpalnych we wnęce dokowej oraz na torze podejściowym do niej, a także przestawienie doku pływającego z istniejącej lokalizacji do nowo wybudowanej wnęki. Etap drugi obejmie przebudowę Pirsu nr II. Generalny wykonawca tej inwestycji, konsorcjum firm NDI SA i NDI SOPOT SA, musi też uzyskać pozwolenia na użytkowanie.
Kluczowy moment budowy
Na ten moment prace są już zaawansowane. Aktualnie wykonywane są m.in. roboty kafarowe, palowe, rozbiórki, a także rozpoczęto prace żelbetowe
– Jesteśmy w kluczowym momencie realizacji tego projektu. Udało się zakończyć prace kafarowe na nabrzeżu wschodnim, niedługo zakończą się także na nabrzeżu północnym. Osiągnęliśmy około 85% zaawansowania nie tylko robót kafarowych, ale też rozbiórek. Zakończyliśmy je na części lądowej, lecz kontynuujemy rozbiórkę podwodnych elementów konstrukcji. Zrealizowane dotychczas prace umożliwiły nam wykonywanie żelbetowej nadbudowy – relacjonuje Paweł Ciomek, kierownik budowy z Grupy NDI.
Poza tym w grudniu zeszłego roku rozpoczęto roboty elektryczne, a obecnie planowane są wodociągowe oraz gazowe. W najbliższych tygodniach kontynuowane będą między innymi prace kafarowe i żelbetowe. Już wiosną generalny wykonawca przystąpi do robót czerpalnych.
Najnowocześniejszy sprzęt
Co ciekawe, inwestycja w gdyńskim porcie jest realizowana przy pomocy najnowocześniejszego sprzętu. Wśród maszyn, które robią wrażenie, jest m.in. drugi co do wielkości kafar w Europie:
– Zdecydowaliśmy się na wykorzystanie właśnie takiego sprzętu ze względu na trudne warunki gruntowe, jakie tu występują. Duży kafar jest wykorzystywany do pogrążania w grunt stalowych rur o średnicy 1014 mm i długości 28 m. Sam bijak, czyli element uderzający i „wbijający” rury, waży 28 t. Kafar osiąga nieco ponad 70 t, a zestaw wraz z żurawiem gąsienicowym ponad 270 t – tłumaczy Paweł Ciomek.
Budowa wnęki dokowej to już kolejna inwestycja hydrotechniczna NDI na rzecz Portu Gdynia. Umowa opiewa na ponad 82 miliony złotych brutto. Czas realizacji projektu wynosi 18 miesięcy.
Materiały Grupa NDI