CYFROWE BUDOWNICTWO już rzeczywistość czy jeszcze sen?
Wywiad z Alessandro Tofani Kierownikiem zespołu Strategii i Digitalizacji Lafarge w Polsce.
Natalia Chylińska-Żbikowska: Czy branża budowlana chętnie wdraża innowacje?
Alessandro Tofani: Z badania firmy McKinsey z 2016 roku wynika, że w innowacyjności najgorzej wypada rolnictwo, a zaraz po nim budownictwo. Jednym z kryteriów były nakłady na badania i rozwój. Budownictwo nie inwestuje w ten obszar, bo nie musi. Zarówno w Polsce, jak i na świecie ten sektor tworzy ok. 10% PKB. To z jednej strony cieszy, bo jesteśmy najsilniejszym fundamentem gospodarki. Z drugiej powoduje, że nie widzimy konieczności zmian. Pozornie nie potrzebujemy innowacji, bo produkujemy beton w ten sam sposób jak 2000 lat temu. Jednak branża budowlana musi się rozwijać, żeby przetrwać. Klienci są coraz bardziej wymagający i chcą sięgać po nowe, „zielone” materiały budowlane. Oprócz ceny liczy się zrównoważony rozwój, wizerunek i bycie eco-friendly. W dobie koronawirusa ten trend umacnia się.
N. Ch.: Skąd w takim razie biorą się innowacje w budownictwie?
A.T.: Innowacje można pogrupować w 3 obszarach: nowe materiały (bardziej ekologiczne, lżejsze, nadające się do recyklingu), nowe procesy budowlane (zakłady produkcyjne 4.0, BIM, drukowanie 3D, budowa modułowa) i nowe relacje z klientami (online, połączone systemy zamówień). W pierwszym obszarze innowacje napędzane są przez inżynierów, centra badawczo-rozwojowe oraz uczelnie wyższe, które raczej skupiają się na produkcie i metodach budowania niż na procesach organizacyjnych czy produkcyjnych. Innowacje w pozostałych obszarach pochodzą od młodych firm, często założonych przez byłych pracowników firm budowlanych.
N. Ch.: Czym właściwie jest digitalizacja?
A.T.: To wielopoziomowa cyfryzacja, usprawnienie procesów i zmiana sposobu prowadzenia biznesu. Dzięki niej możemy łatwiej dotrzeć do potencjalnego klienta, szybciej produkować, lepiej kontrolować oraz poprawiać wydajność, a także utrzymywać ciągłość produkcji, bo będziemy szybciej identyfikować potencjalne źródło awarii. Dlatego skuteczna digitalizacja musi dotknąć wszystkich obszarów w firmie. To zmiana mentalności i sposobu realizacji codziennych zadań przez różne działy – BHP, produkcję, sprzedaż, dział prawny, marketing, IT etc.
UWAGA
Cyfrowe wydania dostępne bezpłatnie!
Aktualny numer magazynu Builder, numery archiwalne oraz pozostałe publikacje z Biblioteki Buildera do pobrania bezpłatnie w wersji cyfrowej: na urządzenia mobilne (tablet, smartfon) w bezpłatnej aplikacji Builder Polska dostępnej w App Store, Google Play; do przeglądania na komputerach w dowolnej przeglądarce na stronie e.buildercorp.pl.