1. Home
  2. Architecture Design
  3. Mekka dla motocyklistów
Mekka dla motocyklistów

Mekka dla motocyklistów

0

Liberty Motors Warszawa/Piaseczno – jest największym w Europie salonem motocyklowym, w którym oprócz jednośladów będzie sprzedawana również odzież motocyklowa, akcesoria i części zamienne. W salonie o powierzchni około 5 tys. m2 można będzie nabyć motocykle oraz skutery takich marek jak BMW, Yamaha, Ducati, Moto Guzzi, Piaggio czy Vespa. Budynek zwraca na siebie uwagę nie tylko wielkością, ale też designem – MAGDALENA SKIBKA.

Obiekt o powierzchni 9000 m² zlokalizowany przy ulicy Puławskiej w Piasecznie to prawdziwa mekka dla motocyklistów! Największy w Europie salon motocyklowy został zaprojektowany przez Marcina Tomaszewskiego z pracowni REFORM Architekt. Wewnątrz swoją siedzibę znajdą ponadto I’M inter motors oraz siłownia Total Fitness.
Liberty Motors to multibrandowy salon motocykli czołowych marek, a co więcej, to bardzo rozległe, nowatorskie podejście do branży motocyklowej. Obecna lokalizacja jest elementem szeroko zakrojonej strategii marki. Nowe logo, a także cała odświeżona wizualna identyfikacja to część planu rozwoju marki na rynku polskim, a w niedalekiej perspektywie również Europy.


Połączenie sił Liberty Motors i REFORM Architekt Group dało efekt. Powstało miejsce niezwykle spójne z nową wizją rozwoju konceptu. Kompletne. Interdyscyplinarne. Duża w tym zasługa zrozumienia potrzeb inwestora przez architekta. Marcin Tomaszewski prywatnie jest fanem motoryzacji. Z własnego doświadczenia wie, czego oczekują klienci, a co więcej, wie, czym można ich zaskoczyć. Cechą charakterystyczną architektury tworzonej przez pracownię jest niekonwencjonalne podejście do projektowania. Powstałe projekty to także często wynikowa kontekstu, warunków zabudowy czy kształtu terenu. Największe wyzwanie stanowią te zlecenia, dzięki którym można wykazać się kreatywnością i prekursorskimi rozwiązaniami – dokładnie takie projekty są zdaniem architekta Marcina Tomaszewskiego najbardziej inspirujące. Tak było w tym przypadku.

Zdecydowanie prosta dynamika
Inwestor – znana polska marka – miał wstępne wytyczne do projektu. Bardzo jasno określono funkcję obiektu – duża liczba salonów. W zasadzie koncept oraz funkcjonalność były tworzone na bieżąco z uwagi na to, że jest to bardzo nowatorski projekt – drugiego takiego nie znajdziemy. Kolorystyka obiektu miała ściśle nawiązywać do salonu motocyklowego. Postawiono na czarną elewację oraz corten – materiał o zwiększonej odporności na korozję. – Na specjalne zamówienie naszej pracowni został dobrany do niego kolor z firmy ROCKWOOL, z serii Rockpanel.  Zależało m i, b y w skazany odcień jak najbardziej imitował rdzę. To autorski projekt – zdradza architekt. Co było źródłem inspiracji przy tym projekcie? Zdecydowanie prosta dynamika obiektu. Budynek miał być łatwy w odbiorze, a zarazem dynamiczny. Nie przypomina wielkiej prostokątnej bryły, a coś, co zdecydowanie wyróżnia się w otoczeniu, będąc jednocześnie jego uzupełnieniem. Wstęga cortenowa dopełniła całość. Spowodowała, że budynek zwraca na siebie uwagę nie tylko wielkością, ale też designem.

Zdjęcia arch. REFORM Architekt

Założenia i poszczególne kondygnacje
Założeniem było stworzenie stref zlokalizowanych w równych odstępach, które tworzyłyby osobne salony dla poszczególnych marek. Istotną kwestią było rozplanowanie odpowiedniej powierzchni przeznaczonej dla konkretnego brandu. Siedzibę mają tutaj: Ducati, Aprilii, Moto Guzzi, Yamaha, BMW, Piaggio czy Vespa. Stanowiło to punkt wyjścia do zaprojektowania dalszych konstrukcji. Przy tak dużej przestrzeni bardzo ważne było czytelne zaznaczenie podziału w układzie funkcjonalnym. Dzięki temu udało się uniknąć chaosu przestrzennego i jednoznacznie uwidocznić główne wejście do obiektu.

Cała bryła budynku (boksy z poszczególnymi brandami) jest spięta cortenową ramą, która ma obniżenie zaprojektowane na wszystkich kondygnacjach i tworzy charakterystyczne główne wejście do budynku. Można wejść do różnych salonów, nie wychodząc na zewnątrz. Z kolei będąc na zewnątrz, klient może dostać się do poszczególnych salonów z pominięciem tych, którymi nie jest zainteresowany – tłumaczy architekt Marcin Tomaszewski.
Pierwsza kondygnacja została w całości zajęta przez grupę Liberty Motors. Do dyspozycji klientów jest także salon I’M Inter Motors z odzieżą, kaskami i akcesoriami motocyklowymi. Strefa relaksu oraz fitness zostały zlokalizowane na ostatniej kondygnacji.

 

Salon motocyklowy i serwis w jednym miejscu
Na tyłach salonu architekt zaprojektował duży serwis motocyklowy dla wszystkich marek, który jest widoczny z każdego poszczególnego brandu. Będąc w salonie, klienci mogą obserwować przez szybę kolejne etapy serwisowania ich motocykli. W projekcie została wykorzystana konstrukcja żelbetowa. Na parterze można dostrzec regularne ustawienie szkła, na piętrze zaś szkło jest już znacznie bardziej nieregularne i asymetryczne. Wypełnienie pomiędzy szklanymi elementami stanowi czarny alucobond. Do wykończenia elewacji wykorzystano także wspomnianą stal – corten. Salon w Piasecznie posiada własny parking i bardzo dogodny dojazd od ulicy Puławskiej. Cały proces projektowy trwał dwa lata, a realizacja rok. W czerwcu 2020 odbyło się oficjalne otwarcie salonu. 

Postawiono na czarną elewację oraz corten.