Home Sport&Rekreacja PUMPTRACK PLAC ZABAW NIE TYLKO DLA DZIECI
PUMPTRACK PLAC ZABAW NIE TYLKO DLA DZIECI
0

PUMPTRACK PLAC ZABAW NIE TYLKO DLA DZIECI

0
0

Koniec sezonu to w Polsce prawdziwy punkt zwrotny w zagospodarowaniu przestrzeni publicznej rowerowymi placami zabaw typu PUMPTRACK. Miasta i gminy upodobały sobie zwłaszcza bezobsługowe obiekty wykonane w innowacyjnej technologii asfaltowej. Doskonałym ukoronowaniem mijającego sezonu i przypieczętowaniem rozwoju w Polsce niesztampowych obiektów sportowo-rekreacyjnych jest oddanie do użytku największego w całej Unii Europejskiej kompleksu asfaltowych rowerowych placów zabaw PUMPTRACK.

Co to jest tor PUMPTRACK?
PUMPTRACK jest specjalnie zaprojektowanym torem przeszkód, składającym się z garbów, zakrętów profilowanych oraz małych hopek ułożonych w takiej kolejności, by możliwe było rozpędzanie się i utrzymywanie prędkości bez konieczności pedałowania. Nabieranie prędkości prędkości możliwe jest dzięki odpowiednio wyprofilowanym przeszkodom – garbom,  na których użytkownik, wykonując intuicyjne ruchy góra-dół (tzw. pompowanie), porusza się w wybranym kierunku, wykorzystując siłę ciężkości i siłę odśrodkową. Na początku roku włodarze Nowego Sącza zdecydowali, że przy skrzyżowaniu ulic Królowej Jadwigi i ale i Jana Pawła II, na terenie o powierzchni ponad 1 ha, powstanie zespół obiektów rekreacyjnych.

W ich skład wejdą: street workout park, boiska do siatkówki plażowej i infrastruktura towarzysząca. Na uznanie zasługuje fakt, że po raz pierwszy w Polsce zdecydowano, że na tak znacznej przestrzeni dominująca rola przypadła rowerowym placom zabaw PUMPTRACK. Same tory PUMPTRACK zajmują ponad 6000 m2 powierzchni. Tak duży areał pozwolił projektantom na wydzielenie 4 stref umożliwiających grupowanie użytkowników pod względem poziomu ich zaawansowania. Już 3 letnie dzieci mogą spróbować swoich sił na prostej pętli MINI PUMP, gdzie są odseparowane od innych użytkowników i mają możliwość beztroskiej zabawy pod okiem opiekunów. Starsze dzieci i początkujący mają do dyspozycji drugą, większą, o bardziej skomplikowanym układzie pętlę EASY PUMP. Ze względu na fakt, że za całą inwestycję odpowiadał Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, jeden z torów
przeznaczono dla zawodników trenujących olimpijską dyscyplinę BMX Racing. RACE PUMP to świetny trening dla przyszłych olimpijczyków, ale też dla każdego, kto chce spróbować sił  w jeździe z przeszkodami przy nieco większych prędkościach. Prawdziwy majstersztyk to największy z torów – FLOW TRACK. Łączy on możliwość wykonywania skoków z płynną jazdą na dużych, bezpiecznych zakrętach profilowanych. Jednocześnie FLOW TRACK to niekończąca się zabawa na licznych rozgałęzieniach i przeszkodach, które można pokonywać w różnych kierunkach.

Na co należy zwrócić uwagę?
Dobrze zaprojektowany i wykonany tor PUMPTRACK to miejsce dla użytkowników w różnym wieku – od maluchów na odpychanych rowerkach, po wymagających zawodników. To również
ulubione miejsce rolkarzy, deskorolkarzy czy osób na hulajnogach i innym sprzęcie z małymi kółkami. Z uwagi na brak jakichkolwiek oficjalnych norm tego typu obiektów pojawiają
się na polskim rynku firmy, które oferują obiekty bardzo niskiej jakości, będące atrapami prawdziwych PUMPTRACKÓW.

Jak zatem rozpoznać nierzetelnych wykonawców i sprawować nadzór nad inwestycją?
– Lepiej rozdzielić etap projektowania od wykonawstwa. Procedura „zaprojektuj i wybuduj” w przypadku tego typu obiektów nie zdaje egzaminu z uwagi na możliwość niedoszacowania kosztów inwestycji czy zaniżania parametrów torów.
– Firma stająca do przetargu musi wykazać się referencjami odpowiadającymi wielkości i charakterowi zadania. i funkcjonalny przez wiele lat.

Warto również dokładnie sprawdzić w jakim stanie obecnie znajdują się realizacje startujących do przetargu. Referencje są wystawiane zaraz po oddaniu obiektu, a zdarza się, że źle wykonany obiekt nie wytrzymuje pierwszej zimy.

Najczęstsze błędy i zaniechania
– Zakręty profilowane tzw. bandy
Najistotniejsze, a zarazem najbardziej pracochłonne i kosztowne są zakręty profilowane tzw. bandy. Bezpieczna banda pozwala zmieniać kierunek jazdy bez używania hamulca. Wysokość takiej bandy to minimum 110 cm, a promień około 4 metrów. Ważne jest aby była jak najbardziej stroma przy koronie. Jeżeli wykonawca projektuje  albo buduje mniejsze bandy to prawdopodobnie chce zaoszczędzić czas i materiały – efektem może być jedynie niebezpieczny i niefunkcjonalny tor.
– Wyprofilowanie kształtów
Wszystkie profile przeszkód powinny być łagodne, nie mogą wymuszać oddawania skoków (za wyjątkiem torów dla zaawansowanych) oraz muszą być identyczne na całej szerokości przeszkody.
– Nawierzchnia asfaltowa
Układanie asfaltu to w tym przypadku praca ręczna i musi być wykonywana przez doświadczonych „szejperów”. Niewłaściwe jest pozostawienie nierównej powierzchni, po której nie mogą poruszać się rolkarze, deskorolkarze i osoby na hulajnogach. Szczególną uwagę należy położyć na grubość warstwy asfaltu, która winna wynosi od 5 do 7 cm po zagęszczeniu. Mniejsza warstwa może pękać na tak nieregularnych kształtach, a większa jest trudna do zagęszczenia ręcznym sprzętem.

Niedopuszczalne są duże rakowiny będące wynikiem układania masy o zbyt niskiej temperaturze. Należy również zwracać szczególną uwagę na łączenia asfaltu w miejscach przerw technologicznych – połączenie asfaltu powinno być niewyczuwalne i praktycznie niewidoczne. Tor PUMPTRACK należy traktować jak nasyp ziemny z umocnioną nawierzchnią i do jego budowy trzeba stosować normy używane w drogownictwie. Metody równomiernego zagęszczania gruntu, jednorodność stosowanego mrozoodpornego budulca, jakość materiałów i stosowanych technologii nie mogą być bagatelizowane. Jedynie najwyższej jakości materiały i staranność wykonawcy sprawią, że PUMPTRACK będzie bezpieczny wielkości i charakterowi zadania. i funkcjonalny przez wiele lat.

Nowo otwarty PUMPTRACK w Nowym Sączu spełnia wszystkie wyżej opisane kryteria i może wzbudzać zachwyt pięknem kształtów. Nie ma wątpliwości, że podobne budowle wpiszą się niebawem w krajobraz polskich miast, miasteczek i osiedli.

Zespół BTProject to gwarancja sprawnej realizacji, bezpiecznego i nieszablonowego obiektu o przetestowanych parametrach.

KONTAKT DLA INWESTORÓW:
BTProject Profesjonalne Tory Rowerowe
ul. Sytkowska 43
60-413 Poznań
tel: +48 661 028 311
+48 788 377 862
info@btproject.eu

www.btproject.eu

open