W ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, firma HENSFORT Sp. z o.o. realizuje projekt wdrożenia autorskiej technologii produkcji stolarki otworowej wyposażonej w nowatorski układ chłodzenia. Projekt o wartości przekraczającej 14 mln złotych uzyskał najwyższą liczbę punktów spośród ubiegających się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach poddziałania 3.2.1. „Badania na Rynek”.
Projekt dotyczy wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych, przeprowadzonych przez przemyskiego producenta energooszczędnych okien, w wyniku których opracowano okno z systemem nawiewno-wywiewnym, odznaczające się poprawionymi właściwościami użytkowymi w zakresie odporności na warunki atmosferyczne, dobrą wytrzymałością, trwałością, efektywniejszym chłodzeniem komór licowych oraz korzystniejszym rozkładem temperatury pomiędzy sąsiednimi komorami, a także dobrą odpornością na zalanie i zabrudzenie kanałów. Niezwykle istotne jest również efektywne wykorzystanie krótkotrwałych fluktuacji ciśnienia do rozpraszania zaabsorbowanej energii cieplnej.
Od pomysłu do patentu
Prace badawcze prowadziliśmy przez okres 16 miesięcy – od sierpnia 2017 do grudnia 2018. Wykazaliśmy, że cechy i funkcjonalności tworzonego produktu odróżniają go od produktów występujących na rynku, a tym samym stanowią o nowości proponowanego rozwiązania. Co istotne produkt będący wynikiem projektu odróżnia się od rozwiązań dostępnych na rynku nie tylko polskim, a więc dotyczy innowacji produktowej na skalę międzynarodową, o czym dodatkowo przekonują złożone w Urzędzie Patentowym RP zgłoszenia patentowe z uzyskaną w sprawozdaniach ze stanu techniki oceną A we wszystkich kategoriach – wyjaśnia Krzysztof Gala, Dyrektor Generalny w HENSFORT Sp. z o.o.
W ramach realizacji projektu producent okien zamierza nabyć środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz roboty i materiały budowlane.
Innowacje są niewątpliwie jedną z głównych sił napędowych wzrostu gospodarczego. Zdolność do kreowania i implementowania rozwiązań innowacyjnych jest podstawowym miernikiem rynkowej sprawności funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dzisiaj sukcesy rynkowe odnoszą bowiem te przedsiębiorstwa, które sprawnie wprowadzają na rynek nowe produkty. Prowadzone przez nas prace badawczo-rozwojowe pozwalają na szybkie przejście od projektu, poprzez prototypowanie, do gotowego wyrobu, mając istotny wpływ na rozwój całej organizacji – komentuje Andrzej Pichur, Prezes Zarządu HENSFORT Sp. z o.o.
Wzór na konkurencję
Firma HENSFORT realizuje ponadto prace związane z przeprowadzeniem audytu wzorniczego oraz opracowaniem na jego podstawie strategii wzorniczej przedsiębiorstwa w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020, Oś Priorytetowa I: Przedsiębiorcza Polska Wschodnia, Działanie 1.4 Wzór na konkurencję.
Dynamiczna konkurencja, a także zmiany w stylach życia i preferencjach konsumentów, zmuszają nowoczesne organizacje do nieustannej transformacji służącej poszukiwaniu nowych źródeł przewagi konkurencyjnej. Z uwagi na to oba projekty mają dla nas znaczenie strategiczne i z pewnością istotnie wpłyną na rozwój naszej oferty produktowej – podsumowuje Marcin Wenzel, Dyrektor ds. Rozwoju w HENSFORT Sp. z o.o.