1. Home
  2. Komentarze
  3. MISJA: BUDOWAĆ ŚWIADOMIE
MISJA: BUDOWAĆ ŚWIADOMIE
0

MISJA: BUDOWAĆ ŚWIADOMIE

0

W tym roku świat już od 1 sierpnia żyje na ekologiczny kredyt! W tym kontekście świadome budowanie to jedna z najważniejszych misji realizowanych przez firmy dostarczające rozwiązania do realizacji inwestycji. Jak budować świadomie, czerpiąc z natury bez naruszania jej zasobów? O tym w komentarzu Jacek Woźniczka, Prezes Zarządu firmy Sto Sp. z o.o.

Nieustanny rozwój technologiczny pozwala nam cieszyć się nowymi rozwiązaniami ułatwiającymi pracę i życie codzienne. Konsumpcja dóbr oraz usług nieprzerwanie się zwiększa, przez co wykorzystanie zasobów naturalnych jest coraz bardziej agresywne. Dlatego warto się zastanowić, w jakim kierunku zmierzamy oraz jaki wpływ nasza działalność będzie miała na otoczenie nie tylko w najbliższych latach, ale także w dłuższej perspektywie. Świadome i etyczne postępowanie, szczególnie w zakresie wpływu na środowisko, oraz zasoby naturalne to coraz ważniejszy element strategii rozwoju firm. To właśni pod tym kątem znacznie częściej oceniane są marki odgrywające istotną rolę w kształtowaniu naszego otoczenia. Głównym kryterium wyboru produktów i rozwiązań przestaje być jakość czy cena. Szukamy oraz wybieramy rozwiązania poprawiające komfort naszego życia, które jednocześnie są trwałe i przyjazne środowisku nie tylko w procesie ich użytkowania, ale także na etapie produkcji. Czytamy etykiety, żeby sprawdzić skład produktu, lecz chcemy również wiedzieć, czy został on wyprodukowany z poszanowaniem ludzi i środowiska.

Marka Sto w swoje DNA ma wpisaną misję: Budować świadomie. Czym innym było świadome budowanie niemal 60 lat temu, kiedy marka Sto się narodziła, a inaczej rozumiemy naszą misję teraz, w czasach, gdy klimat jest coraz cieplejszy, powietrze bardziej zanieczyszczone, a ludzkość w coraz szybszym tempie wykorzystuje zasoby naturalne i zaciąga ogromny „dług ekologiczny”. W tym roku stało się to już 1 sierpnia.

Dużo się mówi o budownictwie ekologicznym, energooszczędnym oraz zrównoważonym. To nie tylko modny trend, ale również kierunek, w którym na szczęście już zmierzamy. Sto od 20 lat rozwija produkty, czerpiąc z natury bez naruszania jej zasobów. Efektem takiego działania są farby bioniczne, dzięki którym elewacje chronione przed niekorzystnymi czynnikami pozostają przez długie lata suche i czyste, a co za tym idzie – trwałe. Innym rozwiązaniem są farby katalityczne neutralizujące tlenki azotu pochodzące ze spalin. Zastosowane na ocieplonej lub odnawianej elewacji, chronią również ją. Jednorazowa inwestycja zapewnia zatem stałą ochronę środowiska, jest zdrowa dla ludzi, a także stanowi ochronę samego budynku. W ten sposób świadomie łączymy ekologię z ekonomią.

Świadome budowanie musi się jednak rozpocząć już na etapie planowania oraz projektowania. Liczy się nie tylko wybór odpowiednich produktów i rozwiązań, ale także kompleksowe zarządzanie projektem. Stąd tak ważne staje się modelowanie informacji o obiektach budowlanych, czyli BIM – technologia powszechnie znana, ale wciąż niebędąca standardem w projektowaniu. BIM to nie tylko model 3D, to przede wszystkim zarządzanie informacją i sposobem prowadzenia projektu. Wdrożenie BIM wymaga dużej zmiany w podejściu do prowadzenia projektów, co, jak wszystko nowe, wiąże się z licznymi obawami. Dotyczą one wszystkich stron związanych z danym projektem budowlanym, w tym także producentów. Jestem przekonany, iż zmiany, jakie pociąga za sobą BIM, mają pozytywny wpływ na wszystkie procesy: od koncepcji przez projekt wykonawczy aż po komunikację z inwestorem. Dzięki BIM powstają projekty lepszej jakości, zmniejsza się ilość błędów projektowych i wykonawczych, co ma pozytywny wpływ na koszty samej inwestycji.

Sto aktywnie wspiera rozwój i upowszechnianie technologii przyjaznych środowisku – tak rozumiemy dziś naszą misję: Budować świadomie.

PS