|

POLSKA SIŁA W BUDOWIE CPK

Dzięki wdrożonym przez CPK mechanizmom już na etapie wyboru wykonawców zwiększono szanse na realizację kontraktu przez firmy posiadające bogate doświadczenie w inwestycjach infrastrukturalnych w Polsce i zatrudniające tu pracowników.

Centralny Port Komunikacyjny to strategiczna inwestycja, której celem jest stworzenie nowoczesnego systemu komunikacyjnego kraju, integrującego transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Dzięki zapewnieniu środków na prowadzenie inwestycji, a także przyjęciu realistycznego zakresu i harmonogramów program CPK jest dziś sprawnie realizowany. Spółka nabywa kolejne grunty pod przyszłe lotnisko, prowadzi miliardowe przetargi oraz realizuje pierwsze inwestycje.

Nie ma tygodnia, w którym nie informujemy o otwarciu ofert w przetargach, prowadzonych postępowaniach czy podpisaniu nowych umów. Łącznie od 2024 r. zawartych zostało 175 umów na kwotę ponad 5 mld 235 mln zł. Do końca tego roku spółka CPK zamierza ogłosić przetargi na łączną sumę około 30 mld zł. W ostatnim kwartale 2025 r. ruszyć ma m.in. postępowanie wykonawcze dotyczące palowania (budowa fundamentów głębokich) pod budynek terminala.

Plan postępowań inwestycyjnych spółki CPK zakłada, że w latach 2026–2028 uruchomionych zostanie niemal 100 postępowań o wartości powyżej 1 mln zł netto każde. Tylko w 2026 r. orientacyjna wartość przetargów sięgnie ok. 40 mld zł. Największe z nich mają dotyczyć m.in. robót budowlanych na linii kolejowej Warszawa–Łódź oraz budowy dróg i infrastruktury lotniskowej.

W tym roku spółka Centralny Port Komunikacyjny odebrała od Master Architekta projekt budowlany nowego terminala pasażerskiego i dworca kolejowego. Prace na terminalu mają rozpocząć się w 2026 r. od budowy fundamentów głębokich (palowania). Lotnisko CPK ma zostać uruchomione do końca 2032 r. wraz z pierwszym odcinkiem linii kolei dużych prędkości Warszawa–Łódź.

Centralny Port Komunikacyjny buduje też pierwszą linię kolei dużych prędkości, uwzględniając na każdym etapie planowania, projektowania i realizacji najwyższe możliwe parametry przejazdu pociągów KDP. Trwają zaawansowane prace projektowe oraz uzyskiwanie niezbędnych uzgodnień i zezwoleń wzdłuż całej 480-kilometrowej linii kolei dużych prędkości „Y”: Warszawa–CPK–Łódź–Poznań/Wrocław.

Zgodnie z planem realizowane są również łódzkie inwestycje CPK na linii kolejowej nr 85, która przebiegnie pod miastem. Pod koniec czerwca br. spółka CPK i konsorcjum PORR podpisały umowę na drążenie tunelu dla KDP, na którego przebiegu trwają ekspertyzy i badania stanu technicznego łódzkich kamienic.

Przy każdym z projektów realizowanych przez CPK duży udział będą miały polskie firmy. Na podstawie wyroku TSUE wykluczamy wykonawców z państw trzecich. Co więcej, jesteśmy prekursorem rozwiązań promujących podmioty działające na polskim rynku budowlanym. Przykładem takich działań jest ogłoszonew maju 2025 r. postępowanie na budowę terminala w trybie dialogu konkurencyjnego, w którym wnioski złożyło 5 konsorcjów grupujących 16 firm wykonawczych.

Do udziału w postępowaniu zgłosiły się konsorcja, w których reprezentowane są najlepsze polskie spółki budowlane, a także renomowani partnerzy zagraniczni. Dzięki wdrożonym przez CPK mechanizmom już na etapie wyboru wykonawców zwiększono szanse na realizację kontraktu przez firmy posiadające bogate doświadczenie w inwestycjach infrastrukturalnych w Polsce i zatrudniające tu pracowników. To właśnie doświadczenie będzie miało w ocenach CPK największą wartość w prawidłowej i terminowej realizacji przedsięwzięcia. Nie wyklucza to jednak współpracy polskich firm z zagranicznymi partnerami.

Polskie firmy są zachęcane do udziału w przetargach spółki CPK ogłaszanych na bieżąco poprzez platformę SmartPZP. Umiejętność poruszania się w krajowych wymaganiach prawnych dotyczących procesu budowlanego to z perspektywy zamawiającego duża wartość. Jednocześnie spółka CPK robi wszystko, aby przy tak złożonych inwestycjach zachowywać równowagę między efektywnym wspieraniem krajowych firm a dbałością o konkurencyjność postępowań i jakość wykonania inwestycji.


Dr FILIP CZERNICKI, Prezes Zarządu CPK
Doktor nauk prawnych, radca prawny i wykładowca akademicki. Specjalizuje się w prawie lotniczym, prawie spółek, prawie organizacji pozarządowych, zarządzaniu projektami i doradztwie biznesowym. Ma kilkunastoletnie doświadczenie w branży lotniczej. Odpowiadał za politykę właścicielską i nadzór nad spółkami zależnymi w PPL. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkołę Prawa Niemieckiego prowadzoną wraz z Universität Bonn.