1. Home
  2. Komentarze
  3. TAM, GDZIE JEST TO KONIECZNE
TAM, GDZIE JEST TO KONIECZNE
0

TAM, GDZIE JEST TO KONIECZNE

0

Czy system zamówień publicznych czekają kolejne zmiany? A jeśli tak, to jak szeroko będą zakrojone? Czego może spodziewać się branża? I które kwestie, nad którymi pochylają się urzędnicy, są szczególnie istotne? Postanowiliśmy to sprawdzić. Komentuje Agnieszka Olszewska, od ponad pół roku pełniąca funkcję Prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Doświadczenia i rozmowy z uczestnikami rynku zamówień publicznych jasno wskazują, że rewolucyjne zmiany w obowiązującym prawie zamówień publicznych nie są pożądane. Oznacza to, że ewentualne korekty legislacyjne będą miały charakter ewolucyjnych zmian tam, gdzie jest to konieczne i zgłaszane przez rynek, a także tam, gdzie  wiąże się to z regulacjami szczebla unijnego. Dotyczy to np. projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia stosowania przepisów unijnych poprawiających funkcjonowanie rynku wewnętrznego.

W projekcie zostały przewidziane m.in. uprawnienia dla Prezesa UZP jako organu wyznaczonego, obok Prezesa UOKiK, do współpracy z Komisją Europejską przeprowadzającą działania w zakresie badania subsydiów zagranicznych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny. Istotną kwestią w kontekście funkcjonowania rynku zamówień publicznych jest wyrok Trybunału Sprawiedliwości dotyczący udziału w postępowaniach wykonawców z państw trzecich (tzw. sprawa Kolin). Ocena skutków wspomnianego wyroku, jak i ewentualnej konieczności dokonania zmian ustawowych jest przedmiotem analiz zarówno na poziomie krajowym, jak też na gruncie międzynarodowym. Jako Urząd uczestniczymy we wszystkich gremiach, które zajmują się tą kwestią.

Prowadzimy także przegląd obowiązującego prawa zamówień publicznych. Postulaty zgłaszane do Urzędu są na bieżąco gromadzone, analizowane i segregowane. W 2025 r. planowane są debaty w zakresie obszarów dotyczących m.in. kwestii umów czy relacji na linii wykonawca–podwykonawca. W wyniku prowadzonych debat chcemy wypracować propozycje konkretnych zmian ustawowych. Tak, jak miało to miejsce przy tworzeniu obecnie obowiązującego prawa zamówień publicznych, każda zmiana poprzedzona będzie szerokimi konsultacjami z interesariuszami rynku zamówień publicznych.

Najważniejszym wnioskiem, jaki płynie z prowadzonego przeglądu prawa zamówień publicznych, jest brak postulatu napisania ustawy Pzp na nowo czy powrotu do starych rozwiązań. To pokazuje, że uczestnicy rynku dobrze odnajdują się w nowej rzeczywistości i mają narzędzia do realizacji swoich zamówieniowych planów.


AGNIESZKA OLSZEWSKA
Od 1998 r. specjalizuje się w praktycznych zagadnieniach stosowania przepisów dotyczących udzielania zamówień publicznych. Kierowała projektami transformacji organizacji zakupowych w celu zapewnienia zwiększenia efektywności procesu zakupowego przy wykorzystaniu najlepszych praktyk rynkowych. Pełniła m.in. funkcję dyrektora odpowiedzialnego za obszar zakupów w SPEC SA, PGNiG SA, OGP GAZ-SYSTEM SA, GA ZAP SA oraz PAŻP.