1. Home
  2. Biznes i Ludzie
  3. W GRUPIE PSB CHCEMY BYĆ CORAZ BLIŻEJ KLIENTA
W GRUPIE PSB CHCEMY BYĆ CORAZ BLIŻEJ KLIENTA
0

W GRUPIE PSB CHCEMY BYĆ CORAZ BLIŻEJ KLIENTA

0

Z Anną Kaminską – Członkiem Zarządu Grupy PSB Handel SA – rozmawia Danuta Burzyńska, Redaktor Naczelna „Buildera”.

Danuta Burzyńska: Co udało się Państwu zrealizować z przyjętej w ubiegłym roku strategii? Jakie zadania zrealizować, jakie wyzwania pokonać, jakie odnieść sukcesy? Jaki był dla Grupy PSB 2023 rok?
Anna Kaminska: Mogę z przyjemnością stwierdzić, że realizowaliśmy wszystkie kamienie milowe, które Grupa PSB zakładała w strategii na rok 2023. Cała strategia została podzielona na 5 filarów, opartych na cyfryzacji, warunkach handlowych, marketingu i komunikacji, zasobach ludzkich oraz kapitale i finansach. W tym zakresie powołaliśmy 76 projektów strategicznych i wszystkie z nich ruszyły, a wiele zostało sfinalizowanych. Do najważniejszych efektów należy rozwój cyfryzacji i standaryzacji, które są kluczowe w budowaniu przewagi konkurencyjnej na rynku. W tym obszarze wdrożyliśmy spektrum działań, począwszy od automatyzacji procesów back office, przez rozwój nowoczesnych portali, aplikacji webowych i mobilnych, aż po optymalizację operacyjną w placówkach. Położyliśmy nacisk na standaryzację – placówki PSB otrzymały kompleksowe rozwiązania marketingowe, które łatwo mogą wdrożyć w lokalnych oddziałach.

W ramach kolejnego filaru, którym są warunki handlowe, skoncentrowaliśmy się na poprawie warunków handlowych i zarządzaniu kategorią produktową, która została wdrożona zarówno w centrali, jak i w całej sieci PSB. Przełomem w tym zakresie był projekt 3000 SKU, polegający na wprowadzeniu standardowego asortymentu w placówkach PSB, dzięki czemu sieć taka jak nasza może się standaryzować i wspólnie reklamować. W wyniku tego sieć PSB może skuteczniej konkurować na rynku, oferując klientom spójne doświadczenie zakupowe oraz łatwiejszą identyfikację produktów.

Z kolei w obszarze marketingu największy projekt, który zaistniał, stanowi kampania reklamowa pod hasłem „Wszystko” i podejście omnichannel. Po raz pierwszy w historii Grupy wdrożyliśmy spójną kampanię dla obu kanałów sprzedaży i we wszystkich komunikatach do klientów docierał ten sam przekaz reklamowy. Dla kanału tradycyjnego (hurtownie i placówki PSB Profi) użyliśmy haseł: profesjonalnie, szybko, blisko WSZYSTKO, a dla nowoczesnego (sklepy PSB Mrówka): prosto, szybko, blisko WSZYSTKO. Zastosowane hasła oddają wartości i korzyści, które oferuje każdy z tych kanałów.

W obszarze zasobów ludzkich inwestowaliśmy w rozwój pracowników poprzez szkolenia, programy motywacyjne oraz w stworzenie atrakcyjnych warunków pracy. Natomiast w obszarze finansów zrealizowaliśmy wielką optymalizację kosztów.

D.B.: Jakie są zatem najważniejsze plany i wyzwania Grupy na bieżący rok? Co będzie prowadzić firmę w najbliższą przyszłość: kontynuacja czy nowa strategia?
A.K.: W 2024 r. Grupa PSB będzie nadal trzymać się wyznaczonej strategii i budować projekty strategiczne wokół pięciu filarów. W tym zakresie, zaczynając znowu od zarządzania kategorią, doskonalimy proces i postawiliśmy na dwa nowe w nim obszary: po pierwsze, pricing, czyli świadome zarządzanie ceną. Będzie ono bardzo ważne w obszarze Mrówek i może nam dać wielką przewagę konkurencyjną dla poszczególnych placówek. Żeby to rozwijać, jeszcze przed targami PSB zorganizowaliśmy na konferencji szkolenie w tym zakresie, jak również będą realizowane indywidualne szkolenia dla placówek. Z kolei przewagą dla sieci tradycyjnej może być aktywne zarządzanie sprzedażą. Wprowadziliśmy również panel szkoleniowy dotyczący aktywnej sprzedaży przez przedstawicieli handlowych i będziemy w tym zakresie wykonywać audyty oraz doszkalać placówki. To jest ten obszar związany z warunkami handlowymi oraz z doskonaleniem sprzedaży.

W zakresie marketingu kontynuujemy kampanię „Wszystko”, ale ponownie idziemy o krok dalej – robimy standaryzację sieci, która polega na tym, że stworzyliśmy spójne standardy wizualne i będziemy pomagać placówkom w ich wdrażaniu. Tu cyfryzacja idzie pełną parą, w ślad za automatyzacją, która była wykonana w ubiegłym roku. Obecnie stawiamy na integrację systemu i zarządzanie bazą produktową. To będą główne wyzwania w obszarze strategii na ten rok.

Wdrażamy również m.in. program PSB Plus dla firm wykonawczych oraz rozpoczęliśmy prace nad nową aplikacją mobilną dla placówek Mrówka. To rozwiązanie nie tylko usprawni interakcję z naszą firmą, ale także zapewni unikatowe korzyści dla naszych lojalnych klientów.

W Grupie PSB chcemy być coraz bliżej klienta. W miastach w Polsce ciągle brakuje placówek i istnieje potencjał rynku w tym zakresie. Stawiamy na trend miasta 15-minutowego i potrzeby klienta, aby miał te placówki blisko siebie oraz by mógł robić wygodnie zakupy. Stąd dalsza ekspansja organiczna i rozwój nowych placówek. To będzie jeden z naszych najważniejszych celów w 2024 roku.